Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 12:48   
geplaatst door: JOR
na aansluiten nieuw ziggo modem op Airport extreme melding op de extreme met oranje lampje dubbel gebruik NAT wat moet ik hiermee aan.
ik het kort geformuleerd hoop dat het duidelijk is!

bvd gr jor
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad, iPhone 8 plus
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 12:55    reactie #1
geplaatst door: fred44nl
je hebt in het Ziggo modem een router, die actief is.
maar óók in de Airport Extreme.

je kunt het beste het Ziggo modem òf de AE in Bridge-mode zetten.

Airport - 1.jpgMelding dubbel gebruik NAT
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:16    reactie #2
geplaatst door: boiing
'Uit de doos' staat je Ziggo modem niet in 'brugmodus', misschien je vorige wel? Volgens mij kun je het zelf instellen tegenwoordig als je dat wil (het Ziggo modem bedoel ik, AE zie boven).
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:22    reactie #3
geplaatst door: JOR
ok, bedankt ziggo modem is nog niet te zien door ziggo maar later vanmiddag wel denken ze.
ze begonnen bij vervanging over brug modus weet daar niet veel van maar het stond allemaal goed draadjes eraan en gaan.
nu weet in niet of de extreme in brug staat is wel van belang zo te lezen dat een van beide in brug staat.
hoe kan ik zien dat mijn extreme in brug staat zodat ok wat te vertellen heb tegen zigggo

bvd
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad, iPhone 8 plus
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:23    reactie #4
geplaatst door: JOR
 :wacko: sorry had de afbeelding niet gezien dank
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad, iPhone 8 plus
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:26    reactie #5
geplaatst door: boiing
Ik gok dat je Extreme niet in brugmodus staat, anders zou die melding niet gekomen zijn :wink:..
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:28    reactie #6
geplaatst door: JOR
goed gegokt ,als daar wat aan verandert heeft dat gevolgen voor mijn expressen die in het netwerk hangen of kan ik beter wachten tot ziggo het modem aanpast?
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad, iPhone 8 plus
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:30    reactie #7
geplaatst door: boiing
Als het niet hoeft zou ik nog niks veranderen, en het Ziggo modem in brugmodus zetten of laten zetten. Best kans dat alles ook gewoon werkt voorlopig, ondanks de melding?
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:31    reactie #8
geplaatst door: fred44nl
als daar wat aan verander heeft dat gevolgen voor mijn expressen die in het netwerk hangen of kan ik beter wachten tot ziggo het modem aanpast?
heb je meerdere AE's ??
alleen de AE die rechtstreeks met het Ziggo modem is verbonden moet je naar bridge zetten.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:33    reactie #9
geplaatst door: fred44nl
Als het niet hoeft zou ik nog niks veranderen, en het Ziggo modem in brugmodus zetten of laten zetten. Best kans dat alles ook gewoon werkt voorlopig, ondanks de melding?
dubbele NAT kan best wel redelijk werken, maar niet zoals het hoort.
het eenvoudigste is natuurlijk als het Ziggo modem in bridge wordt gezet.
dan keert de situatie terug naar zoals het was.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:35    reactie #10
geplaatst door: boiing
Uiteraard niet zoals het hoort, maar als het voorlopig werkt hoef je niet met de AE te klooien bedoel ik.

Misschien dat je zelf wel het modem kunt bereiken via je browser, hoef je niet op Ziggo te wachten. Volgens mij is dit het (lokale) standaard adres:

