geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppStore_icoon.jpg
Apple’s advertenties doen het goed, ook zonder personalisatie
Als je iOS of iPadOS 15 voor het eerst installeert komt er onder andere de vraag voorbij of je gepersonaliseerde advertenties wil zien. Daarbij gaat het om advertenties in de App Store en de Aandelen-app (Stocks), in de VS komen daar ook nog de advertenties in Apple News bij.

Ook bij deze keuze kiezen verreweg de meeste mensen niet hiervoor, in het eerste kwartaal van 2022 gold dat voor 78 procent van alle gebruikers. Waar bijvoorbeeld Facebook door het niet kunnen volgen van mensen al veel inkomsten verloor blijkt het voor Apple weinig uit te maken. Dit blijkt uit een presentatie voor adverteerders die MacRumors heeft kunnen inzien.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleSearchAdsAppStore.jpg
Apple’s advertenties doen het goed, ook zonder personalisatie


De conversion rate voor mensen die het personaliseren van advertenties niet hadden uitgezet lag op 62,1 procent, voor de veel grotere groep die het wel had uitgezet was dat 62,5 procent. Een verschil dat zo klein is dat het bijna op een afronding neerkomt.

Apple gebruikt, als er toestemming is voor het tonen van advertenties, in de App Store en Apple News de zoekgeschiedenis en wat er eerder gedownload is voor het tonen van relevante advertenties. In Apple News en de Aandelen-app worden er ook advertenties getoond op basis van wat de gebruiker leest of volgt, inclusief bepaalde bronnen waar ze notificaties voor hebben geactiveerd.

Privacy

Facebook heeft vaak gezegd dat Apple met App Tracking Transparency de inkomsten van dit bedrijf schaadt, terwijl het zelf in het eigen ecosysteem wel bezig is met het steeds meer verdienen aan advertenties.

Apple wilde juist laten zien dat er ook prima aan advertenties verdiend kan worden zonder ongevraagd mee te gluren en profielen op te bouwen, zoals bijvoorbeeld DuckDuckGo ook doet, vooral advertenties tonen op basis van zoektermen. Het ontzettend kleine verschil tussen conversie met en zonder gepersonaliseerde inhouw lijkt te bevestigen dat dit inderdaad de basis kan zijn voor een gezond bedrijfsmodel.

Locaties gepersonaliseerde advertenties

Als laatste lijkt het niet onbelangrijk om nog even te melden dat Apple’s gepersonaliseerde advertenties nu nog niet overal te wereld getoond kunnen worden, maar bij ons is dat wel het geval.



 #AppStore
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.