XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
25 december 2021 - 23:17   
geplaatst door: Timotheus
Een week geleden ontving ik als xs4all-abonnee een mail met de kop XS4ALL BLIJFT XS4ALL.

Maar de toelichting daaronder weersprak die kop impliciet: technisch wordt op korte termijn vrijwel alles overgeheveld naar KPN. En een bezoek aan de site van xs4all leert dat klant worden niet meer mogelijk is; je wordt direct doorgestuurd naar de site van KPN. Shop idem dito: "Voortaan kunt u bij KPN terecht". Zeker, de xs4all-helpdesk blijft; maar voor hoe lang nog? Niet langer dan de KPN-top strikt noodzakelijk vindt om de overgang zonder al teveel abonneeverlies te doen plaatsvinden, ben ik bang.

Persoonlijk heb ik niets met de KPN; ook niet met Ziggo trouwens. En meer smaken zijn er eigenlijk niet meer in Nederland. Behalve Freedom. Die heeft wel mijn sympathie, maar is klein, en de toekomst van dit bedrijf is naar mijn gevoel nog niet echt verzekerd.

Hoe kijken andere xs4all-abonnees hier tegenaan?
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
25 december 2021 - 23:24    reactie #1
geplaatst door: orange
Meer smaken zijn er niet?
We hebben hier glasvezel van T-Mobile bijvoorbeeld.

Of bedoel je dat de netwerken beheert worden door de twee grote namen?
Ja, uiteraard. Het is ook niet zo dat XS4ALL een eigen netwerk had, of Freedom dat heeft.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 08:00    reactie #2
geplaatst door: jaco123
Hier net zo. Ik zit nu nog gewoon op de XS4all-infrastructuur, maar echte keus heb ik niet.
Hier ligt geen glasvezel, alleen DSL en Kabel.
Ik gebruik nu bonded-VDSL (dubbele lijn) en dat levert alleen XS4all, KPN en Freedom. Andere DSL-providers leveren het simpelweg niet en mijn snelheid halveren klinkt ook niet aantrekkelijk.
Met Ziggo heb ik weinig (gebruik het alleen voor TV) en voelt voor mij niet als een serieus alternatief.

Overigens: orange: Het DSL-deel is altijd uiteraard van KPN geweest, maar XS4all heeft wel degelijk een eigen internet-toegang, routers, ip-ranges etc. Dat deel staat compleet los van KPN. Bij XS4all heb ik nooit ook maar enige beperking of overbelasting kunnen waarnemen in de snelheid, ook niet op prime-time (daar hoor ik andere mensen wel eens over dat je 's avonds de snelheid niet zou halen). Ben benieuwd of de KPN-infrastructuur net zo betrouwbaar zal blijken, maar heel veel keus heb ik niet.

Voor nu maar gewoon met lede ogen aanzien hoe XS4all stapje voor stapje afgebroken wordt en afwachten wat het voor de dienstverlening gaat betekenen.
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 09:21    reactie #3
geplaatst door: puk1980
Bij XS4all heb ik nooit ook maar enige beperking of overbelasting kunnen waarnemen in de snelheid, ook niet op prime-time (daar hoor ik andere mensen wel eens over dat je 's avonds de snelheid niet zou halen).

Ik zit al jaren bij Ziggo, voorheen UPC, voorheen Chello. En ik kan hetzelfde verhaal houden. Ook nooit maar enige beperking of overbelasting kunnen waarnemen.

Waarom denk je dat dat alleen voor xs4all zou gelden?
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 10:06    reactie #4
geplaatst door: Alvinus
Waarom denk je dat dat alleen voor xs4all zou gelden?

