geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AirPodsPro-icoon.jpg
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
Eind oktober vorig jaar kon je hier op MacFreak lezen dat Apple een serviceprogramma had opgestart voor geluidsproblemen met AirPods Pro. Daarbij gaat het vooral om knetterende of statische geluiden die erger worden in luide omgevingen, tijdens het sporten of tijdens telefoongesprekken.

In andere gevallen zou de actieve ruisonderdrukking niet goed werken. Dat kan je merken door verlies van bastonen, of een toename van achtergrondgeluiden (zoals straat- of vliegtuiggeluiden). In beide gevallen zou het gaan om een klein percentage van de geproduceerde AirPods Pro die hier last van hebben, en alleen die voor oktober 2020 geproduceerd zijn. Hoewel dat inmiddels een jaar geleden is heeft Apple dit programma nu verlengd.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AirPodsProExpanded301019.jpg
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd


Apple zelf heeft dit niet aan de grote klok gehangen, maar het is te zien op de pagina van dit serviceprogramma. Want op die pagina is helemaal onderaan deze zin aangepast:

Citaat
Het programma biedt dekking voor getroffen AirPods Pro gedurende drie jaar na de eerste detailhandelverkoop van het apparaat.
Eerder stond daar “gedurende twee jaar”, er is dus een vol jaar aan dit programma toegevoegd.



 #AirPodsPro #Serviceprogramma
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
14 oktober 2021 - 21:26    reactie #1
geplaatst door: Ger Nijkamp
Het is inderdaad een drama. Ik heb/had de állereerste batch en in eerste instantie dacht ik alleen dat ze hard 'doordreunde' bij het hardlopen. Vervolgens gebeurde er ook allerlei rare dingen bij het weergeven van de lading op het linker exemplaar. Die is toen samen met de case vervangen. Vervolgens ontwikkelde zich over tijd een disbalans in de stereo, eindigend in geknetter in éérst het linker exemplaar - later ook in het rechter. Aantal maanden geleden beide exemplaren vervangen. Allemaal keurig onder garantie.

Inmiddels weet ik waar op moet letten qua klank en ruisonderdrukking - het fenomeen ontwikkelt zich langzaam over tijd, zo lijkt het - en 'hoor' ik het langzaam ontstaan.

Nieuw dreunde mijn huidige exemplaren ineens totaal niet door bij het hardlopen, inmiddels (alleen) links wél in transparantiemodus maar ook met noisecancelling. Bij een telefoongesprek gaat er links spontaan de noisecancelling op in transparantiemodus, zo lijkt het en bij hogere 'luchtdruk' in het oor tijdens het gesprek haar ik alweer de eerste kraakjes. Weet nu al dat links binnen nu en een paar weken wederom als een gek gaat kraken.

Dat gaat dus de derde (!) keer worden dat die zal moeten worden vervangen. Voor zover ik kan concluderen zit er een serieuze designfout in de wijze waarop noisecanceling omgaat met luchtdrukverschillen. Eén van de keren dat het is ontstaan denk ik (kan het niet bewijzen) is het ontstaan na een spontane niesaanval. Zo'n 'klap' extra luchtdruk - wat op zich een normale situatie is - kan de AirPod Pro volgens mij niet goed aan. Ook het lang afdekken van het externe roostertje door b.v. op een kussen te liggen met je oor 'triggert' die 'luchtdruk' problemen, vermoed ik.

Afijn, niet fijn en goed voor 279 euro - de originele prijs die ik er nog voor heb moeten betalen. Ergens komende week maar weer 'ns contact opnemen met Fixers via wie ze eerder ook al zijn vervangen...

