geplaatst door: MacFrankie
TimeMachine komt met deze melding:
TMmelding.jpgTime Machine wil (alweer) een nieuwe backup starten, is dat te voorkomen?


Dit is een paar maanden geleden ook al gebeurd. De backup staat op een Synology NAS, en werkt normaal probleemloos.

Waarom gebeurt dat, is dit nog te voorkomen dat er een nieuwe reeks backups wordt gemaakt?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: boiing
Komt meer voor, altijd op NAS of netwerk volumes. Heb er in het verleden ook 'gedoe' mee gehad. De echte oorzaak weet ik niet, en ook geen oplossing. Als je de melding krijgt is het volgens mij niet te voorkomen dat je die nieuwe backup moet maken.

Ik heb een tijd geleden in een oude Airport Time Capsule een nieuwe grote HDD gezet: het werkt weer probleemloos.
geplaatst door: jaco123
Ik heb het ook een paar keer per jaar. Op mijn NAS maak ik dagelijkse snapshots, dus als het gebeurt ga ik op de NAS 1 of 2 dagen terug en dan draait alles weer.
Geen idee of Synology ook een dergelijke functie kent?
geplaatst door: MacFrankie
Ja, Google had me verteld dat het vaker voorkomt, maar gaf geen reden of oplossing. Ik zal eens kijken of Jaco's tip werkt op Syno. Of gewoon accepteren...
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: Flix
Ik herken het ook. Zowel bij de Synology die ik nu voor TM in gebruik had, als ook met de Time Capsules die ik voorheen altijd gebruikte.
Een reden of oorzaak krijg je niet, en een andere optie als opnieuw beginnen is er niet.
Die controle wordt alleen op netwerk-TM backup's uitgevoerd (zelf ook te laten uitvoeren via een optie-klik op het TM menubalk icoon), maar wanneer en hoe vaak: geen idee.
Bewerkt: 22 november 2021 - 00:52 door Flix
geplaatst door: MacFrankie
Jammer. Dank voor de reactie, helaas geen oplossing...
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: FDM
Wellicht is de app TimeMachineEditor een oplossing hiervoor.

Schermafbeelding 2022-05-19 om 20.06.55.pngTime Machine wil (alweer) een nieuwe backup starten, is dat te voorkomen?
geplaatst door: PakeB
Hebben jullie hier al gekeken?

https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/What_should_I_do_to_fix_the_problem_when_connecting_to_Synology_NAS_using_Time_Machine

en

https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with_Time_Machine

Bij mij schijnt dat het probleem te hebben opgelost, waarbij ik moet opmerken dat dat ook kan komen doordat ik de recycle bin uitgezet heb.
Als alles meeloopt,
Heb je een optocht.
geplaatst door: ketaru
Thanks voor de tip @PakeB, ik had hetzelfde probleem. Ik ga dit zeker eens proberen.
MacBook Black Late 2006 3 GB RAM 256 GB SSD, iMac G4 Flat Panel 512 MB RAM 160 GB, Black iPod Video 30 GB, iPod Touch (2nd gen) 32 GB, iPod Touch (4th gen) 64 GB, iPhone 6s 64 GB, iPad mini Wifi 32 GB, MacBook Pro Retina Late 2013 16 GB RAM 512 GB, Apple Watch series 2 42mm
geplaatst door: MacFreak-fan
Ik heb TM op de Synology NAS nooit goed begrepen, kreeg geen "herkenbare" mappenstructuur te zien van de "backup"
Ben maar overgestapt op CCC dat werkt naar mijn idee duidelijker en probleemloos.
Goed te definiëren hoe, wat en wanneer je wilt backuppen naar de NAS.

geplaatst door: MacFrankie
Je moet ook nooit via de Finder in de TM backup mappen zoeken! Daarvoor is juist de TM applicatie! Ga in de Finder naar de map waar je iets zoekt, en ga dan in de menubalk naar TM en kies "Activeer Time Machine".
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: MacFreak-fan
OK, maar waarom zou ik CCC  met z'n heldere structuur gaan inruilen voor TM?
Alleen omdat het gratis is of ook nog andere "voordelen"?
geplaatst door: MacFrankie
CCC maakt "gewoon" backups. Niks mis mee.

TM maakt backups waarbij je een specifieke versie uit het verleden terug kunt halen. Alsof je met een tijdmachine teruggaat naar een specifieke dag in het verleden.

Stel je hebt een bestand, "whatever.xlsx", gemaakt op 1 mei. Op 10 mei heb je 'm nog bijgewerkt, en was hij compleet. Op 15 mei heb je het bestand (per ongeluk) verkloot. Nu, 29 mei, zie je dat het verkloot is.

Op je CCC backup staat de versie van 15 mei; daar heb je niks aan!

Op je TM backup staan de versies van 1, 10 en 15 mei; daar heb je heel veel aan! Kies de correcte versie en je kunt verder.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: ketaru
Ik heb TM op de Synology NAS nooit goed begrepen, kreeg geen "herkenbare" mappenstructuur te zien van de "backup"

Dat is normaal als je TM op een netwerkschijf gebruikt. Ik had dat vroeger ook toen ik nog een TimeCapsule gebruikte.
MacBook Black Late 2006 3 GB RAM 256 GB SSD, iMac G4 Flat Panel 512 MB RAM 160 GB, Black iPod Video 30 GB, iPod Touch (2nd gen) 32 GB, iPod Touch (4th gen) 64 GB, iPhone 6s 64 GB, iPad mini Wifi 32 GB, MacBook Pro Retina Late 2013 16 GB RAM 512 GB, Apple Watch series 2 42mm
geplaatst door: niestadt
Hi,

Ik had dit probleem ook vaak op mijn QNAP NAS. Het probleem deed zich vaker voor wanneer ik mijn iMac via Wifi had aangesloten aan het netwerk. Bij een vaste LAN aansluiting had ik dit probleem bijna nooit. Ik ging ervan uit dat er kennelijk in de connectie iets fout gaat tijdens de gegevens overdracht, bij een slechte Wifi verbinding.

Op mijn nieuwe Synology NAS heb ik dit probleem slechts 1x gehad in 1 jaar tijd. Maar altijd heb ik de computer via een vaste verbinding aangesloten...