Zal vast niet exclusief voor xs4all gelden.
Wat xs4all ooit voor mij onderscheidde was dat ze wisten wat een Mac en een computermuis waren en je konden helpen met de setup. En, oh ja, de Fritz!Box, met voor mij begrijpelijke interface en instelmogelijkheden. Dat was bij andere providers wel anders. Het verschil is natuurlijk allang opgeheven.
Bewerkt: 26 december 2021 - 10:17 door Alvinus
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 10:14    reactie #5
geplaatst door: puk1980

Deze associatie ontgaat mij.
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 10:17    reactie #6
geplaatst door: Alvinus
Dan maar even verwijderd….
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 10:19    reactie #7
geplaatst door: jaco123
Ik zit al jaren bij Ziggo, voorheen UPC, voorheen Chello. En ik kan hetzelfde verhaal houden. Ook nooit maar enige beperking of overbelasting kunnen waarnemen.

Waarom denk je dat dat alleen voor xs4all zou gelden?

Geen idee, "gevoel". Expertise. Ik heb ooit een eigen server in het xs4all datacentrum gehangen en die mensen wisten gewoon écht waar ze mee bezig waren. Zakelijk ben ik wel eens rondgeleid op de helpdesk bij Chello en dat gaf me 180 graden het tegenovergestelde gevoel... Maar beide ervaringen zijn al meer dan 10 jaar geleden, dus wellicht niet actueel meer.

Echt weten hoe het bij anderen is weet ik dus inderdaad niet, maar ik heb ook geen "zin" om over te stappen om te kunnen vergelijken. Dus blijf ik gewoon hangen bij xs4all. Pas als blijkt dat het bij KPN minder is zou ik overwegen om verder te kijken.

(en ja: ik besef me dat ik daarmee precies doe waar het KPN-management op rekende bij het opheffen van xs4all)
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 10:20    reactie #8
geplaatst door: nnsa
Deze associatie ontgaat mij.

Lijkt op een ‘cruel joke’ door Terminal ‘verkeerd’ te interpreteren/vertalen.
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 10:42    reactie #9
geplaatst door: MacFrankie
Hier net zo. Ik zit nu nog gewoon op de XS4all-infrastructuur, maar echte keus heb ik niet.
Hier ligt geen glasvezel, alleen DSL en Kabel.
Dat is niet waar, je hebt keus.

Citaat
Ik gebruik nu bonded-VDSL (dubbele lijn) en dat levert alleen XS4all, KPN en Freedom. Andere DSL-providers leveren het simpelweg niet en mijn snelheid halveren klinkt ook niet aantrekkelijk.
Alleen bij VDSL heb je dit lapmiddel nodig om snelheden te halen die voor glasvezel en kabel instapsnelheden zijn.

Citaat
Met Ziggo heb ik weinig (gebruik het alleen voor TV) en voelt voor mij niet als een serieus alternatief.
Je ziet VDSL wel en kabelnet niet als serieus alternatief? Dat snap ik nou weer niet!

Ziggo is gewoon een KPN concurrent. Televisie is superieur (maar wie kijkt er nu nog lineair series en films, daar waar kwaliteit echt belangrijk is), en kabelinternet verslaat xDSL (bonded of niet) met 2 vingers in de neus en een hand in de broek.

De helpdesk van Ziggo was ooit goed, en is nu beroerd. Het lijkt wel de overgang van XS4all naar KPN...

De Fritz!Box van XS4all is vele malen beter dan de ConnectBox van Ziggo, dus die moet je meteen in bridge mode laten zetten (of een zakelijk Ubee modem vragen) en zelf je netwerk regelen.

Overigens, de Fritz!Box van XS4all / KPN hoef ik ook niet. Ik wil sowieso mijn eigen netwerk regelen, ik wil niet dat een provider kan zien welke apparaten ik allemaal in mijn netwerk thuis heb zitten.

Bottom line: ik snap niet dat je vasthoudt aan de inferieure VDSL technologie, terwijl je een beter alternatief hebt!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 12:15    reactie #10
geplaatst door: jaco123
Dat is niet waar, je hebt keus.
Alleen bij VDSL heb je dit lapmiddel nodig om snelheden te halen die voor glasvezel en kabel instapsnelheden zijn.
Je ziet VDSL wel en kabelnet niet als serieus alternatief? Dat snap ik nou weer niet!
Je hebt gelijk: ik heb inderdaad een keus.

