geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleMusic-icoon.jpg
Apple Music gaat binnenkort waarschijnlijk ook Hi-Fi streams aanbieden
De muziek die we in Apple Music horen is al jaren gecodeerd in ALAC (Apple Lossless Audio Codec). Dat gaat tot maximaal 32 bits met een sample-rate van 384kHz, dus beter dan CD kwaliteit. Maar in de praktijk wordt dit nooit gehaald en met de komst van de AirPods Max is er ruimte voor verbetering.

Want in mijn eigen testen met de AirPods Max hoorde ik verschil tussen Apple Music, Tidal (iets beter) en FLAC-bestanden (verreweg het best) en bij Apple weten ze dat natuurlijk ook. Inmiddels zijn er dan ook niet alleen geruchten dat er binnenkort muziek van nog hogere kwaliteit in Apple Music aangeboden gaat worden, in de eerste beta-versie van iOS 14.6 zijn naast het woord “Lossless” ook de woorden “Dolby Atmos” en “Dolby Audio” gevonden.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleMusic-iPad-iPhone-Android.jpg
Apple Music gaat binnenkort waarschijnlijk ook Hi-Fi streams aanbieden


In zowel iOS 14.5 als de tweede beta-versie van iOS 14.6 zijn deze woorden trouwens niet meer te vinden, in Cupertino proberen ze dit dus duidelijk geheim te houden.

In het eerder genoemde gerucht is er sprake van dat Apple Music in een nog hogere kwaliteit uitgebracht zou worden als Apple ook de eerdere generatie van de AirPods op de markt brengt. Daarbij zou de prijs niet verhoogd worden, concurrenten als Amazon Music HD, Tidal of Qobuz vragen allemaal wel een hogere prijs voor deze optie.

En Apple’s grootste concurrent op dit vlak, Spotify, kondigde in februari aan dat het “later dit jaar” muziek ook in een hogere kwaliteit gaat aanbieden. Daarbij werd geen specifiek moment of iets over de prijs vermeld.




 #AppleMusic
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: MacFrankie
De muziek die we in Apple Music horen is al jaren gecodeerd in ALAC (Apple Lossless Audio Codec). Dat gaat tot 32 bits met een maximale sample-rate van 384kHz. Dat is dicht tegen CD kwaliteit aan, maar met de komst van AirPods Pro en vooral de AirPods Max is er ruimte voor verbetering.
Dat gaat ver over de specificaties van de cd heen! Die specificaties zijn namelijk 16 bits met een sample rate van 44,1kHz.

Het grote voordeel van cd ten opzichte van MP3 en streaming is dat muziek op cd niet gecomprimeerd is, terwijl bijna alle andere muziek lossy compressie bevat.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: Robert
@MacFrankie: het woordje tot is nogal belangrijk in dat stukje.

Maar heb de tekst nog een goed doorgelezen en bij deze aangepast.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: doctor_apple
Dat zou zeker een heel grote stap zijn! Ikzelf beschik over verschillende appratuur die hoge resolutie audio kan afsprelen. En daar zitten heel grote verschillen in kwaliteit.

De techniek verschilt ook behoorlijk in die apparatuur. Als het optimale formaat wordt gebruikt voor de betreffende apparatuur, dan klinkt het ook echt goed.

Er zijn verschillende (mainstream) formaten in de omloop. Waarbij eigenlijk het volgende onderschijd gemaakt kan worden:

  • Ongecomprimeerd, Ruw formaat waar 1 op 1 de digitale bitjes worden weggeschreven: AIFF, WAVE, DSD, LPCM
  • Lossless compressieformaten: ALAC, FLAC
Bovengenoemde formaten (ALAC, AIFF, WAVE, DSD, FLAC) kunnen gebruikt worden om high resolution audio op te slaan. De werking is grotendeels gelijk met DSD als grote uitzondering.

Dan hebben we nog de Lossy compressieformaten, daar hebben we wederom een onderverdeling in speciale formaten voor spraak, videotoepassingen, radio/audio toepassing, streaming media en high resolution audio.

  • MPEG 1, Layer II ('MP2 audio', MPEG 1 'MP3 audio', Layer III, Advanced Audio Codec (AAC) 'MP4 Audio', High-Efficiency Advanced Audio Coding (HE-AAC), Master Quality Authenticated (MQA), Dolby AC3 en nog vele andere ...

Er zijn hoofdelijk twee groepen, PCM (Pulse Code Modulation) en DSD (Direct Stream Digital). PCM wordt gebruikt in computersystemen, CD en vele andere toepassingen. DSD werd eigenlook ooit ontwikkeld voor Super Audio CD en werd later gebruikt voor High Resolution Audio Spelers.

