volgens mij heeft gretvers gelijk, ik heb daar ook naar gevraagd bij het aanvragen van adsl.
het punt waarom het meestal niet 'mogelijk' is, is dat KPN meer geld aan de adsl-provider vraagt voor een lijn waarover enkel adsl gaat, dan voor een lijn waarover KPN ook telefoon aanlevert. deze kosten worden doorberekend aan de adsl-provider. die zou de kosten dus weer aan jou als gebruiker kunnen berekenen, en dan is iedereen blij (want de kosten die KPN meer rekent aan de adsl-provider zijn iets van 10 euro per maand ofzo, in ieder geval minder dan je aan je KPN telefoon-abonnement kwijt bent).
waarom doet men dit dan niet (of zegt in ieder geval dat het niet kan)? ik denk omdat ze geen zin hebben in de administratie. bij sommige providers zeggen ze wel dat het theoretisch mogelijk is, maar niemand biedt het officieel als dienst aan.
[aanvulling]
volgens mij is het trouwens makkelijker wanneer je adsl via een ander netwerk dan KPN loopt (bijvoorbeeld bbned). dan betaal je namelijk geen adsl-geld meer aan KPN (puntje 2 van gretvers) maar alles via je adsl-provider. de telefoonmedewerkers van KPN zien dan niet dat je ook nog adsl hebt; bij mij wilden ze om die reden het telefoonabonnement namelijk niet opzeggen...
(Bewerkt door mvdg om 13:21, 26-05-2004)