Dus het stappenplan: -maak een back up van de modelinstellingen[/list]-reset het modem tot fabrieksinstellingen-stel in op de door de provider voorgeschreven instellingen-Testen in directe LAN verbinding met het modem
Als de snelheid dan weer goed is kan je de oude instellingen weer inlezen en kijkenof het verschil maakt.Bij mij in elk geval een wereld van verschil.
Noël en JanSr lijken mij twee verschillende personen? Dus een van de twee heeft nu een oplossing. Nu Noël nog... *fingers crossed*
(Van die Flashback mogelijkheid krijg ik klotsende oksels zeg. Daar heb ik nog nooit op gecontroleerd en zowel snitch als clamxav niet al te lang geleden overboord gekieperd. Uh oh. Dus werk aan de winkel voor de oude iMac...)
HEXDIY schrijft: "Het ziet er eerder naar uit dat je een netwerkprobleem hebt..."Je had gelijk.
Gisteren ben ik met de moed der wanhoop met mijn iMac 27" onderde arm (best lastig) naar de plaatselijke Apple dealer getogen.Repareren zou niet gaan, maar wel het maken van een z.g. Quick Scan (zij noemen dat een MRI).
De zeer hulpvaardige medewerker koppelt de Mac aan een eigen netwerk,start vervolgens op vanaf een server waarop een extern testprogramma mijn Mac doorlicht. Alles bleek in orde.
Hij adviseerde mij om thuis stap voor stap (kabel voor kabel) de aansluitingen te checken.Ik ben begonnen bij de meterkast, ethernet kabel in mijn TimeCapsule, Speedtest, en ja hoor 150 Mb/s.
Om een lang verhaal kort te maken, alle kabels waren ok, alleen......mijn NetGear Switch (GS608 v2) op zolder bleek de boosdoener (± 6 jaar oud).Voor 39 Euro een SiteCom gekocht en het wonder voltrok zich voor mijn ogen,opnieuw 150 Mb/s op zolder nog wel, ik maakte ter plekke een vreugde dans.
Ik begrijp alleen niet hoe mogelijk is dat het met de MacBookvan mijn zoon wél normaal functioneerde (in combinatie met de kapotte switch).Meerdere keren heb ik dat getest,prikte ik de ethernetkabel van mijn iMac in zijn laptop dan was er niets aan de hand.Daarom heeft het ook zo lang geduurd, ik (we) zochten het probleem in de iMac.
MacFreakers, bedankt allemaal. Het was mij een genoegen.Ik heb veel geleerd en er een paar grijze haren voor terug gekregen.Johan Cruijff zou zeggen:"geen voordeel zonder nadeel".
Groetjes Noël
Leuk toch ? Samen er achter komen wat de oplossing was ... leert iedereen weer van
Als je nou nog eventjes in de titel van het draadje tussen haakjes "opgelost' zet , weten de zoekers van de toekomst dit nog beter te vinden
pmac
Keerzijde van de medaile is dat ik natuurlijk niks betaal voor internet.
Jeuken doet het echter wél.
Soit, posten kan ik wél.
- De modem/ router volledig herstarten ( kan ik dus niet).- In systeemvoorkeuren > Netwerk al je vertrouwde netwerken buiten flikkeren behalve je thuisnetwerk en je iDevice netwerk.
Hoe groot is je lijst van vertrouwde netwerken ondertussen?Als reizend technicus kan ik daarvan meespreken, maar hoe groter die lijst, hoe minder bevorderlijk voor je netwerk...
Roaming netwerken tellen op hoor!
Smijt die vertrouwde netwerken even buiten, die komen toch terug binnen als je ze nodig hebt.
N.B.:na een ongeval zit ik op slechts 1 netwerk + een iPhone netwerk en dat loopt traag maar gestaag.
Bluetooth tethering werkt, BT PAN staat steeds klaar.
(Bewerkt door HEXDIY om 4:00, 3-12-2016)
Cornalijne om 18:27, 2-12-2016Ik lees in spanning mee, want ik heb ook wifi traagheids problemen.Bij mij is het gestart op het moment dat eind september de provider (online.nl) overschakelde op een ander netwerk (van KPN ofzo?), en ik ben dan ook echt niet de enige die sindsdien wifi problemen heeft en geen afdoende antwoorden/opties van de provider krijgt.Noël en JanSr lijken mij twee verschillende personen? Dus een van de twee heeft nu een oplossing. Nu Noël nog... *fingers crossed*(Van die Flashback mogelijkheid krijg ik klotsende oksels zeg. Daar heb ik nog nooit op gecontroleerd en zowel snitch als clamxav niet al te lang geleden overboord gekieperd. Uh oh. Dus werk aan de winkel voor de oude iMac...)
Als je schrik hebt van Flashback, post hier een Etrecheck.http://etrecheck.com/#about
Draai bovendien ook eens Malwarebytes Mac:https://nl.malwarebytes.com/antimalware/mac/
En smijt daar bovenop eens al je vertrouwde netwerken weg, behalve je thuisnetwerk via systeemvoorkeuren> Netwerk.
Je Modem/ router eens herstarten en alle instellingen doorlopen kan ook nooit kwaad...
Bij mij is het gestart op het moment dat eind september de provider (online.nl) overschakelde op een ander netwerk (van KPN ofzo?)
Het WWW en allerlei ISPs zijn aan het omschakelen naar IP v.6 van IP v.4. Kijk eens in je netwerkinstellingen/ Netwerk Assistent of je geen IP v.6 instellingen uitsluit.
Succes!
(Bewerkt door HEXDIY om 4:21, 3-12-2016)
Kweenie of de etrecheck op mijn archaische imac kan. Maar de snelheidsproblemen zitten op de wifi en ipad. En daar kan gaan etrecheck op, toch? (De oude imac hangt aan een ethernet kabel.)
Ik heb wel als de donder scamxav teruggezet nu & een volledige check gedaan en die heeft alleen een verdachte browser addon gevonden. Geen echte/andere enge zaken. Phew.
Voor de snelheid van de wifi, heb ik uiteindelijk de wifi op "niet automatisch"-kanaal-kiezen gezet. Hij koos steeds automatisch kanaal 13, en door een heel ander draadje (alhier) kwam ik op het idee toch eens te proberen of dat kanaal 13 me misschien dwars zat?
Ik heb nu een significante verbetering. Of het voldoende verholpen is moet over de komende dagen blijken.