http://192.168.178.1/BridgeHome.asp
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:35    reactie #11
geplaatst door: JOR
werkt nu goed behalve de melding ik wacht wel ff op ziggo
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad, iPhone 8 plus
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:38    reactie #12
geplaatst door: boiing
..ze hebben er zelfs een handleiding voor zie ik nu, het is afhankelijk van het type:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/stappenplan-bridge-modus#/
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 13:41    reactie #13
geplaatst door: JOR
tja, ze vertelde mij voor het opsturen dat ze de nieuwe modem in bridge zouden zetten, hebben ze dus niet gedaan blijkbaar maar ja komt wel goed en werkt nu ook
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad, iPhone 8 plus
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 14:31    reactie #14
geplaatst door: MacFrankie
Toen mijn Ziggo modem, in brugmodus, werd vervangen door een nieuwe, kwam deze na een paar reboots ook weer in de brugmodus terecht. Misschien was dat wel omdat ik ze dat bij de helpdesk had verteld, en ze dat voorbereid hadden.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Melding dubbel gebruik NAT
1 oktober 2020 - 14:52    reactie #15
geplaatst door: fred44nl
..ze hebben er zelfs een handleiding voor zie ik nu, het is afhankelijk van het type:
dat betekent dat je het in principe zelf moet doen.
natuurlijk kan Ziggo het ook voor je doen, maar afwachten lijkt me niet de juiste weg :)
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 01:28    reactie #16
geplaatst door: Mathy
Hallo JOR

de Airport Extreme zou te bereiken moeten zijn via het Airport Configuratieprogramma dat zowel op de (i)Mac (onder hulpprogramma's?) als op de iPhone gebruikt kan worden.  Als daar aangegeven wordt "Dubbel NAT" kun je op het rode (tja, wat was dat ook al weer?  Bolletje?  Kruisje?) clicken, om "Dubbel NAT" te negeren.

Dubbel NAT betekent in dit geval dat je twee verschillende netwerken hebt (een van de AE en en van je modem) die elkaar niet kunnen zien.

"Bridge mode" op de AE betekent dat je GastWifinetwerk geen verbinding krijgt met het internet.

groetjes

Mathy   (die door schade en schande wijs is geworden en z'n AE en EBV10 vervangen heeft door twee Fritzboxen en dat veel eerder had moeten doen)
antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 07:58    reactie #17
geplaatst door: boiing
Dubbel NAT betekent in dit geval dat je twee verschillende netwerken hebt (een van de AE en en van je modem) die elkaar niet kunnen zien.
Nee, het betekent dat er twee apparaten in je netwerk IP adressen uitdelen en als router werken.

De oorzaak én oplossing waren al duidelijk volgens mij, maak het nou niet extra verwarrend Mathy :wink:. Ziggo modem in brugmodus (laten) zetten zoals het eerst ook stond bij JOR en probleem opgelost.
antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 09:44    reactie #18
geplaatst door: MacFrankie
Inderdaad JOR, luister naar het advies van boiing. Dat is de oplossing, en dit kost je geen cent.

Als je het Ziggo modem als router gebruikt, dan kunnen technische Ziggo medewerkers exact zien welke apparaten je allemaal in je thuisnetwerk hebt zitten. Nog een extra reden om je Ziggo modem in de brugmodus te laten zetten. Overigens, dit geldt niet alleen voor Ziggo, maar voor alle aanbieders die een modem met router leveren.

Fritz!Boxen en Ubiquity staan hoog aangeschreven, maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor. Mijn advies: blijf bij je Apple Airport Extreme (hopelijk de AC versie) zolang die het doet. Eén telefoontje naar de Ziggo Helpdesk en het is opgelost.

Dus JOR, bel 1200 (gratis, vanaf een vaste telefoon als je Ziggo telefonie hebt) of 0900 - 1884 (lokaal tarief, mobiel / geen Ziggo telefonie).
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 10:06    reactie #19
geplaatst door: Mathy
Hallo boiing

Nee, het betekent dat er twee apparaten in je netwerk IP adressen uitdelen en als router werken.

Als twee apparaten IP adressen uitdelen zijn dat nooit adressen in het zelfde IP bereik.  Dat pikt de AE niet.  Dus krijg je twee IP bereiken en dus twee netwerken.  Apparaten op het ene netwerk kunnen apparaten op het andere netwerk niet zien.

grietjes

Mathy

antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 10:09    reactie #20
geplaatst door: boiing
Klopt niet. Het IP bereik is een instelling die je zelf kunt bepalen. De 'error' komt hier omdat de AE ziet dat hij niet als enige adressen uitdeelt, dat kan IP conflicten opleveren.

Citaat
"A "Double NAT" error is generally indicative of two routers attempting to provide NAT (network address translation) services in the same network space -- as would occur when the Base Station is connected to a Cable or DSL modem (router) and neither unit is in bridging mode" (bron)

Ik begrijp wel wat je bedoelt Mathy maar dat is een ander probleem. Het had niet deze foutmelding opgeleverd en met 2 verschillende IP bereiken had JOR ook andere problemen gehad, zijn aangesloten apparaten aan het Ziggo modem hadden dan helemaal geen internetverbinding kunnen krijgen. En JOR zegt juist dat alles nog werkt.

Als twee apparaten IP adressen uitdelen zijn dat nooit adressen in het zelfde IP bereik.
Nogmaals, hier maak je de denkfout. Twee apparaten kunnen wel degelijk IP adressen uitdelen in hetzelfde bereik, dan krijg je dus de foutmelding waar het in dit draadje over gaat! En mogelijk IP conflicten die problemen kunnen geven. Dat los je dus op door een apparaat in brugmodus te zetten, zo simpel is het.
Bewerkt: 2 oktober 2020 - 10:49 door boiing
antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 11:04    reactie #21
geplaatst door: MacFrankie
Even simpel gezegd: een router heeft meestal één WAN poort en een paar LAN poorten.

WAN = Wide Area Network = "het grote boze internet" = input.
LAN = Local Area Network = jouw netwerk thuis, zowel ethernet als wifi.

Staat je router niet in de bridge modus, dan staan doorgaans NAT en firewall aan, en dan kan een apparaat op het WAN niet zien wat er na de router op het LAN gebeurt, dat is afgeschermd.

Een IPv4 adres zijn 4 getallen tussen 0 en 255, gescheiden door een punt. Er zijn een paar adresreeksen gereserveerd, onder andere 10.20.x.y en 192.168.x.y, voor een LAN.

Heb je bv een Ziggo router die adressen uitdeelt in de 192.168.x.y reeks, en een Airport Extreme die dat in de 10.20.x.y reeks doet, dan is je probleem mogelijk niet zo heel groot, behalve wanneer je meer dan alleen je Airport op je Ziggo router hebt aangesloten. Want voor de Airport is het Ziggo 192.168 netwerk het WAN, en Ziggo kan het 10.20 netwerk van de Airport niet zien, dus kan het zijn dat een MacBook op het Ziggo netwerk je printer op het Airport netwerk niet ziet.

Maar het kan ook smeriger. Stel dat  beide routers adressen uitdelen in de 192.168.x.y reeks. Het Ziggo modem heeft dan adres 192.168.0.1, Ziggo geeft de Airport dan adres 192.168.0.2, de Airport heeft dan adres 192.168.0.2 op de WAN poort, en zal 192.168.0.3 op het LAN hebben. Het eerste adres wat de Airport op het LAN uit gaat delen is 192.168.0.4, en dat is het tweede adres (na de Airport) dat het Ziggo modem uit gaat delen. Het adres 192.168.0.4 kan dus naar 2 verschillende apparaten verwijzen in jouw netwerk, of eigenlijk, in jouw netwerken.

Dus, tenzij je netwerkspecialist bent, en je heel goed weet wat je doet, moet je nooit 2 routers in je thuisnetwerk hebben, er mag er maar één routeren, de andere(n) staat/staan op bridge.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 14:39    reactie #22
geplaatst door: JOR
heb ik nou zoveel losgemaakt haha, ik zit in een blauw gebied(voormalig upc0 en niet in een oranje ziggo gebied dus ik moet het modem zelf ff in brug zetten nou dat ga ik dus van het weekend even doen.
alles werkt goed trouwens!

bvd
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad, iPhone 8 plus
antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 15:34    reactie #23
geplaatst door: boiing
heb ik nou zoveel losgemaakt haha
Het ging prima tot je vorige bericht maarja, toen kwam Mathy langs :happy: :happy: :tounge:.. Laat even weten later of het gelukt is.

(grapje Mathy :shakehands:)
antw: Melding dubbel gebruik NAT
2 oktober 2020 - 16:48    reactie #24
geplaatst door: JOR
bedankt mac :shakehands: maatjes
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad, iPhone 8 plus