Geen IP-adres
20 januari 2013 - 00:26   
geplaatst door: JJmac
Ik heb het al aan diverse fora gevraagd, maar ik ben ten einde raad, ik zie iets over het hoofd maar weet niet wat.
Hier in huis hebben wij 1 Airport Extreme (1gen) en 2 iMac’s, 4 iPhones en een oude iBook en die geeft juist problemen met het internet.
De iBook is een keer uitgeleend, bij terug komst geeft hij steeds de melding Airport heeft een zelftoegekend ip-adres en kan mogelijk geen internet verbinding tot stand brengen, enkel komt het eens voor dat er later wel een verbinding heeft.
Ook met draad wil het niet lukken. Heb alle .plist al weggegooid en een nieuw netwerk opgestart.
Dan draait het ook wel, maar het kan de instellingen niet vast houden.
Handmatig wil het wel lukken totdat de iBook weer wordt opgestart.
Ik heb het ook al geprobeerd met een ID DHCP-client in tevullen die ik heb van Ziggo.
Het IPv4-adres begint steeds met 169 etc. ipv met 10.0. etc
Wie zou mij verder kunnen helpen.
Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Geen IP-adres
20 januari 2013 - 10:25    reactie #1
geplaatst door: Robert
Je router van Ziggo heeft ook een draadloos gedeelte?

En beginnen de IP-adressen daar met 169 en van de Airport Extreme met 10.0?

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Geen IP-adres
20 januari 2013 - 11:10    reactie #2
geplaatst door: JJmac
Voor ik zover weet is onze modem van Ziggo niet draadloos (Cisco epc3212)

De AE beginnen inderdaad met 10.0

Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Geen IP-adres
20 januari 2013 - 11:19    reactie #3
geplaatst door: fred44nl
een EPC3212 is een kaal modem, niets meer dan dat.
er zit dus geen router in.
de AE moet dus ingesteld worden op Maak netwerk aan; DHCP èn NAT moeten ingeschakeld zijn.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Geen IP-adres
20 januari 2013 - 11:57    reactie #4
geplaatst door: marksch
Hoi,

169 is het nummer dat wordt toegekend als de Mac wel een functionerende netwerk-adapter maar vervolgens voor die adapter geen apparaat kan vinden. De oorzaken van dit probleem zijn legio, maar hoogstwaarschijnlijk moet je gewoon in het Netwerk voorkeurenpaneel de juiste router/modem/WIFI kiezen en DHCP kiezen. Ik zou verwachten dat de modem NAT voor zijn rekening neemt, wat het makkelijk zou maken een router aan de modem aan te sluiten, zodat je met meerdere computers internet kunt gebruiken.

Vriendelijke groet,

Mark

Geen IP-adres
20 januari 2013 - 12:04    reactie #5
geplaatst door: fred44nl

Citaat
marksch om 11:57, 20-01-2013
Ik zou verwachten dat de modem NAT voor zijn rekening neemt.

nee, nee, een 3212 staat in brugmodus en doet geen NAT.
als je op de enige lan-poort een pc/laptop aansluit, dan krijgt die het externe ip-adres.

 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Geen IP-adres
20 januari 2013 - 14:03    reactie #6
geplaatst door: Sypie
Schakel de beveiliging van de airport eens uit. Grote kans dat je dan wél netwerk hebt via wifi. WPA2 is te modern voor dit apparaat.

Zorg ook dat je Airport netwerk op B/G-modus staat en niet de N-modus, dat kan de iBook niet aan.

Geen IP-adres
20 januari 2013 - 14:16    reactie #7
geplaatst door: THX-1138
Dat je een IP-adres in de 169 range krijgt wil zeggen dat er simpelweg geen DHCP-server gevonden kan worden waar je een IP-adres in je juiste range van krijgt.

Het lijkt erop dat er een vast IP-adres in je device ingesteld staat die kennelijk past in het netwerk van degene aan wie je het apparaat uitgeleend hebt, maar niet in het jouwe.

Staat DHCP wel aan binnen je netwerk? Staat DHCP wel aan  op je client??

