geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/VirtualReality-icoon.jpg
Meer details van de nieuwe headset, Jony Ive nog steeds bij betrokken
Een paar dagen geleden kon je hier al aardig wat te weten komen over Apple’s nieuwe AR/VR headset, bijvoorbeeld dat dit project al zover gevorderd is dat het al aan het bestuur gepresenteerd is. Dat betekent dat het waarschijnlijk later dit jaar of begin komend jaar uitgebracht kan worden.

In een tweede artikel van Wayne Ma voor The Information wordt bijvoorbeeld duidelijk dat dit een project is waar Jony Ive zich sinds zijn vertrek bij Apple nog steeds erg actief mee bemoeit. En één van de dingen die deze headset kan bieden zijn erg accurate gezichtsuitdrukkingen van de avatars, dankzij de maar liefst 14 ingebouwde camera’s.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AugmentedRealityVirtualRealityHeadsetConcept-2.jpg
Meer details van de nieuwe headset, Jony Ive nog steeds bij betrokken


Maar 14 camera’s betekent ook dat het niet makkelijk was, zowel voor de mensen van de hard- als de software:

Citaat
Other challenges, such as incorporating 14 cameras on the headset, have caused headaches for hardware and algorithm engineers. The cameras include those that will track the user's face to ensure virtual avatars accurately represent their expressions and mouth movements, a marquee feature.
Bij het touwtrekken tussen de technici en de designers wat daarbij ontstond blijkt Jony Ive nog steeds vaak de doorslag te geven, ongetwijfeld ook door zijn positie en reputatie bij Apple.

Citaat
One person familiar with the matter said Ive's consulting work for Apple since he left includes the headset, adding that he is often brought in to help his former team push through their preferences in areas such as battery, camera placement and ergonomics over those of engineers. Two people said even after Ive left Apple, some employees on the headset project were still required to make the trek from Cupertino to San Francisco, where Ive has a home, to get his approval on changes.
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AugmentedRealityVirtualRealityHeadsetConcept.jpg
Meer details van de nieuwe headset, Jony Ive nog steeds bij betrokken


Daarbij heeft hij natuurlijk ook nog veel invloed op het design van deze headset

Citaat
Ive has continued to tweak the headset's design. While earlier prototypes had the battery in the headband, he prefers a design that would tether the headset to a battery the user wears, similar to Magic Leap’s headset design. It couldn't be learned if this approach will make it into the final design.

En het meest opvallende voor zo’n headset, hoewel misschien wel te verwachten van Apple, is het ontbreken van een nadruk op gaming:

Citaat
Four people who have worked on the project also criticized its lack of focus on gaming, a category of software that appeals to early adopters, which was important to the success of the iPhone and has been a big priority for Meta's VR group. Those people said Rockwell's group almost never mentioned games in internal presentations about possible uses for the headset. Apple isn't developing game controllers for the device and is aiming to use hand tracking or in combination with a clothespin-like finger clip as inputs for the device, multiple people familiar with the project say.


Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.