Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
24 april 2025 - 15:27    reactie #25
geplaatst door: boiing
Ah, dat is goed nieuws. Heeft het toch zin gehad dat je het niet hebt opgegeven :thumbs-up:.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
24 april 2025 - 19:24    reactie #26
geplaatst door: boiing
bounce duurt bij mij soms wel 4 uur of meer!
Inderdaad, precies 4 uur. Die via mobiel+VPN verstuurde mail komt retour, in dit geval was het de qs.icloud server. Daar zit dus ergens het verschil in wel/niet aankomen.

Diagnostic-Code: smtp; 421 EHLO MXIN201 Your HELO/EHLO outbound.qs.icloud.com
   is not matching your DNS configuration
   p-east3-cluster7-host12-snip4-4.eps.apple.com
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
25 april 2025 - 17:58    reactie #27
geplaatst door: Thomas
Apple is een van de grootste (gratis) email providers in de wereld, samen met Gmail en Outlook.com de grote meerderheid van de markt. Dat tikt lekker aan qua volume klachten als er eens iets niet goed loopt.
Het lijkt erop dat een van de uitgaande SMTP servers niet de gewone hostname gebruikt; als het meezit kan AppleCare dat dankzij je melding netjes doorgeven aan de juiste teams.
Wat ik hier uitkraam is puur mijn persoonlijke mening.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
25 april 2025 - 20:31    reactie #28
geplaatst door: Night (Moderator)
Alleen is hier nog steeds niets aan gedaan (terwijl het probleem toch al enige tijd bekend is bij Apple).
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
25 april 2025 - 22:20    reactie #29
geplaatst door: neoman
Ja, dat baart mij ook zorgen! Mede omdat hetzelfde voor Ziggo geldt!
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
26 april 2025 - 13:14    reactie #31
geplaatst door: neoman
Er lijkt schot in te zitten! Ik weet niet wat er gebeurt is (iets bij Apple of bij Ziggo want ik heb geen terugkoppeling van een van de twee gekregen) maar zojuist lukte het om vanaf *@mac.com te mailen naar *@ziggo.nl.

Durf nog niet te zeggen of het is opgelost. Zal nog wat meer mails versturen (icloud.com en me.com).

Is er bij jullie ook verbetering?
Bewerkt: 26 april 2025 - 19:24 door neoman
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
26 april 2025 - 16:13    reactie #32
geplaatst door: neoman
Nog een paar testen gedaan en bij mij lijkt alles weer te werken!

Het heeft er alle schijn van dat Ziggo iets heeft aan gepast. Want bij Apple geldt nog steeds: "Your reverse DNS does not match with your sending domain.".

Toen ik de support van Ziggo aan de lijn had zei die persoon dat ze vele klachten hadden ontvangen en dat het te maken had met een 'doorstuur server' die mail in bulk van de ene naar de andere server doorstuurt. Daar ging iets mis en dat waren ze toen aan het uitzoeken. Misschien dat dat ook de lange wachttijd (4 uur) van de bounce mail verklaard. Als Ziggo bij hun inbound server de mail van Apple zou weigeren zou dat voor alle outbound servers van Apple moeten gelden (en dat was niet zo!) en zou de bounce mail vrijwel direct moeten binnenkomen (en dat was ook niet zo!).

Hoe dan ook, het lijkt opgelost en daar ben ik erg blij mee.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
26 april 2025 - 16:18    reactie #33
geplaatst door: nnsa
Is er bij jullie ook verbetering?
Of het een verbetering is, durf ik zo niet te classificeren. Ik bleek er dus ook last van te hebben, maar bij mij beperkt het 'probleem' zich niet tot @icloud > @ziggo. Soms komt de email daar aan, maar ook soms niet. Gisterenavond 21:30 een email vanaf mijn @gmail.com naar @ziggo gestuurd en deze bleek vanmorgen om 05:21 te zijn afgeleverd. Ik weet dus niet wat er aan de hand is op het internet...

Schermafbeelding 2025-04-26 om 16.14.31.pngMail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan


Maar ik zal het nog eens testen en de bevindingen laten weten.

Het meest idiote is, dat ik met een @euronet.nl account uit 1995 geen afleverproblemen heb bij @ziggo e.v.a.
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
26 april 2025 - 16:28    reactie #34
geplaatst door: neoman
@nnsa

Ik heb icloud.com, mac.com en me.com getest (ik weet het, is eigenlijk allemaal identiek) en dat gaat nu vrijwel direct (enkele seconden). Maar gisteravond ging dat nog allemaal fout. Ik ben er in ieder geval blij mee!

Overigens lijken jou bevindingen ook te wijzen op een probleem bij Ziggo. Dus wie weet gaat het nu ook allemaal een stuk vlotter bij jou!

Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
26 april 2025 - 17:03    reactie #35
geplaatst door: nnsa
Hier wordt het steeds 'raadselachtiger':

Vanaf een recente iPad van @mac.com > @ziggo.nl > bericht niet aangekomen.

Vanaf @gmail.com, @euronet.nl, @orange.fr allemaal wel vlot.

Vanaf een wat oudere iMac van @mac.com > @ziggo.nl bericht vlot aangekomen.

Schermafbeelding 2025-04-26 om 16.59.05.pngMail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan


Wie het weet mag het zeggen...
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
26 april 2025 - 19:26    reactie #36
geplaatst door: Heintje
Ik heb al een maand of twee dat de meeste mails (ik heb Ziggo als provider) wel aankomen op mijn iMac, maar sommige volkomen legale en door mij ook gewenste emails niet. Als ik dan inlog op de Ziggo webmail, staan ze daar wel, maar dan geblokkeerd/afgevangen. Ziggo gaat dus iets te stringent op met zijn "bescherming".
Het vervelende voor mij is dat ik nooit inlog in mijn webmail en dat ik dus niet weet welke mails ik "mis".
Behoorlijk klote van Ziggo zo.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
26 april 2025 - 19:34    reactie #37
geplaatst door: nnsa
Hier ook niet in de Spam folder...  :sad:

Schermafbeelding 2025-04-26 om 19.33.01.pngMail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan


En na 4 uur:

Schermafbeelding 2025-04-26 om 20.44.30.pngMail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
Bewerkt: 26 april 2025 - 20:47 door nnsa
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 08:42    reactie #38
geplaatst door: neoman
Het wordt steeds vreemder. Mails die ik verstuur vanaf mijn Apple account komen (op dit moment) aan maar ik ken ook iemand (niet op dit forum) waarbij dat nog altijd niet het geval is. Blijkbaar wordt er door Ziggo aan gewerkt maar een definitieve oplossing is er vooralsnog niet.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 08:49    reactie #39
geplaatst door: puk1980
Eén ervan heeft contact opgenomen met Apple. Die zegt dat het probleem bij de ontvangende kant zit en kan daarom niets doen. De provider van de ontvangende kant zegt dat het probleem bij Apple zit en dat ze daarom niets kunnen doen.
Probleem ligt natuurlijk bij Apple.
Ziggo probeert spam te voorkomen door stricter naar de DNS info te kijken.
Apple maakt er een potje van.

https://discussions.apple.com/thread/256042116

https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/1k3wa6c/icloud_mail_rejected_by_dutch_isp_ziggo_ehlo/

https://easydmarc.com/blog/google-yahoo-microsoft-icloud/

Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 10:43    reactie #40
geplaatst door: neoman
@puk1980

Die draadjes zijn me bekend maar ik denk dat de zaak toch iets genuanceerder ligt. In sommige draadjes over dit onderwerp wordt zelfs al verwezen naar dit draadje. En als we in dit draadje weer naar gaan verwijzen naar andere draadjes (waar ook geen definitieve oplossing is) zijn we op weg naar een fraaie Mobius loop.

Sommigen denken dat het herstarten van de router al helpt. Of het veranderen van je DNS-instellingen. Dat is natuurlijk niet mogelijk in dit geval omdat het probleem niet bij de gebruiker ligt. Het is een probleem tussen of van de mailservers van één of meer partijen.

Sommige mails naar Ziggo komen wel aan andere niet. De ene dag wel, de andere dag niet. Als je je Apple account langs een mail tester haalt scoren ze nog altijd 10/10. Ook zonder een juiste rDNS! In een ideale wereld zou iedere mailserver aan een rDNS check moeten voldoen. Maar grote spelers (waaronder Apple) hebben ook zo hun redenen om daar niet aan te voldoen.

Als de rDNS check de enige oorzaak van deze problematiek was, zou de bounce mail binnen enkele seconden moeten komen. Maar mijn ervaring duurt het wel 4 uur voordat je een bounce ontvangt.

Volgens de support medewerker van Ziggo (2e lijns) had het te maken met een 'doorstuur server' die mail in bulk tussen mailservers van Ziggo verstuurt/verdeeld. Het probleem was bekend en er werd volgens hem aan gewerkt.
Bewerkt: 27 april 2025 - 10:56 door neoman
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 10:58    reactie #41
geplaatst door: puk1980
Maar grote spelers (waaronder Apple) hebben ook zo hun redenen om daar niet aan te voldoen.
En die redenen zijn, volgens jou? (kuch)


Ik baseer mijn mening vooral op de info in het HN draadje.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 11:55    reactie #42
geplaatst door: neoman
@puk1980

Grote spelers maken gebruik van enorme aantallen mailservers. Zij willen gebruik maken van load balancing via ip-pools. Zij willen dan niet voor ieder IP-adres telkens een aparte rDNS inzetten omdat dat de load balancing (in hun ogen onnodig) complex en trager maakt. Zij beperken zich dan v.w.b. rDNS tot de hoofdservers. Dat lijkt bij Apple het geval te zijn.