😕

Overigens heb ik hierdoor óók ontdekt hoe Apple heel slim deze problemen 'afvangt' en grotendeels buiten de 'klaagfora' probeert te houden: ze draaien hier specifiek een Adwords advertentie campagne op. Mensen met deze problemen worden op die manier dus betaald (!) bij hun eerste online zoekactie direct doorverwezen naar het vervangingsprogramma - hierdoor voorkom dat mensen verder moeten zoeken en op die 'klaagfora' zoals 'Kassa' terechtkomen - en zo massaal online gemopper of groepsvorming onder mopperaars voorkomend. Dat doet Apple dus érg slim, maar het zegt mij als óók dat dit probleem groter en massaler is dan Apple wil dat de wereld doorheeft.

😉

[ Ger ]
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
14 oktober 2021 - 21:40    reactie #2
geplaatst door: boiing
Het is inderdaad een drama. Ik heb/had de állereerste batch ...
Hier ook de allereerste, inmiddels 2 jaar intensief in gebruik en ze hebben een flink aantal keren in een vliegtuig gezeten. Luchtdrukverschillen is hun niet vreemd.

Geen enkel probleem ervaren. Nou weet ik dat als Apple een serviceprogramma opstart er iets aan de hand moet zijn. Maar dan nog kunnen dat 10 of 20% percentages zijn (en zelfs dat lijkt mij een hoge schatting) en is de kans veel groter dat je geen problemen ervaart. Hoe vervelend dit ook is als je pech hebt..

Ik ga het komende jaar wel heel goed opletten. Een nieuw setje voor nop sla ik niet af :smile:.
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
14 oktober 2021 - 21:47    reactie #3
geplaatst door: Ger Nijkamp
Nee, klopt: het zal echt niet iedereen treffen. Maar hier geldt 'de macht van de grote getallen'. Als 10% hier wél mee te maken heeft, heeft Apple al een behoorlijk issue aan z'n fiets hangen - want dan gaat het wereldwijd waarschijnlijk over honderdduizenden gevallen. Zo niet iets met zes nullen.

Waarbij ik mij ook nog kan voorstellen dat veel mensen het vaak niet eens echt doorhebben, tenzij het heel erg is (geworden) en ze serieus gaan kraken en kentteren (en dát doen ze echt na verloop van tijd). Ik heb helaas erg kritische oortjes die menig uurtje in een geluidsstudio hebben doorgebracht. Da's niet altijd een voordeel...

[ Ger ]

Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
14 oktober 2021 - 21:49    reactie #4
geplaatst door: boiing
Zeker. En hoe mooi is het dan dat als het een serieuze issues betreft ze serieus in de buidel tasten om iedereen te compenseren. We klagen vaak over Apple maar als het écht ergens over gaat zijn ze niet misselijk met hun serviceprogramma's, daar zijn vele voorbeelden van, ook in het verleden.

Ik heb een soort gratis verzekering van 3 jaar gekregen op mijn AirPods zonder erom te vragen. Dat alleen al is een prettig gevoel.
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
14 oktober 2021 - 21:52    reactie #5
geplaatst door: Ger Nijkamp
Eens. Ik geloof ook dat dit één van de redenen is waarom Apple bewust die 'diepe zakken' heeft. Alleen op die manier kun je écht innoveren, wat altijd risico's met zich meebrengt. Gaat het een keer mis - dan kun je jezelf dat ook schouderophalend veroorloven zonder de klant het slachtoffer te laten worden wat je goede naam te grabbel gooit (dat ándere enorme kapitaal van 't merk Apple).

[ Ger ]
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
14 oktober 2021 - 21:54    reactie #6
geplaatst door: boiing
Juist! En dat vind ik wel mooi. Innovatie = risico en ik ben blij dat ze dat nog steeds doen en durven.
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
9 november 2021 - 19:27    reactie #7
geplaatst door: Ger Nijkamp
For the record: vier maanden verder en mijn zojuist vervangen AirPod Pro's worden wéér beide vervangen. Ik raak bijna de tel kwijt, maar ik geloof dat dit (naast één keer de case) nu de vierde keer is. Nogmaals, u leest het goed: de vierde keer...

