Nu stuit ik echter op problemen... na 5 minuten prima geluid op de stereoinstallatie geen geluid meer. Thuis heb ik in het begin een gelijksoortig probleem gehad, de oorzaak was toen een sitecom router. Deze heb ik destijds vervangen door een TC en het probleem was verholpen.
Mijn kameraad Heeft een Ziggo Ubee modem met ingebouwde WiFi router, ik heb contact opgenomen met Ziggo en de routerfunctie laten uitschakelen zodat ik via een Airport Express een nieuw (storingsvrij) netwerk kon opbouwen, tweede AE eraan in bridgemodus en streamen maar... Helaas, na vijf minuten prima functioneren geluid foetsie en internet ook verdwenen. Opnieuw opstarten van modem en airports geeft nu een kwartier goed resultaat om er vervolgens weer uitgegooid te worden.
Nu ben ik opnieuw begonnen met uitsluitend een AE via kabel aan het modem, nieuw netwerk aangemaakt en internet werkt prima voor een aantal minuten om vervolgens na een paar minuten weer mis te gaan gaan. Het lijkt mij een conflict met adressering (dns?) of zo, iets waar ik te weinig verstand van heb. Ik ga nu eerst de internetverbinding maar via een kabel direct op de Mac aansluiten om uit te sluiten dat het aan het signaal ligt. Verder ben ik voorlopig door mijn opties heen...
Wie kan hier iets zinnigs op zeggen of heeft eenzelfde probleem meegemaakt?
(Bewerkt door Janroen om 11:19, 6-11-2012)
Onlangs bij mijn schoonmoeder ook veel problemen ondervonden met haar Ubee modem welke ook als router gebruikt werd. Om de haverklap viel de verbinding weg en was er geen internet.
Een ander kanaal gekozen en sindsdien geen problemen meer gehad.
Iemand nog suggesties?
Tja wordt erg lastig nu en zo te merken weet hier ook niemand een oplossing...
Als laatste optie ga ik van de week mijn eigen TC er maar eens tussen gooien en kijken of dat wel wil werken.
Helaas zijn er soms wel vage problemen met de Apple routers.Dit kan zijn van niet kunnen verbinden met wifi, dan weer wel, dan weer niet etc.Wat je voorstelt om je eigen TC er even tussen hangen lijkt me uitstekend plan.Denk persoonlijk dat het een hardware verhaal is.. Misschien nog de firmware downgraden een optie?
Succes, ik weet hoe lastig het kan zijn.
(Bewerkt door Esquare om 20:16, 8-11-2012)
Het is sowieso al aan te raden om de wifi in te stellen op het 5GHz bereik, als je de omgeving heel druk is met wifi stations. Ik ben al een tijd overgestapt, omdat ik hetzelfde probleem had. Zodra de buurman zat te bellen met z'n DECT telefoon, viel bij mij direct de AirTunes uit omdat de ontvangende AEx vlak naast de muur hing waar achter de zitbank van de buren staat waar ze meestal zaten te bellen. Sinds dat alles 5GHz only is, waren alle problemen verdwenen en kon ik ook dubbele kanaalbreedte gebruiken (snelheid in huis is nu 120 tot 300Mbps over wifi).
Wat ook voorkomt, met name bij Experiaboxen van KPN, is dat op de netwerkverbinding van de internetaanbieder meerdere diensten via VLAN worden aangeleverd. In geval van de Experiabox worden VLAN tags niet gefilterd en dat vinden sommige apparaten, waaronder Airport Express, Airport Extreme, TimeCapsule en iPhone niet fijn. Het gevolg is een haperende of weigerende verbinding. De oplossing daar is het uitschakelen van de wifi in de Experiabox, de DHCP range tot minimum reduceren, alle Mac's en PC's koppelen via de AE/AEx/TC en bij deze de DHCP functie aanzetten (distribute a range addresses) binnen hetzelfde subnet als de Experiabox maar wel buiten de gereduceerde reeks in de Experiabox. In deze mode zorgt de AE/AEx/TC voor een filtering van ongewenste DHCP en VLAN pakketjes vanaf de WAN poort en blijft het nodige Bonjour verkeer aan de LAN kant in orde (waar AirPlay gebruik van maakt).Of dit ook de oplossing is bij de Ubee, weet ik niet. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
(Bewerkt door Powerbooky om 21:53, 8-11-2012)
maceagel om 20:46, 8-11-2012Lijkt mij een beetje te vergezocht Esquare. Dit is ook heel moeilijk te meten voor iemand zonder apparatuur.
maceagel om 20:07, 8-11-2012Hoi Jan,Helaas zijn er soms wel vage problemen met de Apple routers.Dit kan zijn van niet kunnen verbinden met wifi, dan weer wel, dan weer niet etc.Wat je voorstelt om je eigen TC er even tussen hangen lijkt me uitstekend plan.Denk persoonlijk dat het een hardware verhaal is.. Misschien nog de firmware downgraden een optie?Succes, ik weet hoe lastig het kan zijn.
