geplaatst door: zebracool
Goeie dag aan allen,

Enkele dagen terug liet mijn Synology NAS 916+ me weten dat één van de 4 HDD is vastgelopen en me ineens aan een backup te maken om mijn gegevens de redden/veilig te stellen. Ondertussen heb ik van alles een extra copie kunnen maken op een externe HDD.

Nu mijn vraag rond de vastgelopen HDD:
  • valt daar nog iets (zinnigs) mee te doen ?
  • logisch dat deze best vervangen wordt een door nieuwe van hetzelfde type ?

Tot slot, nog een vraag voor het "herformateren" ofte "herinrichten" van mijn NAS, want ik zie alweer de bomen door het bos niet meer, welke indelingen zijn te verkiezen ? Iemand zijn voorkeuren en waarom ? Of heeft iemand weet van een lijst, zowat "top 5" van de te verkiezen of meest gekozen indeling door gebruikers ?

Alvast bedankt voor enige respons op deze vragen,
Fijne "virusvrije" dag aan allen,
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
17 maart 2020 - 11:00    reactie #1
geplaatst door: Heintje
We kunnen je geen advies geven over de herinrichting van de NAS, want daarvoor moeten we eerst weten hoe groot die vier harddisks zijn, hoeveel opslagcapaciteit je had toen het nog werkte enz.
Als je iets verandert aan die indeling ben je mogelijk al je gegevens op de disks kwijt.

In het algemeen kan je de falende harddisk vervangen door een andere van dezelfde grootte, maar hoe dat bij jouw NAS moet (bv. hot swappable of niet), moet je opzoeken in de gebruiksaanwijzing van jouw model NAS.

En over die falende HDD:
Post hier eens alle SMART gegevens, dan weten we wellicht wat de reden is waarom hij faalt.
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
17 maart 2020 - 11:14    reactie #2
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 10:10 door macqintosh
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
17 maart 2020 - 18:31    reactie #3
geplaatst door: zebracool
Bedankt voor jullie reacties !

@Heintje: ik heb alles veilig kunnen kopiëren op externe HDDs , dus in principe kan ik mijn volledige NAS wissen en naar fabrieksinstellingen terugzetten. Daarna zou ik liever de ganse zaak "herinrichten" gezien ik de NAS, na aankoop tijdens één van de meest hectische periodes uit mijn leven
smart1.pngSynology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
smart2.pngSynology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
, helemaal niet op een "veilige" manier heb ingericht (... zonder gegevensbescherming enz.) Er zitten dus 4 HDD in van elk 4TB, waarbij bijna 4TB aan gegevens, de NAS disks zijn hot-swappable ... De SMART "snel" hierbij in bijlage, een uitgebreide is aan het lopen.

@macqintosch: bedankt voor de verhelderende clip, ik zal dus eerst op zoek gaan naar een nieuw exemplaar HDD,... de 4 schijven die erin zitten: WDC WD40EFRX-68WT0N0 van 4TB (max. 3,6 beschikbaar)

Ik hou jullie op de hoogte !
Bewerkt: 17 maart 2020 - 18:59 door zebracool
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
17 maart 2020 - 19:50    reactie #4
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 10:10 door macqintosh
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
18 maart 2020 - 20:17    reactie #5
geplaatst door: sim
De uitgebreide SMART test die ik gisteren startte omstreeks 19u loopt nog steeds (??) en staat nu al sinds deze middag op "90%"... en dat gaat niet verder vooruit.  :cry: De info gaf gisteren aan dat het 500minuten kon duren.

Is dit normaal, of heeft deze test verder geen zin meer ?  :shutup:

Alvast bedankt voor ieder antwoord,
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
18 maart 2020 - 20:25    reactie #6
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 10:10 door macqintosh
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
18 maart 2020 - 22:24    reactie #7
geplaatst door: Heintje
Je SMART-tabel ziet er goed uit, daarin is niet te zien wat er fout gaat.
Wat wel interessant is om na te zoeken, is in je Synology logs wat precies de fout is geweest waarom deze disk offline is gegaan: van het "vastlopen"-verhaal geloof ik namelijk niets als je nog een harddisktest kunt laten lopen op dat ding.
Ik denk dus meer dat jij de foutmelding op de NAS zelf hebt geïnterpreteerd als "vastloper".

