Zowieso is er heel veel aan het veranderen in onze "dienstenmaatschappij". Ik bedoel, of je nu boodschappen wilt bestellen, even een hotdog wilt laten ophalen bij het tankstation, een auto per minuut wilt huren, een step per minuut wilt huren ... En dus ook het gebruik van een Telefoon in een behapbaar abonnement zult stoppen, kleinere maandelijkse betalingen zijn natuurlijk een kip met het gouden ei.
Zie Adobe, Microsoft en vele meer ... En Microsoft biedt al wat langer lease mogelijkheden voor haar apparatuur aan. Ik denk dat het een goed idee is van Apple dit nader te onderzoeken en te kijken hoe men dit goed kan vormgeven.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van al die abonnementen en maandlasten. Immers, vele kleine beetjes is echt, heel, erg, veel ... En zoals hier gezegd, is niet gezegd dat dit het milieu ten goede komt.
Een korte anekdote van een discussie met een oud-oom gisteren-avond ... "Jou Generatie is gek, gestoord ... Jullie spreken over groen, milieu en dat wij zo slecht bezig waren ... Maar wij kochten niet elke 2 jaar een nieuwe telefoon omdat hij marginaal sneller was, wij gooiden water niet in plastic flessen, hadden geen kant en klaar plastic bakjes met voedsel en zelfs het scheren ging anders ..."
"Ja, met gevaar voor eigen leven", stelde ik nog ... "Niet bepaald, we hadden gewoon een 'Gilette' scheerapparaat waar gewone mesjes in gingen, nog minder allergie op je huid, goedkoper en aanmerkelijk beter voor het milieu dan die plastik troep van al die cartridges. En nu jullie het beter KUNNEN doen, verzanden jullie in jullie verslaving aan spiegeltjes, kraaltjes en marketing prietpraat".
Heb verder niet veel gezegd, man is op leeftijd (over de 80). Maar naar huis rijdend zat het me toch dwars dat er wel degelijk kernen van waarheid in zijn betoog zaten. Als ik kijk naar de hoeveelheid computers, auto's, iPads, telefoons en ja ik beken: mea culpa - scheermesjes die ik versleten heb in mijn leven, is het maar de vraag of het nu echt "noodzakelijk was". Goed, het gaf natuurlijk elke keer een kick om weer de laatste, beste, mooiste, nieuwste Apple/Sony/Lenovo/Mercedes/Audi/BMW/Microsoft/Samsung/What-ever-te-hebben ... Maar inderdaad, heb ik dan wel zo veel gedaan voor het milieu, en doe ik dan wel zoveel als ik vermoed dat ik dat doe.
Ik bedoel, ik was een paar jaar terug in schock toen ik door Europa ging reizen dat in veel supermarten in Europa vriesgroentes en vis uit het vriesvak geschept moeten worden en in een eigen container gestopt kunnen worden of een daarvoor bestemde zak waar meer dingen tegelijk in gestopt kunnen worden.
Ik verbaasde me dat in vele landen helemaal niet zoveel voorgesneden groente en fruit in de supermarkt aanwezig is. Of dat (toen het nog niet eens een punt was in Nederland) bij de Oosterburen de plastik tasjes voor groente waren afgeschaft, of dat je bijvoorbeeld bij de KFC een metalen bucket kreeg die je kon hergebruiken ...
... zoals gezegd, economisch gezien een superinteressante zet voor Apple. Zal zeker het aandeel goed doen. Maar levert dit inderdaad niet een nodeloze grotere run op iPhones en resources? Apple blijft immers een bedrijf, met ... winstoogmerk. Het milieu is bijzaak. Staat op de agenda, maar laten we niet overdrijven.
Maar goed, de aankomende recessie - zeker als ik de cijfers van verschillende landen bekijk - zal Apple en vele andere luxe merken in een ongekend lastig parket brengen. We gaan collectief de komende tijd stapjes en straks stappen achteruit. We worden armer, dus je zult natuurlijk iets moeten doen als luxe merk.