Door geen rDNS in te stellen op alle uitgaande mailservers, verkleinen ze het risico dat deze adressen als legitieme mailservers worden gezien die daardoor dan ook misbruikt kunnen worden. Het is dus vaak uit oogpunt van privacy of beveiliging. Ze willen het niet makkelijk maken om uit te vissen welke server wanneer precies voor welk doel wordt ingezet.

Feit is we weten nog altijd niet precies wat de oorzaak is.

Feit is dat het de ene keer wel werkt en de andere keer niet. En voor wat betreft dat laatste heeft het er alle schijn van de oorzaak bij Ziggo moet worden gezocht. Aangezien de juiste rDNS aan Apple-zijde ontbrak en ontbreekt. Daar is dus niets veranderd.

Feit is dat er bij de communicatie tussen mailservers vele methoden zijn om de beveiliging op te voeren (SPF, DKIM, DMARC e.d.) zodat je weet met wie je als server praat. Voor puristen hoort ook rDNS in dat rijtje thuis. Maar daar zetten sommigen dus vraagtekens bij.

Tot slot, als je iets niet weet is het altijd goed om vragen te stellen. Zo leren we. Maar het is niet goed om op voorhand met je vraag iets te insinueren (jouw kuch)!
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 12:07    reactie #43
geplaatst door: puk1980
Ok, dat kuchje was flauw van me.

Feit blijft dat dit iCloud mailprobleem niet alleen icm Ziggo mail optreedt maar ook met andere mail providers. Om dan te beweren dat het probleem niet bij Apple ligt, ben ik het niet mee eens.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 12:09    reactie #44
geplaatst door: nnsa
My votes: De enige (email) provider waar ik problemen mee heb is ZIGGO. Er komt (te) vaak onterecht mail in de Spam folder, emails komen niet aan bij geadresseerde, als je een email die je ontvangen hebt van ziggo doorstuurt met een andere email provider geeft dit ook vaak problemen. Als je veel op andere lokaties bent, ziet ziggo dit als verdacht en wordt je account geblokkeerd en moet je dit online weer vrijschakelen. Allemaal nodeloos gedoe, dat ik nergens anders heb…
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 12:15    reactie #45
geplaatst door: puk1980
@nnsa: Je gooit nu een heleboel ongerelateerde zaken op één hoop. Dat is niet waar het probleem van de TS over gaat.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 12:33    reactie #46
geplaatst door: nnsa
@nnsa: Je gooit nu een heleboel ongerelateerde zaken op één hoop. Dat is niet waar het probleem van de TS over gaat.
Jij geeft Apple de schuld en ik geef Ziggo de schuld. Daar ging het mij om. En niet om zogenaamde ongerelateerde problemen op één hoop te gooien.
Ⓒnnsa(i)-2025
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 14:44    reactie #48
geplaatst door: neoman
Om dan te beweren dat het probleem niet bij Apple ligt, ben ik het niet mee eens.


De enige die stellig beweert dat het probleem bij Apple ligt ben jij.

Ik ben niet vooringenomen en ben vooral nieuwsgierig naar een mogelijke oplossing.

Volgens mij spelen er hier meerdere zaken. Dat geeft het risico dat dingen door elkaar gaan lopen:

1. Mail van *@me.com, *@icloud.com of *@mac.com die soms wel (ook al is er geen correcte rDNS vanuit Apple) en soms niet bij Ziggo aankomt.
2. De HELO/EHLO foutmelding die een bounce (bij in dit geval Ziggo) veroorzaakt met een rDNS melding.
3. Overige problemen met de mail van Ziggo.

Ik heb voor geen van de drie punten een oplossing. Maar voor 1 en 2 ben ik in contact met zowel Apple als Ziggo omdat ik niets op voorhand wil uitsluiten. Voor 3 kan ik niets doen want ik ben geen klant bij Ziggo.

Overigens komt er vanaf mijn Apple account niets meer binnen bij Ziggo. Dus dat feestje duurde niet lang.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 14:58    reactie #49
geplaatst door: puk1980
De enige die stellig beweert dat het probleem bij Apple ligt ben jij.
Het ligt genuanceerder.

Er wordt een interface gebruikt. Er gaat iets mis. Een interface is een contract tussen twee partijen. Eén (of twee) van de partijen houdt zich niet aan de afgesproken interface. Helaas resulteren zulke problemen vaak in kastje-muur discussies tussen de partijen. Ik hoop (voor iedereen hier) dat die partijen er samen uitkomen.