[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPhone_3G_S.jpg[/img]Deutsche Bank heeft
onderzoek gedaan naar de adoptie van de iPhone in de zakelijke markt en het blijkt dat ook daar de iPhone aan een opmars bezig is. Op dit moment zouden volgens de onderzoeks-analist Chris Whitmore van Deutsche Bank er twee miljoen iPhones puur zakelijk in gebruik zijn, en dat zou een marktaandeel van zeven procent vertegenwoordigen, in 2008 was dat nog maar twee procent.
In het begin was er op diverse plekken te lezen dat IT professionals tegen de adoptie van de iPhone voor zakelijk gebruik zouden zijn, de redenen die nu gegeven worden dat de iPhone toch wel degelijk gebruikt worden zijn de volgende:
Tevredenheid bij de gebruikers: Chris Whitmore haalt een
recent onderzoek van J.D. Power aan waaruit bleek dat de iPhone het hoogst scoort wat betreft het aantal tevreden gebruikers, zoals privé als zakelijk.
Virtueel toetsenbord: het aanvankelijke idee dat een telefoon een fysiek toetsenbord zou moeten hebben en dat dat noodzakelijk zou zijn voor de zakelijke gebruiker blijkt complete onzin (
a fallacy).
Zakelijke programma's: van de 95.000 programma's in de App Store schat Whitmore dat er op dit moment maar liefst 6.000 zakelijke programma's zijn.
Trage competitie: Research In Motion (RIM, de maker van de Blackberry) en Windows Mobile, respectievelijk met meer dan 60 procent en 20 procent in de zakelijke markt, liggen volgens Whitmore jaren achter op Apple, vooral bij het ondersteunen van ontwikkelaars.
En uiteindelijk is er op een bepaald moment natuurlijk ook een momentum dat ontstaat, zo draagt dit onderzoek van Deutsche Bank natuurlijk zelf ook weer bij aan de acceptatie van de iPhone in de zakelijke markt.