Ik vind stabiliteit belangrijk dan de hoogste snelheid. Zoals ik schreef: Bij Ziggo heb ik - al of niet terecht - geen vertrouwen in de stabiliteit die ze leveren (waarmee ik het niet als serieuze keus zie). Bij XS4all heb ik al sinds de vorige eeuw een constante stabiliteit. Vertrouwen op basis van het verleden dus.
VDSL geeft hier 100 down / 20 up. Upload is wat mager, maar download is 100Mbit is voor normaal gebruik geen enkel probleem. En upload loop ik misschien 1 of 2 keer per jaar tegenaan dat dat niet zo snel is. Geen drama.

Citaat
Overigens, de Fritz!Box van XS4all / KPN hoef ik ook niet. Ik wil sowieso mijn eigen netwerk regelen, ik wil niet dat een provider kan zien welke apparaten ik allemaal in mijn netwerk thuis heb zitten.
Misschien is dat met die van KPN zo, maar bij de Fritz!Box van XS4all kun je provider-toegang zelf uitzetten. Dat werkt ook echt, ik heb een keer bij een storing nog even moeten zoeken waar dat ook al weer zat toen de helpdeskmedewerker mee wilde kijken, maar er niet bij kon.

(Neemt niet weg dat ik de dag dat er hier glasvezel aangelegd wordt over ga stappen op glasvezel hoor)
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 12:22    reactie #11
geplaatst door: Timotheus
Ik zit zelf al een jaar of vijftien bij xs4all (internet en vaste telefoon), en tot volle tevredenheid. De dienstverlening heeft nooit gehaperd, en de keren dat ik de helpdesk nodig had, heb ik daar altijd deskundige en behulpzame mensen aangetroffen. xs4all biedt (straks: bood ?) de combinatie van eigenzinnigheid, aandacht voor privacy en kwaliteit die mij altijd heeft aangetrokken.

Freedom beoogt diezelfde combinatie te bieden, maar is naar mijn idee nog niet zover. De kwaliteit van het TV-aanbod is ook naar Freedoms eigen idee voor verbetering vatbaar, de optie voor vaste telefoon die men biedt is voor veelbellers bepaald onaantrekkelijk, en de helpdesk is, naar ik meerdere malen heb moeten constateren, ook nog niet op het niveau van die van xs4all.

Op grond van het bovenstaande ben ik vooralnog niet van plan over te stappen naar Freedom. Enthousiaste reacties van mensen die de overstap al wel hebben gemaakt, zouden helpen. Maar ik geloof niet dat die er veel zijn op dit forum.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 13:37    reactie #12
geplaatst door: W3tz
KPN heeft XS4ALL ontdaan van de eigen uitstekende helpdesk met goede technische kennis. Ook vele extra (beveiligings-) opties zijn wegbezuinigd. Daarnaast heeft KPN door de migratie naar de KPN backbone een veel hogere "ping" en een minder stabiele down- en upload.
Heel jammer van een fijne en goede provider, die ondanks allerlei toezeggingen van KPN uiteindelijk slechts als merknaam is overgebleven; die overigens niet mocht worden meegenomen naar wat nu Freedom Internet is.
De modale gebruiker zal voornamelijk naar de prijs kijken; hopelijk kunnen kwaliteitsproviders als Freedom (en bijv. ook Tweak) zich onderscheiden en daardoor klanten binden.