Downgraden van firmware kan ik inderdaad nog wel even uittesten, ik hou jullie op de hoogte...
Esquare om 20:16, 8-11-2012Al aan andersoortige storingsbronnen gedacht? Dect-telefoons, magnetrons, draadloze weerstations, draadloze kamerthermostaten, enz.? (Bewerkt door Esquare om 20:16, 8-11-2012)
Wel aan gedacht, nog niet uitgetest. Als dit de oorzaak zou zijn schiet ik er niet veel mee op. Dat zou me wel een bijzonder kwetsbare verbinding opleveren...
Powerbooky om 21:47, 8-11-2012Als in de Ziggo modem echt de routerfunctie is uitgeschakeld, kun je vanzelfsprekend de direct aangesloten Airport Express NIET in "bridge mode" gebruiken. De AE moet dan op "share a public IP" staan en er verder ook geen enkel ander apparaat aan de Ziggo modem gekoppeld zijn.Het is sowieso al aan te raden om de wifi in te stellen op het 5GHz bereik, als je de omgeving heel druk is met wifi stations. Ik ben al een tijd overgestapt, omdat ik hetzelfde probleem had. Zodra de buurman zat te bellen met z'n DECT telefoon, viel bij mij direct de AirTunes uit omdat de ontvangende AEx vlak naast de muur hing waar achter de zitbank van de buren staat waar ze meestal zaten te bellen. Sinds dat alles 5GHz only is, waren alle problemen verdwenen en kon ik ook dubbele kanaalbreedte gebruiken (snelheid in huis is nu 120 tot 300Mbps over wifi).Wat ook voorkomt, met name bij Experiaboxen van KPN, is dat op de netwerkverbinding van de internetaanbieder meerdere diensten via VLAN worden aangeleverd. In geval van de Experiabox worden VLAN tags niet gefilterd en dat vinden sommige apparaten, waaronder Airport Express, Airport Extreme, TimeCapsule en iPhone niet fijn. Het gevolg is een haperende of weigerende verbinding. De oplossing daar is het uitschakelen van de wifi in de Experiabox, de DHCP range tot minimum reduceren, alle Mac's en PC's koppelen via de AE/AEx/TC en bij deze de DHCP functie aanzetten (distribute a range addresses) binnen hetzelfde subnet als de Experiabox maar wel buiten de gereduceerde reeks in de Experiabox. In deze mode zorgt de AE/AEx/TC voor een filtering van ongewenste DHCP en VLAN pakketjes vanaf de WAN poort en blijft het nodige Bonjour verkeer aan de LAN kant in orde (waar AirPlay gebruik van maakt).Of dit ook de oplossing is bij de Ubee, weet ik niet. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.(Bewerkt door Powerbooky om 21:53, 8-11-2012)
Dank voor je uitgebreide reactie, uiteraard heb ik de Airport een "eigen" netwerk laten opzetten. Ik zal nog even kijken of 5 GHz betere resultaten biedt, alleen maken er ook een iPhone en twee iPod's gebruik van de verbinding. Die werken toch niet op 5 GHz?
En als je toch persé op 2,4GHz wifi moet werken, probeer dan een kanaal te kiezen uit de reeks 1,5,9,13. En vraag aan de buren of ze hun wifi naar 1 van de andere 3 kanalen willen schakelen. Als iedereen binnen 50 meter van elkaar op een ander kanaal zit, scheelt dat direct voor allemaal een hele hoop storing en traag wifi. De reden is dat wifi op het 2,4GHz bereik een kanaalindeling heeft die elkaar overlappen. Alleen 1,5,9 en 13 zitten ver genoeg van elkaar om bij 802.11G en 802.11N geen onderlinge storing te veroorzaken.
Uiteindelijk mijn eigen TC van huis gehaald, klik klik kabeltjes erin en draaien maar. Airport Express gereset, uitbreiden netwerk en ook vlekkeloos draaien.Blijkbaar zitten er toch kleine verschillen in het opzetten van een netwerk via de TC in vergelijking met de Airport Express...
Mijn maat maar even naar iCentre sturen en een Airport Extreme laten halen (hij is wat zuinig en wil geen TC halen) Voor zover ik weet is het router gedeelte van de Extreme exact het zelfde als de TC. Vaag allemaal maar volgens mij is dit de enige oplossing. Bedankt allemaal voor het meedenken en ik laat weten wat de Extreme doet...
(Bewerkt door Janroen om 1:25, 11-11-2012)