geplaatst door: HLL
Macgenoten,

Time Machine geeft bij mij problemen.
Ik krijg de melding "Time Machine kan het maken van de back-up op 'Samsung-T7' niet voltooien.

Ik heb een iMac 27", 2019 met 1TB. Sequoia 15.5 is geïnstalleerd.
Voor de back-up gebruikt ik een Samsung-T7 1TB.
Op de iMac  staat 656,4 GB.
Op de T7 is nog 341 GB vrij.

De aanvullende melding van TM is:"Er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de back-up."
Ik heb gezocht op deze melding. Apple adviseert me om de anti-virus uit te schakelen. Ik heb echter geen anti-virus programma geïnstalleerd.

Ik moet zeggen dat ik eerder dit probleem gehad heb. Ik heb toen via schijf EHBO de schijf geformatteerd. Toen werkte het weer. Loop nu toch weer tegen het zelfde probleem op.

Wat kan ik hier aan doen?

gr Henk



Time Machine kan het maken van de Back-Up niet voltooien
5 augustus 2025 - 22:02    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Hoe is je TM-schijf geformatteerd ? (APFS ?)
Ⓒnnsa(i)-2025
Time Machine kan het maken van de Back-Up niet voltooien
5 augustus 2025 - 22:03    reactie #2
geplaatst door: Flix
Niet een heel concreet antwoord maar toch: Mac eens herstarten en een dagje afwachten. Over het algemeen heeft T/M een opmerkelijk herstellend vermogen.
Time Machine kan het maken van de Back-Up niet voltooien
5 augustus 2025 - 22:10    reactie #3
geplaatst door: HLL
@NNSA: Ja, die is APFS geformateerd

@Flix: Ik heb op nieuw opgestart, geen resultaat. Ik heb het probleem al een tijdje. Nog een dag wachten zal waarschijnlijk niet veel opleveren.
Time Machine kan het maken van de Back-Up niet voltooien
5 augustus 2025 - 22:20    reactie #4
geplaatst door: Flix
Maar maakt ie dan ook geen backups?  Is de laatste TM backup dan ook van ‘een tijdje’ terug?
Time Machine kan het maken van de Back-Up niet voltooien
5 augustus 2025 - 22:30    reactie #5
geplaatst door: HLL
Nee.  Hij maakt geen back-up. Er worden geen bestanden geschreven met de huidig datum.

Het probleem openbaarde zich een tijd geleden al. Ik heb toen de T7 eerst losgekoppeld (heb dus een tijdje geen back-up gemaakt. Het is een risico ik weet het) omdat ik geen tijd had om erin te duiken.

Ik heb hem er vandaag weer aangehangen. Het probleem openbaarde zich direct. Ik heb toen de Mac herstart. En vrij vlot daarna weer de foutmelding.
Time Machine kan het maken van de Back-Up niet voltooien
5 augustus 2025 - 22:35    reactie #6
geplaatst door: nnsa
Ik denk dat je zou moeten overwegen om die T7 opnieuw te formatteren en opnieuw met TM te beginnen. Een andere overweging is om dit op een nieuwe/andere schijf te doen.
Ⓒnnsa(i)-2025
Time Machine kan het maken van de Back-Up niet voltooien
5 augustus 2025 - 22:44    reactie #7
geplaatst door: Flix
Eens met @nnsa.

Maar deze vraag blijft bij mij nog open staan: wanneer was de laatste TM backup volgens TM zelf?
Bewerkt: 5 augustus 2025 - 23:44 door Flix
geplaatst door: boiing
Ik heb toen via schijf EHBO de schijf geformatteerd.
De schijf formatteren is iets anders dan schijf EHBO doen. Voordat je eventueel opnieuw begint zou je dat laatste dus nog kunnen proberen. Doe dat dan 2x: op de schijf zelf en het onderliggende TM volume. Zie ook hier, een oud archief maar nog steeds relevant voor TM problemen:

https://tommyang.github.io/pondini.org/TM/A5a.html

Kijk of er eventueel fouten worden gezien en gerepareerd. Daarna weer een TM backup starten.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: HLL
@Flix  De laatste back-up was op 18-juni.
geplaatst door: HLL
Ik heb eerst het advies van @Boiing opgevolgd.  Daar kwam niks bijzonders uit en het bracht ook geen verbetering.

Ik heb de foutmelding in het Engels vertaald en ben daarmee wezen zoeken. Aardig wat hits gevonden maar niet echt een 100% antwoord, behalve dan dat er veel wordt geadviseerd om opnieuw de schijf te formatteren.

Omdat formatteren altijd nog kan ben ik wat gaan klooien.
Iemand adviseerde de meeste recente back-up te verwijderen.  Heb ik gedaan: geen resultaat.
Iemand kwam met een oplossing om allemaal code-tekst in te voeren in het " hoe noem je dat"- scherm om te kunnen zien wat er aan de hand is. Daar waag ik me helemaal niet aan want dat is voor mij een brug te ver.

Uiteindelijk heb ik in "Time Machine" scherm de backup schijf verwijderd.
Daarna de schijf losgekoppeld.
Na een minuutje wachten weer aangesloten op de computer.
Daarna in het "Time Machine" scherm de schijf weer aangemeld als backup schijf.

Ik ben een een backup gestart en hij maakt nu weer een back up.  :thumbs-up:
Ik ben benieuwd of hij het nu blijft doen, maar voor nu lijkt het opgelost.

Dank allen voor het meedenken.
Henk

geplaatst door: nnsa
Tsja, hoe simpel kan het zijn...

[hopelijk blijft het werken, want dit lijkt toch een vreemde storing en hopelijk was de TM-schijf rechtstreeks op de Mac aangesloten...]

 :thumbs-up:
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Flix
Oeps, je had de schijf niet al eerder losgekoppeld? Ook altijd iets wat een oplossing kan geven bij onduidelijke problemen.
Even weer een heads-up voor ons om dat ook te adviseren in dit soort draadjes.
geplaatst door: boiing
Ja goed punt. Net als ‘heb je de Mac herstart’ vergeten we wel eens het meest voor de hand liggende.. :blush:
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: HLL
Ik had de schijf eerder wel fysiek losgekoppeld maar ik had hem toen niet bij Systeemvoorkeuren ==> Time Machine verwijderd. Dat heb ik nu wel gedaan.
@Boiing: Eerder had ik de Mac ook herstart zoals @Flix adviseerde, echter zonder resultaat.
@NNSA: ja, de schijf was direct aan de Mac aangesloten.
geplaatst door: boiing
@Boiing: Eerder had ik de Mac ook herstart ..
Ja, weet ik :shakehands:. Was bedoeld als zelfreflectie. Fijn dat het weer werkt!
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)