Tweakers: KPN stopt per 24 december met merknaam XS4ALL voor nieuwe klanten
Helaas, met de omzetting van de mail flow naar KPN zijn er een aantal security features verdwenen: DANE, MTA-STS, DNSSEC, IPv6, DMARC reporting&rejects, customer source IP masking, DMARC aligning alleen bij AUTH&From match, en wat DNSBL mirrors.
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 13:58    reactie #13
geplaatst door: Max Gaav
Wellicht is internet-provider Netrebel een alternatief voor (het sfeertje van) XS4ALL.
1000Mbps voor €39,-
Je kunt (moet wel) alles zelf doen.
https://netrebel.nl/
My Mac is my second brain.
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 14:12    reactie #14
geplaatst door: Welldone


De helpdesk van Ziggo was ooit goed, en is nu beroerd. Het lijkt wel de overgang van XS4all naar KPN...
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb in het afgelopen jaar 2 keer de helpdesk gebeld en ben zeer goed geholpen. Andere ervaringen heb ik niet, want heb ze verder nooit nodig gehad.
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 14:43    reactie #15
geplaatst door: MacFrankie
Ik heb een kapot modem gehad, jawel, de fantastische ConnectBox, en je krijgt geen persoon aan de telefoon tenzij je aangeeft dat je je abonnement op wilt gaan zeggen. Met andere woorden: ze doen niet aan support, alleen aan damage control.

Vervolgens ben ik ook slecht geholpen (kon geen zakelijk Ubee modem krijgen door een langere levertijd), maar dat kun je de medewerker eigenlijk niet eens kwalijk nemen. Het is een managementbesluit geweest om de "help"desk zo in te richten.

Ik heb ze zo'n 10 jaar geleden ook wel eens nodig gehad, en toen werd je nog met de tweedelijns support doorgeschakeld als dat nodig was. Echt een super helpdesk!

Gelukkig maar dat ik ze alleen nodig heb als er aan de Ziggo kant een storing is, en dat is in mijn geval als de ConnectBox stuk is.

Ziggo internet is prima, Ziggo tv is meer dan prima (maar nog nauwelijks relevant), Ziggo telefoon heb ik al een tijd niet meer gebruikt (iedereen heeft hier  een iPhone), en Ziggo series zijn zeer welkom.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 14:44    reactie #16
geplaatst door: Ziegler
Wat is als je kijkt naar prijs/kwaliteit eigenlijk een zinvolle overstap? Ik heb nu xs4all voor €65 (internet 50/50 en tv met twee kastjes). Ik heb zelden storingen (eigenlijk niet, soms hapert het, kan ook aan ons liggen).
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 14:46    reactie #17
geplaatst door: MacFrankie
@Ziegler
Wat hapert?
Internet of tv?
Internet naar buiten of LAN / wifi binnen?
Heb je een XS4all netwerk of heb je je eigen netwerkapparatuur?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
26 december 2021 - 16:26    reactie #18
geplaatst door: bpmac
Ook aansluitend bij reactie #7 van jaco123:

Waarom was/is XS4ALL goed?
Aandacht. (jaco123: “gevoel”)
Het is van de grond opgebouwd door pioniers en die cultuur is nu om zeep.
Het is niet langer: succes is bijvangst.
Bedenk ook wat dit betekent voor het totaal aan internet(on)veiligheid als er geen excellentie meer in de industrie zelf zit. En het is al wildwest on line.
Nu heeft Freedom de handschoen opgenomen en bouwt in korte tijd op waar xs4all jaren en jaren aan heeft kunnen vijlen, ook met oud-xs4allers.
De metavraag is: wil je als afhankelijke consument op basis van voordelen passief afwachten hoe de industrie dommer/botter wordt zodat we straks allemaal met de gebakken peren zitten (lees eens Orwell of kijk naar amazon) of wil je een zetje richting ‘aandacht’ mee-wagen?

