NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
8 november 2014 - 11:48   
geplaatst door: racoon
Een 4-tal maanden geleden heb ik een NAS van Western Digital aangeschaft, namelijk een My Cloud EX2.
Die heeft prima gewerkt, tot in de loop van de voorbije week een upgrade van de firmware heb gedaan zoals aanbevolen. Bij de installatie van de firmware is mijn NAS in "Safe Mode" gegaan omdat de processor corrupt is geraakt door de nieuwe firmware. Het toestel is van geen kanten meer te gebruiken of zelfs  nog maar te benaderen. De statuslampjes blijven hardnekkig rood knipperen en het toestel blijft onvindbaar voor mijn computer of tablet (MacPro en iPad) wat ik ook uitprobeer.
Ik heb contact opgenomen met de supportafdeling van WD en daar heeft men mijn probleem geregistreerd, maar daar is het dan ook bij gebleven... géén verder nieuws dus, laat staan een oplossing.
Het ganse verhaal begint mij enorm te frustreren. Is er iemand onder de Maccers die een oplossing of suggestie voor mij heeft? Reeds oprechte dank bij voorbaat.
Vriendelijke groet, Johan.
NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
8 november 2014 - 13:14    reactie #1
geplaatst door: Pieterr
Heb je de procedure doorlopen uit Appendix F in de manual?

Citaat

Appendix F: Safe Mode Firmware Update Procedures

If you see the following screen, use the steps out lined below to recover your server from safe mode.
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
8 november 2014 - 13:31    reactie #2
geplaatst door: racoon
Ik ken het IP-adres maar Safari noch Firefox kunnen er verbinding mee maken.
NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
8 november 2014 - 14:32    reactie #3
geplaatst door: Pieterr
Met het gratis programma Bonjour Browser kun je zien op welke IP adressen in je netwerk een service actief is. Als het goed is zou op het IP adres van je NAS een webservice (HTTP) moeten draaien. Zie je die ook?
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
8 november 2014 - 14:38    reactie #4
geplaatst door: racoon
Eerst en vooral: Dank voor de tips.
HTTP: NEEN de NAS staat er niet tussen.
NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
8 november 2014 - 14:45    reactie #5
geplaatst door: racoon
Als ik bij telenet ga kijken naar de IP-adressen dan vind ik voor de WD EX2 een ander adres dan aanvankelijk gebruikt werd door het apparaat, xxx.xxx.x.220 ipv xxx.xxx.x.219.
Het .220 adres wordt wel gevonden door Safari. Ik krijg dan de melding van "Safe Mode".
Bij het toepassen van appendix F uit de manual, stoot ik telkens op het probleem dat de firmware zich niet laat installeren. Zou het moederbordje defect zijn?
NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
8 november 2014 - 14:51    reactie #6
geplaatst door: Pieterr
Heb je wel de goede versie opgehaald?
http://download.wdc.com/nas/My_Cloud_KC2A_1.05.21.bin.zip

Zie de instructies: http://www.wdc.com/wdproducts/updates/?family=wdfmycloud_ex2

Let op: je moet wél de .zip uitpakken, maar niet de .bin laten uitpakken. Ik herinner me van mijn eigen Synology NAS dat OS X soms iets te enthousiast was met het uitpakken van bestanden die je downloadt. Je moet dus een .bin file hebben.

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
8 november 2014 - 15:19    reactie #7
geplaatst door: racoon
Op het .219 geen reactie (Safari kan het adres niet vinden)
Op het .220 adres krijg ik de melding van de safe-mode.
Bestand gedownload, enkel unzipped (automatisch gebeurd), het .bin bestand op de desktop gesaved, daarna gekozen en op apply gedrukt.
Op het (zwarte) scherm draait nu een spinning wheel ruim 15 minuten.
Verder geen beweging, ik wacht af...
NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
9 november 2014 - 10:56    reactie #8
geplaatst door: racoon
Het wieltje heeft gans de avond en nacht door gedraaid. Niets helpt. Ik de garantie aanspreken en het toestel terug naar de verkoper brengen, eventueel terug naar Western Digital om daar het probleem op te lossen.
Bedankt Pieterr voor de support.

Met vriendelijke groeten, Johan.

NAS werkt niet meer wegens "Safe Mode"
24 november 2014 - 17:27    reactie #9
geplaatst door: racoon
Goed Nieuws
Ik heb het probleem eveneens voorgelegd aan de supportafdeling van WD.
Die hebben mij prompt en zonder enige moeite een vervangtoestel opgestuurd.
Het voorbije week-end heb ik de nieuwe NAS geïnstalleerd en de "oude" hard schijven overgebouwd, zoals trouwens aanbevolen werd door WD.
Alles werkt nu weer prima en er zijn geen data verloren gegaan.
Het blijkt dus inderdaad dat de processor van de NAS corrupt is geraakt tijdens de installatie van de vernieuwde firmware. Maar... eind goed, al goed.
Nogmaals dank aan allen voor de vele reacties, die zonder meer zeer nuttig zijn geweest.
Met een vriendelijke groet, Johan.