 :withstupid: :crazy:

En niet omdat ik 'denk' dat ze kapot zijn: telkens wordt ook technisch keurig vastgesteld dat ze daadwerkelijk kapot zijn zonder dat er sprake is van van onoordeelkundig gebruik of onheil van buitenaf. Het vertrouwen dat ik voor 279 euro uiteindelijk een werkend setje AirPod Pro's over ga houden waar op termijn niet mee mis gaat, is inmiddels tot ongeloof gezonken...

 :dozingoff:

[ Ger ]
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
9 november 2021 - 20:31    reactie #8
geplaatst door: boiing
Het moet toch echt aan de muziek liggen die je draait, dat lijkt me wel duidelijk :happy:.

Balen zeg, dit is wel heel veel pech... :sad: Heb je nu wel de nieuwere versie gekregen?
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
10 november 2021 - 08:16    reactie #9
geplaatst door: Ger Nijkamp
Oh, misschien moet ik deze niet meer draaien dan..?



 :withstupid:  :happy:

De Apple Authorised Service Provider verzekerde mij dat er geen 'nieuwere versie' bestaat. Ze zijn allemaal hetzelfde, naar het schijnt. Niet dat dit een geruststellend idee is, trouwens. Ze schijnen met bosjes ingeleverd te worden vanwege deze 'kraak'-problemen.

[ Ger ]
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
22 januari 2022 - 15:10    reactie #10
geplaatst door: Ger Nijkamp
En we blijven tellen: minder dan drie maanden verder en mijn zojuist vervangen AirPod Pro's worden wéér vervangen. De vijfde (!) keer. Jawel: u leest het goed: de vijfde keer...

 :withstupid: :crazy:

Er zit duidelijk een kneiter van een designfout in die dingen. Apple speelt dat heel slim: het verlengde garantieprogramma duurt drie jaar, de garantietermijn dat de Europese wet voor apparatuur van een dergelijke prijs 'billijk' acht. Stopt Apple vóór dat moment met vervangen en/of repareren, dan kun je juridische stappen ondernemen. Daarvoor niet. Apple blijft dus doodleuk AirPod Pro's met een designfout vervangen voor AirPod Pro's met een designfout zodat je als gebruiker zelfs niet eens je geld terug kunt eisen.

En nu maar hopen dat binnen die drie jaar volledige nieuwe AirPod Pro's volgen die deze designfout niet meer hebben. Want ook de vervangende exemplaren die ik voor de vijfde keer ga ontvangen, gaan geheid wederom kapot. Maar gebeurt dat buiten die drie jaar, dan heb je dus gewoon voor 279 euro zes keer het gedoe van het inleveren van je oortjes mogen ervaren, telkens dagenlang geen oortjes gehad én je eindigt met een kapot setje waardeloze AirPod Pro's zonder dat je nog ergens aanspraak op kan maken.

:dozingoff:

Rechtsbijstand is reeds op de hoogte. Ik kan alleen maar hopen dat Apple het niet zo ver laat komen. Want het zijn fijne jongens en meisjes bij Apple, maar niet voor 'n nutteloze 279 euro fijn.

[ Ger ]
Serviceprogramma geluidsproblemen AirPods Pro is verlengd
11 november 2022 - 15:17    reactie #11
geplaatst door: Ger Nijkamp
Nadat sinds oktober 2019 (!) mijn AirPods Pro voor de zesde (!) keer ter reparatie zijn aangeboden vanwege krakende geluiden in transparantiemodus (https://support.apple.com/en-us/HT211157), heeft Apple ze nu maar besloten te vervangen voor de nieuwste 2e generatie AirPods Pro. Wijs besluit.



Fijn en ik hoop echt dat het issue daarmee is opgelost. Maar ik kan mij niet voorstellen dat Apple een dergelijke designfout in het 'overdruksysteem' dat zich inmiddels drie jaar voortsleept onopgelost laat in een volledig vernieuwde versie van de AirPods Pro. Althans, dat hoop ik oprecht. Want ik ben er inmiddels wel klaar mee.

[ Ger ]