Iets anders:
Deze disk zou ik inderdaad uit de NAS halen en vervangen door iets anders, bv. een even grote en vergelijkbare nieuwe harddisk.
Maak eerst de NAS weer helemaal in orde met alle data teruggezet, daarna pas kijk je wat je verder met de defecte disk doet.
Als ik zie dat er qua SMART niets afwijkends wordt gemeld, maar dat de disk 2039 uur heeft gedraaid, zou het kunnen dat de disk nog niet zo oud is.
In dat geval kan je het serienummer invullen op de website van de fabrikant om te kijken of er garantie op zit (meestal wel, vaak tot 5 jaar oud). Als je garantie hebt kan je de RMA-procedure beginnen door op de disk de RMA-tool van de fabrikant los te laten: alléén als daar een foutcode uitkomt en je hebt garantie, kan je de disk o.v.v. de foutcode insturen en krijg je (tegen verzendkosten) een refurbished (geen nieuwe).
Let op: het draaien van dat tooltje wist alle gegevens van de harddisk af!
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
19 maart 2020 - 00:57    reactie #8
geplaatst door: boni
@zebracool: stoort mij niet dat je hier op een Macforum in Supportvragen hard- en software / Netwerken en communicatie / een niks met Mac te maken vraag stelt hoor.
Ik ben enkel nieuwsgierig waarom je je vraag daar niet stelt > https://www.synology-forum.nl
Wist je het bestaand van dat forum soms niet?
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
19 maart 2020 - 16:30    reactie #9
geplaatst door: sim
@Heintje en @Macqintosch: nee nee, zeker geen interpretatie van mezelf, ik doe alles met de Synology Assistant. Daar komt de melding (met rode cirkel) dat de schijf is vastgelopen en niet meer door het systeem kan gebruikt worden... Inderdaad zal ik deze vervangen, wat het dan ook moge wezen, heb ondertussen nieuwe gelijkaardige besteld, die is onderweg.
@Macqintosch: bedankt voor de tip rond SHR, I fully understood... en eens de nieuwe HDD er is, maak ik er werk van !  :shakehands:
@boni: tja, had ik inderdaad geen weet van en heb ik niet aan gedacht om dat te Googlen... Bedankt voor de tip.  :inlove:

By the way, heb ik nog een vraag voor jullie ... Ik weet dat Apple zelf geen NAS meer heeft en Synology zowat het best afgestemd is op Apple en bovendien gebruiksvriendelijk, MAAR ... kan iemand me uitleggen waarom op de Apple website WEL NAS opslag wordt aangeboden (niet Apple merken uiteraard) maar vreemd genoeg GEEN van het merk SYNOLOGY. Er zijn dus blijkbaar andere merken die Apple zelf voorop stelt ter vervanging van hun eigen onbestaande product ??  :hypocrite:
Bewerkt: 19 maart 2020 - 16:49 door sim
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
19 maart 2020 - 18:12    reactie #10
geplaatst door: boni
MAAR ... kan iemand me uitleggen waarom op de Apple website WEL NAS opslag wordt aangeboden (niet Apple merken uiteraard) maar vreemd genoeg GEEN van het merk SYNOLOGY. Er zijn dus blijkbaar andere merken die Apple zelf voorop stelt ter vervanging van hun eigen onbestaande product ??  :hypocrite:

Dat zijn geen NAS'en dat je daar op de Apple website ziet maar DAS'en. DAS staat voor Direct attached storrage.
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: Synology NAS herinrichten en vastgelopen HDD vervangen
19 maart 2020 - 19:02    reactie #11
geplaatst door: Heintje
Apple ziet NAS en Cloudopslag als hetzelfde, want beide over de netwerk aansluiting beschikbaar/bereikbaar.
Daarom boeit het hun niets wat je ervoor neemt, op het aspect "naadloze integratie met het Apple platform" na.