Geen IP-adres
20 januari 2013 - 15:40    reactie #8
geplaatst door: JJmac
De iBook heeft het altijd gedaan, er is iets gebeurd tijdens het uitlenen met de configuratie van het apparaat.
DHCP staat aan. Op de ene andere manier wil het niet de juiste instellingen vasthouden.
Ik heb iets gelezen over Bootpd.plist maar die kan ik niet vinden.
De iBook draait op Leopard.

Edit;
Heb in de voorkeurslijst van het Netwerk de Airport verwijderd, en alles op nieuw opgestart.
In de eerste plaats geeft hij de zelfde foutmelding, later geeft het toch de juiste IP-adres aan en kan ik weer het WWW op. in vergelijking met de iMac via info deze mac, zie ik dat de NetworkSignature (IPv4.Router=10.0.1.1) niet aanwezig is. later als de iBook de juiste IP-adres heeft zie je dit wel terug.

(Bewerkt door JJmac om 16:45, 20-01-2013)

Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Geen IP-adres
21 januari 2013 - 15:52    reactie #9
geplaatst door: JJmac
De vreugde is van korte duur, ik denk er over om alles te verwijderen maar nu even met jullie hulp om  niks over te slaan, ik vermoed dat er ergens een instelling wordt vast gehouden.
Bij voorbaat dank.
Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Geen IP-adres
15 juli 2013 - 06:34    reactie #10
geplaatst door: Gertjan
Ik pak dit draadje maar even weer op; ik zie geen oplossing voor topicstarter en ik heb
(uiteraard) het zelfde probleem. Ten einde raad is een groot woord, maar na mijn zoek-
tocht over het internet verbaas ik me over het feit dat het blijkbaar een terugkomend
probleem is bij een laptop die op verschillende netwerken werkt. Het wordt niet opgelost
met een structurele oplossing, maar met een lapmiddel;de harde reset van de router.

Samenvattend;
- het betreft een laptop die vreemd is gegaan;
  * voor vertrek geen probleem
  * na terugkomst krijgt hij/zij geen IP adres toegekend
- hangt wel in het WiFi netwerk, en dat werkt, maar heeft geen Internet (geen IP)
- een harde reset van het routeer werkt, maar is niet de bedoeling dat ik iedere keer naar
de meterkast loop om het stekkertje van de router er uit te trekken.
- router heeft geen statische IP adressen, volledig DHCP, geen blocking
- na de harde reset is wel het MACnummer zichtbaar in de router, niet de computernaam
- in Netwerk onder tabje Geavanceerd/WINS is een computernaam zichtbaar, die niet de
naam is die in Delen is opgegeven en veranderd na de harde reset in de bekende naam
- in Netwerk een locatie 1 en 2 aangemaakt om instellingen van locaties te scheiden.
- Het lijkt dat het vreemde netwerk iets doet dat slechts met een harde reset van de
modem ongedaan wordt gemaakt. Hoe hef ik dat op?

(Bewerkt door Gertjan om 6:35, 15-07-2013)

          ******* Switched sinds 13-9-2000 *******
Geen IP-adres
15 juli 2013 - 07:28    reactie #11
geplaatst door: Africatwin
Mijn advies:

Reset airport extreem met de reset knop en configureer daarna je netwerk opnieuw.
Ik denk dat er een setting is gezet die je zo 123 niet terug vind.

Leven is goed als je upgrade echt werkt
Geen IP-adres
15 juli 2013 - 23:21    reactie #12
geplaatst door: jaco123
Ik ondervind zelf geen last van het probleem, maar gaat het probleem ook weg als je de computer herstart ipv de router?

Herstart van de computer lijkt me minder lastig dan een herstart van de router (meerdere gebruikers, weggestopt in de meterkast), alhoewel: als je veel open hebt staan, dan zit je ook niet op een herstart van de computer te wachten...

Geen IP-adres
15 juli 2013 - 23:59    reactie #13
geplaatst door: Africatwin
Ik zelf heb een backup van mijn router configuratie.
Ik doe een harde reset van mijn router en laad dan mijn configuratie weer in.
Alleen mijn SSL en VPN certificaten moet ik weer inladen.
maar dat duurt allemaal bij elkaar 10 minuten.


Ik heb zelf geen problemen met wifi toegangen.
Ik merk wel als men met bepaalde andere merken routers werkt dan die ik heb er erg
vaak storingen zijn.

Leven is goed als je upgrade echt werkt