PCM codeert de amplitude van het analoge signaal dat met gelijke (uniforme) intervallen wordt bemonsterd (vergelijkbaar met ruitjespapier), en elk monster (sample) wordt gekwantiseerd naar de dichtstbijzijnde waarde binnen een reeks digitale stappen (dus men zoekt naar het dichtsbijzijnde hokje). Het aantal stappen is gebaseerd op de bitdiepte van de opname. Een 16-bits opname heeft 65'536 stappen, een 20-bits opname heeft 1'048'576 stappen en een 24-bits opname heeft 16'777'216 stappen. Hoe meer bits en / of hoe hoger de bemonsteringsfrequentie, hoe hoger de resolutie. Maar het is geen lijngrafiek ... Een 20-bits 96 KHz-opname heeft ongeveer 33 keer de resolutie van een 16-bits 44.1 KHz-opname.

Het proces van het omzetten van geluid naar DSD is vergelijkbaar met het nemen van een 1-bits resolutie (dus enkel 'aan' of 'uit' waarde), maar dan met een ongelovelijk hoge bemonsteringssnelheid,



DSD is niet beter dan zijn rivalen. Een ‘standaard’ DSD-bestand, waarnaar vaak wordt verwezen als DSD64, komt ongeveer overeen met een samplefrequentie van 24bit / 88.2 kHz. ‘Double DSD’ of DSD128 bemonstert dat ene bit aan informatie 5.6 miljoen keer per seconde om een signaal te geven dat gelijk is aan 24bit / 176.2 kHz. De meest recente ontwikkelingen zijn DSD256 en DSD512, maar deze zijn vrij zeldzaam. DSD512 komt overeen met ongeveer 24bit / 705.6 kHz op PCM.

Al die formaten zijn natuurlijk fantastisch, totdat je gaat werken met conversies en compressie. Een DSD bestand kun je afspelen op PCM apparatuur, maar dat gebeurd enkel door middel van conversie. Evenals een hoge resolutie PCM vaak afgespeeld kan worden op "normale apparatuur". Maar dan is er (wederom) sprake van omzetting. Nog steeds zal het bijzonder goed klinken, maar appratuur welk "native" ondersteuning heeft voor dergelijke formaten blijft natuurlijk beter klinken.

Het is daarbij (voor mij althans) opmerkelijk geweest dat Apple gekozen heeft voor AAC tansmissie naar zijn koptelefoons en als (streaming) onderteuning voor (audio) randapparatuur en de koptelefoonuitgang in vele gevallen heeft gelaten voor wat het is.

Zelfs een gecomprimeerd MQA bestand, mits afgespeeld op goede hardware, kan beter klinken dan een AAC bestand. AAC is prima voor veel toepassingen, maar neem eens een MP3, AAC, MQA, ALAC, FLAC/DSD bestand als vergelijkende trap op goede hardware en je hoort het verschil.

En hierin dreigt het volgens mij vast te lopen: iOS ondersteunt 24bit / 96khz bestanden, maar geen hogere kwaliteit en bij het streamen naar de Apple Airpods Max koptelefoon, gaat het over Bluetooth SBC en AAC kwaliteit waarmee je dus eigenlijk nooit ten volle van High Resolution kunt genieten, omdat daar altijd sprake zal zijn van conversie en compressie. Tenzij hier iets via een firmware update geregeld zou kunnen worden.



Mogelijk dat we na de introductie van de High Resolution Audio ook verwend worden met de "Airpods Max Pro" met bijzonder hoge bitrates? Maar dan wel tegen een Pro prijs waarschijnlijk  :happy:
geplaatst door: puk1980
Want in mijn eigen testen met de AirPods Max hoorde ik verschil tussen Apple Music, Tidal (iets beter) en FLAC-bestanden (verreweg het best) ...
Heb je dat in een ABX test geconstateerd?

Boektip voor mensen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp: The Audio Expert van Ethan Winer.
geplaatst door: Albertus
Jan Kool - techniek recensent bij Luister (eind vorige eeuw) - zei eens over het vergelijk tussen twee versterkers: 'Als ze niet gelijk klinken, dan betekent dit dat een van de twee niet deugt, of alletwee niet'. Dat gevoel krijg ik ook altijd als ik lees dat FLAC anders (beter (?)) zou zijn dan ALAC, of omgekeerd. Als FLAC beter is dan ALAC, dan betekent dat immers dat een van de twee niet werkelijk lossless is of beide niet. Want hoe kan er verschil bestaan tussen twee lossless formaten, als die inderdaad werkelijk lossless presteren?
Bewerkt: 3 mei 2021 - 17:44 door Albertus
geplaatst door: mcmt
iOS ondersteunt 24bit / 96khz bestanden, maar geen hogere kwaliteit
Vreemd, op mijn iPad Pro krijg ik er blijkbaar 192 kHz uit (toch met test appje).

Edit: Met USB DAC.
Bewerkt: 3 mei 2021 - 20:15 door mcmt