Time Machine probleem
10 augustus 2020 - 15:51   
geplaatst door: Turin
Onlangs heb ik een nieuwe SSD geïnstalleerd en een nieuwe install van High Sierra gedaan. Met Migration Assistant toen mijn Documents folder terug gezet, dit ging probleemloos.

Nu wilde ik gisteren nog een aantal dingen van de oude backup terug plaatsen (en evt weer een nieuwe backup maken), maar Time Machine weigerde dienst. Ik kreeg een waarschuwing dat de schijf (externe HD) read only was, en niet voor TM gebruikt kon worden. (Wel kan ik nog gewoon via Finder op de schijf komen en de bestanden terug kopiëren).

Toen heb ik first aid/repair uitgevoerd via disk utility, wat behoorlijk lang duurde. Maar hierna weer dezelfde read only melding in TM.

TM gaf aan dat ik een nieuwe schijf moest selecteren, en toen heb ik gewoon dezelfde schijf geselecteerd. Dit lukt wel, alleen begon TM alle oude backups te verwijderen. Er is al zo'n 100 Gb verwijderd (geen probleem, dit waren backups uit 2011), maar dit proces kan ik niet stoppen voor er een nieuwe backup gemaakt kan worden schijnt. En dat heb ik natuurlijk liever niet....

Hoe is het mogelijk om gewoon verder te gaan met TM-backups, zonder dat alle oude verwijderd worden?

Your Mac will go to sleep
antw: Time Machine probleem
10 augustus 2020 - 19:49    reactie #1
geplaatst door: Heintje
De oorzaak is dat door de her-installatie van je OS je machine een ander naam/nummer heeft toebedeeld gekregen. Daardoor benader je "als iemand anders" je eigen TM-backups en krijg je geen toegang.
Volgens mij kan je je aanmelden op je oude backups waardoor ze weer toegankelijk worden, maar ik ben vergeten hoe. Wellicht gewoon op de Time Capsule je oude UID en wachtwoord invoeren?
antw: Time Machine probleem
11 augustus 2020 - 00:00    reactie #2
geplaatst door: MacMiep
Je kunt de schijf selecteren en Command i  (rechtsklik Toon Info)  doen.
Dan krijg je een klein venstertje die je van alles over de schijf (of map) verteld.
Onder andere wie de eigenaar is, onderaan. Waarschijnlijk staat daar je oude useraccount nog in.
Je kunt dit veranderen naar je nieuwe, met wachtwoord van het oude.

Schermafbeelding 2020-08-10 om 23.58.55.pngTime Machine probleem


Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
antw: Time Machine probleem
11 augustus 2020 - 02:07    reactie #3
geplaatst door: HEXDIY
Mijn ervaring:
Recent een een SSD uit een defecte MBP 2012 in een 2007 MB gestopt.
Werkt uitstekend, maar diens Time Machine werkt niet meer.

Het lijkt alsof Time Machine vast is genageld aan het UUID van het Macje waarop die werd gemaakt!
Defeats the purpose, doesnt'it?
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Time Machine probleem
11 augustus 2020 - 12:35    reactie #4
geplaatst door: Turin
Ik denk niet dat het de permissions zijn. Alles staat goed hier lijkt me, zie screenshot. De account Jerome kan ik niet verwijderen, de account admin heb ik net zelf toegevoegd.

Wel onderstaand tegengekomen:

Associate a New Drive with an Existing Time Machine Backup

Apple configured Time Machine to identify source drives with a unique identifier (UUID), something that is assigned when the drive is formatted and a new file system is created. Time Machine won’t incrementally back up a new drive to an existing set of snapshots; it will instead create a separate backup point when enabled and backup everything anew. This usually works fine, and helps prevent critical Time Machine data from getting mixed up between drives if you connect your external Time Machine drive to another computer, for example.
But what if your Mac’s system drive is starting to fail and you clone the data to a new drive? Or what if you’ve just restored a new Mac from a Time Machine backup? In both cases, most users would want to continue to use the existing Time Machine backup instead of starting from scratch but, because any new or reformatted drive has a different UUID, Time Machine won’t recognize it.
To solve this problem, you can manually associate a Time Machine backup with a new drive using the “associatedisk” command. To start, browse to your Time Machine backup drive and find the latest snapshot, which should be located at /Volumes/[Time Machine Drive]/Backups.backupdb/[System Name]/Latest/[Drive].
Next, open Terminal, type the following command, and press Return. Use the path above for “Snapshot Volume” and the path of your new or newly formatted drive as “Source:”

sudo tmutil associatedisk [-a] “[Source]” “[Snapshot Volume]”

In our iMac example, the command is:

sudo tmutil associatedisk [-a] “/Volumes/System” “/Volumes/Time Machine/Backups.backupdb/iMac/System”

You’ll need to enter your admin password but, after doing so, you’ll find that Time Machine now treats your new drive exactly the same as your old drive, and your backups will be incremental instead of complete backups from scratch. This can save both time and allow you to access and restore older data.

source: https://www.techjunkie.com/become-time-machine-power-user-terminal-commands/


Klinkt aannemelijk...?
Your Mac will go to sleep
antw: Time Machine probleem
11 augustus 2020 - 14:28    reactie #5
geplaatst door: MacMiep
Doe eens everyone naar 'Read & Write', ff om te testen.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
antw: Time Machine probleem
28 augustus 2020 - 16:53    reactie #6
geplaatst door: Turin
Doe eens everyone naar 'Read & Write', ff om te testen.

Sorry voor het late antwoord, was er even tussenuit.

Helaas, dit werkt ook niet.

Wat denk je van het 'associatedisk' command?
Your Mac will go to sleep
antw: Time Machine probleem
28 augustus 2020 - 19:55    reactie #7
geplaatst door: MacMiep
Kun je proberen. Op eigen risico.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!