Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
27 april 2025 - 15:23    reactie #50
geplaatst door: neoman
Blij dat je er nu wat genuanceerder over denkt.  :satisfied:
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
28 april 2025 - 23:10    reactie #51
geplaatst door: Heintje
Ik ben wel klant van ziggo en bij mij gaat het al maanden mis: sommige mails worden wel ontvangen in de webmail, maar niet doorgezonden naar mijn iMac terwijl dat voorheen al jaren goed ging.
Ik ben er nog niet achter op grond van welke criteria mails blijven hangen in de webmail, het zijn gewone, legitieme emails die door geen enkele andere provider worden geblokkeerd.

Hoogst vervelend dit allemaal, omdat je er bij ziggo niet zeker van bent dat belangrijke emails ook daadwerkelijk aankomen.
En zoals eerder gezegd: ik kijk nooit op de webmail (waarom zou ik ook, als het altijd correct functioneerde?).
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
28 april 2025 - 23:59    reactie #52
geplaatst door: boiing
Je noemde dit al eerder in dit draadje Heintje maar misschien kun je hier beter een eigen onderwerp over starten. Dit draadje gaat over vanuit iCloud verzonden mail die helemaal niet aankomst bij Ziggo, inclusief ‘bounce’ melding bij de afzender.

Jij ontvangt ze wel; dat ze niet op de Mac verschijnen kan meerdere oorzaken hebben maar niet die waar het hier over gaat :wink:.
Bewerkt: 29 april 2025 - 00:10 door boiing
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
29 april 2025 - 14:06    reactie #53
geplaatst door: Tjag63
Hier nog een (iPhone) slachtoffer.

Als ik via mijn icloud.com op mijn iPhone een mail stuur naar mijn home.nl account komt die niet aan.
De bounce duurt 4 uur en dan zie ik dit:

Citaat
Final-Recipient: rfc822; *******@*******
Original-Recipient: rfc822;xxxx@home.nl
Action: failed
Status: 4.0.0
Remote-MTA: dns; mxin10.ziggo.nl
Diagnostic-Code: smtp; 421 EHLO MXIN201 Your HELO/EHLO outbound.qs.icloud.com
   is not matching your DNS configuration
   p-east3-cluster3-host11-snip4-2.eps.apple.com
   ;id=9j77uZU5vXZt3;sid=9j77uZU5vXZt3;mta=mx2-prd-nl1-vfz;d=20250429;t=132701[CET];ipsrc=57.103.86.105;
Return-Path: <xxxx.xxxx@icloud.com>

Via mijn Mac computer komt de mail direct aan en zie ik dit:

Citaat
Return-Path: <xxxx.xxxx@icloud.com>
Delivered-To: xxxx@home.nl
Received: from dcdir3-prd-nl1-vfz.nl1.unified.services ([100.107.80.183])
   by dcbe17-prd-nl1-vfz.nl1.unified.services with LMTP
   id +gDZKFd3EGiHJDoAa2gZGA:T2710:P1
   (envelope-from <xxxx.xxxx@icloud.com>)
   for <xxxx@home.nl>; Tue, 29 Apr 2025 13:36:45 +0200
Received: from smtpclienthelo ([100.107.80.183])
   by dcdir3-prd-nl1-vfz.nl1.unified.services with LMTP
   id +gDZKFd3EGiHJDoAa2gZGA:T2710
   (envelope-from <xxxx.xxxx@icloud.com>)
   for <xxxx@home.nl>; Tue, 29 Apr 2025 13:36:45 +0200
Authentication-Results: edge.unified.services;
 spf=pass (57.103.76.23;icloud.com);
 dkim=pass header.d=icloud.com;
 dmarc=pass header.from=icloud.com (p=quarantine sp=quarantine dis=pass)
X-Env-Mailfrom: xxxx.xxxx@icloud.com
X-Env-Rcptto: xxxx@home.nl
Received: from outbound.st.icloud.com ([57.103.76.23])
   (using TLSv1.3 with cipher TLS_AES_256_GCM_SHA384 256/256 bits)
   (Client did not present a certificate)
   by mx11-prd-nl1-vfz.edge.unified.services with ESMTPS
   id 9jGWu1Fb9MfdJ9jGXuVTeI; Tue, 29 Apr 2025 13:36:45 +0200