Zelf ben ik 1 juli overgestapt van xs4all naar Freedom. Internetfaciliteiten prima inclusief (optionele) Fritzbox meerdere postbussen en vele adressen (zelfs een anoniem e-mailadres). Wel tientje extra voor pair-bonding. Servicedesk menselijke maat maar kan technisch beter voorzover ik een enkele keer meemaakte. TV-interface (Canal Digital) is minder dan die van KPN die bij xs4all wordt geleverd (kpn mocht ook wel na de problemen in grijs verleden). Vaste telefoon prima (ook voicemail per e-mail bijvoorbeeld) maar inderdaad geen onbeperkt bellen voor vast bedrag (doe ik mobiel). De overstap ging geruisloos: gewoon de fritzboxen omwisselen. En de e-mail kun je zes maanden na laten sturen. Geen hiep hiep hoera maar gewoon doen.
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
27 december 2021 - 20:47    reactie #19
geplaatst door: Timotheus
Een kleine update: afgaande op de Roadmap op de site van de Freedom Community, zou een aantrekkelijker vast beltarief er toch op vrij korte termijn moeten komen, als onderdeel van een Compleet-pakket. Als punt 1 op de Roadmap staat namelijk vermeld:

Citaat
Ontwikkeling compleet pakketten. Totaaloplossing voor gebruikers met een vast bedrag per maand, meest gekozen modules en geen kosten voor belminuten nationaal. Fase 1 staat inmiddels live en werken in fase 2 aan het omzetten van huidige klanten naar Compleet.

De omschrijving is niet glashelder, maar er lijkt in elk geval vaart achter gezet te worden.

I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
27 december 2021 - 21:56    reactie #20
geplaatst door: MacThijss
Wellicht is internet-provider Netrebel een alternatief voor (het sfeertje van) XS4ALL.
1000Mbps voor €39,-
Je kunt (moet wel) alles zelf doen.
https://netrebel.nl/

Die kende ik nog niet. Iemand ervaring mee?
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
27 december 2021 - 23:43    reactie #21
geplaatst door: MacFrankie
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
28 december 2021 - 07:32    reactie #22
geplaatst door: Ziegler
@Ziegler
Wat hapert?
Internet of tv?
Internet naar buiten of LAN / wifi binnen?
Heb je een XS4all netwerk of heb je je eigen netwerkapparatuur?

TV, maar zoals ik zei, het mag geen naam hebben.
Ik heb eens naar Freedom gekeken en ze zijn ongeveer even duur als ik nu voor xs4all betaal. Wat is er eigenlijk 'mis' met de tv van hun?
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
28 december 2021 - 08:36    reactie #23
geplaatst door: MacFrankie
XS4all biedt IPTV, net zoals alle xDSL en bijna alle glasvezel aanbieders.

Een hapering op je tv kan komen door een hapering van je internet, of van het aangeleverde signaal vanuit XS4all, of het tv kastje heeft onvoldoende capaciteit om een hele uitzending lang zonder stotteren beeld weer te geven, of de HDMI kabel is brak, of ...

Als je met een Netflix 4K stream wel een hele film zonder haperingen kunt kijken, dan kun je internet haperingen min of meer uitsluiten.

Freedom maakt gebruik van Canal Digitaal voor TV. Voor 16 euro per maand heb je tv met een kastje, en voor een euro minder heb je alleen tv via een app (kan op de Apple TV). Tot nu toe lijkt dat laatste een voordeel, maar je hebt minder zenders (oa geen BBC 1 & 2), de kwaliteit valt volgens gebruikers tegen (maar boeit dat als je alleen actualiteit en nieuws kijkt?), wat komt door de zware compressie. Maar er gaan ook veel klachten over de slechte service (helpdesk) en niet nagekomen beloftes. Zie hier.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
XS4ALL: nu echt bijna verleden tijd?
28 december 2021 - 08:59    reactie #24
geplaatst door: Timotheus
Wat is er eigenlijk 'mis' met de tv van hun?
Ik neem nog geen TV af van Freedom, dus uit eigen ervaring kan ik daar niets over zeggen.

Maar, in aansluiting op wat MacFrankie zegt: in de meest recente nieuwsbrieven wordt het een en ander gezegd over verbeteringen op TV-gebied. Verder zou je ook even kunnen kijken naar de discussies over Freedom TV in de Freedom Community.

Maar vooral van belang lijkt me, zoals MacFrankie al suggereert, te kijken wat voor jou belangrijk is op TV-gebied en in hoeverre Freedom TV daaraan voldoet.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain