Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 10:11   
geplaatst door: Franky2002
De laatste tijd heb ik zakelijk met (semi)overheden van doen, denk aan gemeentes. Iedere keer als ik met contacten daar email uitwissel belanden mijn emails in hun spamboxen, en moet ik er achteraan waarom mijn mails niet beantwoord worden. Vaak sluit ik bijlages bij, wat het zou kunnen verklaren waarom mijn mails als onveilig worden aangemerkt.
Ik wil dit graag oplossen voor zover ik er van mijn kant wat aan kan doen maar heb wel wat hulp nodig. Dit staat bijvoorbeeld in een reply die ik van mijn contactpersoon kreeg:

Het IP-adres van de afzender niet opgenomen in het SPF-record van het verzendende domein, maar het SPF-record geeft geen hard advies deze e-mails te blokkeren. Dit is een onveilige inrichting die het verzendende domein kwetsbaar maakt voor spoofing.
Oplossing/antwoord:
Ons mailfilter voegt deze waarschuwing toe aan het onderwerp van dit soort e-mails, zodat gebruikers weten dat het hier om valse e-mail zou kunnen gaan. Het als verzender gebruikte e-mailadres krijgt hier ook een bericht over, zodat men het kan melden bij hun ICT.
Omdat het in dit soort gevallen meestal gaat om een onveilige e-mail configuratie van het verzendende domein en niet om ongewenste/onveilige e-mail, worden deze e-mails wel afgeleverd in de mailboxen.


Wat wordt hier eigenlijk bedoeld en kan ik hier iets in betekenen om het op te lossen?
Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 10:20    reactie #1
geplaatst door: boiing
En wie is jouw email provider? Verzend je via je eigen domeinnaam? Daar zit ergens het probleem waarschijnlijk.
Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 10:29    reactie #2
geplaatst door: Jakko W
SPF is Sender Policy Framework:—
Citaat
een protocol dat tot doel heeft spam te verminderen. Men hoopt e-mail spoofing en spam te verminderen door vast te stellen of de verzender van een e-mailbericht gerechtigd is te verzenden namens de vermelde afzender van het bericht.
Ergens denkt de mailserver bij de ontvanger dus dat jij geen toestemming hebt om mailtjes te versturen van het IP-adres waarvan je dat doet.

Ik heb geen idee wat je eraan kunt doen, maar misschien dat het een goed idee is om bij je provider aan de bel te trekken?
Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 10:44    reactie #3
geplaatst door: Franky2002
Ja ik verzend van een domeinnaam. namelijk: mail apestaartje logo-shop.nl. Dit domein wordt gehosted door SoHosted. Dat klinkt natuurlijk retecommercieel en wordt als zodanig als spammer herkent?
Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 10:47    reactie #4
geplaatst door: boiing
Mooi, dan zou ik het probleem daar eens voorleggen. Je bent de klant :wink:. Het gaat er niet om dat het commercieel klinkt maar dat er iets verkeerd geconfigureerd is en dat zouden zij moeten kunnen oplossen.

Citaat
Omdat het in dit soort gevallen meestal gaat om een onveilige e-mail configuratie van het verzendende domein en niet om ongewenste/onveilige e-mail ..
Zie ook hier:

https://www.sohosted.com/klantenservice/faq/plesk-control-panel/spf-record-aanmaken/
Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 11:25    reactie #5
geplaatst door: Pietje13
Nog beter:denk eens aan een upgrade van je e-mail naar Microsoft365 of Gsuite. Je e-mail adres blijft info@logo - shop .nl, maar je verstuurd je mails dan over de servers van Microsoft of Google. Ik had in een ver verleden hetzelfde probleem, en sindsdien nooit meer last mee gehad. Microsoft kost €3,40 per maand (voor €0,95 extra heb je er ook een TB ondrive opslag bij) en GSuite van Google kost naar ik meen een euro of 5.

Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 13:41    reactie #6
geplaatst door: Franky2002
Intussen ook contact gehad met SoHosted en we zijn erachter dat ik mijn serverinstellingen moet bijwerken van mijn emailclient postbus.

Een vraag daarover nog: Kan ik mijn emailpostbus verwijderen in Mail zonder dat alle emails die ooit zijn binnengekomen en verzonden verdwijnt? Ik moet namelijk ook een SSL invullen en die kan ik nu bij de bestaande postbus niet vinden/invullen. Dus ik denk dat ik het email adres weer helemaal van voor af aan opnieuw moet gaan aanmaken.
Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 13:47    reactie #7
geplaatst door: boiing
Ik weet niet preceis wat de instructies zijn maar normaal gesproken hoef je niet opnieuw te beginnen om een instelling aan te passen. Misschien bedoelen ze dit (plaatje)? Als 'automatisch instellen' aangevinkt staat moet je dat uitvinken om de SSL instelling te zien, zelfde voor de SMPT instelling.

Screenshot 2021-04-15 at 13.44.09.jpgMail wordt vaak als onveilig aangemerkt
Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 16:52    reactie #8
geplaatst door: Dick de Roos
Zoiets dus. (?)

Account 1.jpgMail wordt vaak als onveilig aangemerkt

account 2.jpgMail wordt vaak als onveilig aangemerkt


Mail wordt vaak als onveilig aangemerkt
15 april 2021 - 20:41    reactie #9
geplaatst door: jaco123
Als je je domeinnaam invult op https://dnschecker.org/spf-record-validation.php dan zie je daar dat er (nu?) wél een SPF-record is voor je domeinnaam. Volgens dat SPF-record komen er alleen legitieme mails van logo-shop.nl vanaf deze ip-adressen:
185.232.248.155 en 185.232.248.156

Dat zijn allebei ip-adressen van so-hosted.
Als je meerdere smtp-servers geconfigureerd hebt, controleer dan in de instellingen waar boiing en Dick naar wijzen of je logo-shop wel gebruik maakt van de so-hosted-server. Stel de mail wordt verstuurd via ziggo.nl, dan staat die niet op de lijst van geldige adressen en wordt hij als spam aangemerkt.
Apple Mail voegt standaard - meen ik - al je geconfigureerde smtp-servers toe voor al je accounts. Bij je logo-shop-acount moet je zorgen dat er maar één optie in de lijst van smtp-servers staat.

(Doe maar wat screenshots als je er niet uitkomt...)