Verschillende keren geprobeerd via mijn iPhone, maar mail komt niet aan.
Op mijn iPhone gebruik ik nu maar standaard een ander e-mail adres.
Bewerkt: 29 april 2025 - 15:53 door Tjag63
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
29 april 2025 - 14:46    reactie #54
geplaatst door: neoman
Als Apple de uitgaande mailserver outbound.qs.icloud.com gebruikt klopt de rDNS niet en weigert de inkomende mailserver van Ziggo de mail (met een bounce na 4 uur!)

Als Apple de uitgaande mailserver outbound.st.icloud.com gebruikt klopt de rDNS ook niet maar accepteert de inkomende mailserver van Ziggo de mail probleemloos.

Vandaag weer contact gehad met de helpdesk van Ziggo: nadat ik het probleem had uitgelegd was het antwoord: "meneer, ik weet niet eens waar u het over heeft! Open maar een discussie op het Ziggo forum, daar komen gebruikers die u vast kunnen helpen."

Ik heb op het forum van Ziggo een draadje geopend maar de eerste reactie was een verwijzing naar het draadje wat al dood was en waar geen oplossing te vinden was. Ik denk daarom niet dat dit snel wordt opgelost.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
29 april 2025 - 16:06    reactie #55
geplaatst door: doctor_apple
Als Apple dusdanig de zaken heeft geconfigureerd, dat rDNS niet meer werkt, waarom moet Ziggo of wie dan ook iets aanpassen? Omdat de alzijnde heiligheid Apple geen zin heeft in een juiste configuratie?

Zelfde geldt voor Microsoft ... Ook daar komt de mail op diverse punten niet aan. Zoals in eerder bericht vermeld. Maar om dan de vinger te gaan wijzen of een verzoek in te dienen om af te zien van (bepaalde) veiligheidsmechanismen omwille van de onwil van een Microsoft of Apple, is dat niet een omgekeerde wereld?
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
29 april 2025 - 16:24    reactie #56
geplaatst door: neoman
rDNS werkt prima! Maar Ziggo reageert per mailserver van Apple anders op een HELO/EHLO mismatch v.w.b. rDNS. Als gebruiker heb ik geen enkele invloed op de uitgaande mailserver in de Apple cluster. Ik weet alleen dat de outbound server van Apple voor webmail en 4G dataverkeer altijd door Ziggo worden geaccepteerd. Voor mailverkeer via je vaste internetverbinding of wifi is het afwachten of je mail aankomt bij Ziggo. Soms wordt de mail geaccepteerd soms niet.

Het lijkt me beter dat de mailservers van Ziggo consequent reageren in de afhandeling van het mail-protocol.
Of alle rDNS mismatch mailverkeer weigeren of alles accepteren maar liever geen willekeur.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
gisteren 12:47    reactie #57
geplaatst door: neoman
Ik had ook een topic geopend op het Ziggo forum op aanraden van de helpdesk van Ziggo. Dat werd binnen een dag gesloten door de moderator. Een ander topic over dit onderwerp was eerder en is nu het centrale topic.

De laatste reactie van de moderator: De voorbeelden blijven binnenstromen, ook in andere topics. We hebben het doorgezet naar onze onderzoeksafdeling. Zodra we meer weten, komen we natuurlijk in de lucht.
Mail Apple naar Ziggo komt niet (meer) aan
gisteren 17:38    reactie #59
geplaatst door: Night (Moderator)
....en nu maar afwachten of het bij 'kijken' blijft, of dat er ook daadwerkelijk actie op ondernomen wordt.