Gast
Inloggen
Registreer
Menu
MacFreak Nieuws
MacFreak Forum
MacFreak Forum
Nieuws, tips, feedback en meer
Apple algemeen
Supportvragen Mac
Supportvragen iPad
Supportvragen iPhone
Supportvragen digitale media
MacFreak-Café
Te koop aangeboden en gevraagd
Dashboard
Dashboard
Profiel
Notificaties
Help
Huisregels
Kalender
Ledenlijst
Bladwijzers
Zoek
Inloggen
Registreer
Forum
/
Nieuws, feedback en meer
/
Nieuwsarchief
/
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
eerder topic
volgend topic
pagina 1
pagina 2 van 3
pagina 3
Vorige pagina
Volgende pagina
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
16 februari 2007 - 10:31    reactie #25
geplaatst door: Leon
Even vooropgesteld dat dit géén projectmanagement software, kun je binnen de "Projecten" module een project aanmaken. Laten we die gemakshalve even "Rolade wegwijs maken in VSF administratie" noemen.
Voor dat project moet je een begintijd en een eindtijd opgeven. In het tabje "Urenregistratie" kun je dan de uren opgeven die je gewerkt hebt aan dat project en daaraan een tarief koppelen. Een tarief dat je in je "Producten" module kunt vastleggen (een of meerdere) door daar een tarief aan te maken voor bijvoorbeeld "Internet ontwikkeling" en "Fotografie on-site" met respectievelijk de bedragen 75 en 95 euro. Ken daar het Producttype "Uren" aan toe en klaar is Rolade.
Alle uren die je registreert kun je vervolgens vanuit de "Projecten" module doorsluizen naar een factuur. Bestaat je project uit meerdere delen? Dan zul je de projecten moeten opdelen. Da's een beetje in het kort hoe deze software daarmee omgaat. Qua urenregistratie dus vrij basic.
In de debiteurenmodule is een offerte gelijk aan een factuur, behalve dan de status die je er aan toekent. Zodra de status "Factuur" is, dan wordt deze opgenomen in de uiteindelijke boekhouding. Zolang deze "Offerte" is niet.
Boekhoudtechnisch gezien mag en kan je overigens verkopen en inkopen nooit door elkaar laten lopen op een opdracht. Die moet je dus gescheiden houden, vandaar dat het in de software ook niet mogelijk is.
Rolade
648
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
16 februari 2007 - 10:58    reactie #26
geplaatst door:
Rolade
Okee, ik heb hem.
Hoe bedoel je verkopen en inkopen op 1 opdracht kan niet. Vroeger moest jij toch ook filmrolletjes inkopen voor een opdracht, die je via de verkoop weer doorbelast?
...
G5 dual 2.0 - G4 450 - iBook G4 - iPod 20Gb - ipod shuffle
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
16 februari 2007 - 12:01    reactie #27
geplaatst door: Leon
Precies, maar dat kan niet in een opdracht binnen je boekhouding. Je moet namelijk een aparte inkoopopdracht én een aparte verkoopopdracht hebben. Je kunt de goederen die je inkoopt wel doorbelasten, maar dat gaat automatisch via de Producten module. Daar bepaal je de inkoop- en verkoopprijs en dat wordt doorberekend naar je winst en verlies overzicht.
Het is even een andere manier van denken als je gewend bent om het op een houtje-touwtje manier te doen. Dit zijn allemaal dingen die uitgelegd worden in de manual waarmee ik bezig ben op dit moment.
Rolade
648
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
16 februari 2007 - 14:30    reactie #28
geplaatst door:
Rolade
Nee, dan was ik in de eerste plaats al niet duidelijk. natuurlijk kun je in- en verkoopboekingen niet in 1 keer plaatsen, dat moet via inkoop en verkoop appart. Alleen ik vroeg me af of daarin overzicht is per project / gekoppeld per project zodat je per project weet wat je heb ingekocht en verkocht, dan heb je meteen overzicht hoeveel winst projecten maken, maar het is dus geen project administratie. Duidelijk.
...
G5 dual 2.0 - G4 450 - iBook G4 - iPod 20Gb - ipod shuffle
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
17 februari 2007 - 12:15    reactie #29
geplaatst door: Leon
Het is inderdaad geen projectadministratie, maar het kan er wel deels mee, zei het zeer beperkt. Het is eigenlijk gewoon een pakket om je inkomsten en uitgaven bij te houden, facturen te maken en je relaties te beheren net als de diensten of producten die je levert, en niet te vergeten om je boekhouding mee te doen.
Overigens is er voor de liefhebbers een update beschikbaar waarin een aantal nieuwe zaken zijn toegevoegd (na veler verzoek) en waarbij er een paar belangrijke bugjes zijn opgelost in o.a. de boekhoudmodule die uitgebreider is geworden.
http://www.van-schie-foto.com/software/
2erik
391
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
17 februari 2007 - 15:36    reactie #30
geplaatst door:
2erik
Hi Leon,
Ben een beetje aan het spelen met je programma, ziet er goed uit. Ben geneigd om tot aanschaf over te gaan maar ga eerst nog ff verder testen.
Vraagje: ik heb net een hele zwik gegevens ingevoerd en wil die uiteraard niet verliezen met je update. Hoe installeer ik de update waarbij mijn gegevens toch bewaard blijven?
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
17 februari 2007 - 16:42    reactie #31
geplaatst door: Leon
Binnen iedere module kun je onder het menu (het normale systeem menu waar het blauwe Apple'tje ook zit) "File" of "Bestand" de optie "Import" of "Importeer" kiezen. Zo kun je in iedere module de records van oude modules selecteren (uit de map Modules) en importeren. Exporteren naar ieder willekeurig formaat, waaronder Excel, is ook mogelijk.
Overigens zal bij de officiële versie (de retail versie zogezegd) er een automatische update functie komen die alles voor je regelt.
Er komt overigens op de site waar je de software kunt downloaden een eigen forum te draaien waar de gebruikers ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen én waar er ondersteuning gegeven wordt. Als er genoeg animo voor de applicatie is zal dat uiteindelijk op een geheel eigen website worden.
2erik
391
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
17 februari 2007 - 17:00    reactie #32
geplaatst door:
2erik
Helaas, als ik de importeeroptie neem gooit 'ie alle velden door elkaar (ik kan in een venster wel alle velden opnieuw toewijzen, maar dat is wat omslachtig).
Denk idd dat het een goed plan is om automatische updates te gebruiken.
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
17 februari 2007 - 17:33    reactie #33
geplaatst door: Leon
Het helpt wanneer je in het import venster de optie bij "Arrange by:" op "Matching names" zet. Dan hoef je die volgorde niet handmatig in te stellen.
Overigens is de software vanaf nu ook via MacUpdate.com te downloaden:
http://www.macupdate.com/info.php/id/24103
2erik
391
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
17 februari 2007 - 19:39    reactie #34
geplaatst door:
2erik
OK, het gaat nu beter. Nog twee vraagjes/opmerkingen:
- Ik wil mijn 2006 cijfers invoeren. Ik vul alle correcte data in (dus in- en verkoopfacturen met een datum in 2006). Als ik dan bij Boekhouding kijk en in totaaloverzicht Boekjaar 2006 selecteer zie ik de crediteuren wel maar de debiteuren niet...
- Komt er of is er een mogelijkheid om de layout van je eigen facturen te ontwerpen?
- Bugje: Bij relatiegegevens/tab Projecten geeft 'ie bij Totaal uren een Euro teken aan.
- Bugje (?): Bij relatiegegevens/verkoopopdrachten worden de facturen getoond van de betreffende relatie. Hij neemt echter alleen de eerste regel van de betreffende factuur mee; meerdere regels laat 'ie niet zien.
(Bewerkt door 2erik om 20:04, 17-02-2007)
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
17 februari 2007 - 20:51    reactie #35
geplaatst door: Leon
2006 cijfers: da's inderdaad een bugje. Ik ben er eigenlijk niet vanuit gegaan dat er ook mensen zullen zijn die hun administratie van voorgaande jaren in het systeem zouden zetten. Maar inmiddels is die opgelost voor de volgende versie die gaat komen.
Facturen ontwerpen: ja, dat gaat komen in een latere (vermoedelijk 3.1) versie.
Bugje 1: dat euro tekentje doet verder niets maar ik heb het wel weg gehaald.
Bugje 2: da's geen bug maar een feature. In dat overzicht laat hij alleen de factuuromschrijving zien, niet de gehele factuur. Het is een beknopte opsomming van de facturen van die klant. Wil je meer informatie over een van die facturen, dan klik je op die factuurregel. Anders krijg je wel heel erg veel informatie in een venster namelijk.
WWWim
55
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
18 februari 2007 - 21:26    reactie #36
geplaatst door:
WWWim
Als startend ondernemertje met de eerste belastingaangifte in het verschiet, heb ik natuurlijk belangstelling voor zo'n programma. Het ziet er lekker overzichtelijk en begrijpelijk uit en ik overweeg aanschaf. Complimenten.
Maar ik wil toch ook even aanhaken bij de opmerking van Lovemac over de "belangenverstrengeling". Toen ik de aankondinging las, was mij niet duidelijk dat de auteur van het stukje ook de maker is van de software. Het staat er niet in. Niet iedereen op Macfreak weet dat Leon staat voor Leon van Schie, de naam die minuscuul op de screendump te lezen valt.
Macfreak ontleent zijn kracht juist aan de onafhankelijke positie die het heeft ten opzichte van allerhande producenten en de journalistiek rechte rug. Ook al is het stukje zakelijk beschrijvend, het feit dat het welwillende aandacht krijgt van de redactie draagt al iets in zich van een goedkeuring.
Leon van Schie had er beter aan gedaan zijn dubbele pet in dit stukje meteen te melden. Want natuurlijk hoeft hij zijn eigen produkten niet van de site te weren, maar openheid is hier op zijn plaats, juist voor de geloofwaardigheid van deze mooie site.
Dat ik nog ergens junior lid ben, op mijn leeftijd!
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
18 februari 2007 - 22:54    reactie #37
geplaatst door: Leon
Het is geen geheim hoor, dat ik de maker ben van deze software.
http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=15&topic=4257
Wanneer je dan al wilt gaan denken in vormen van belangenverstrengeling, wat de grote onzin is natuurlijk, dan wil ik je dit nog wel even voorhouden:
Ik ontwikkel websites vanuit mijn eigen bedrijf waarvoor ik deze software ontwikkeld heb en MacFreak is een soort van technology demo geworden die ik gebruik om aan klanten te laten zien wat ik allemaal kan. Sterker nog, op mijn zakelijke website staat deze site ook in het portfolio opgenomen. MacFreak valt goed beschouwd gewoon onder mijn bedrijf (zogezegd de BV Léon van Schie). Dus wat denk je welk bedrijf, welke (rechts)persoon dus, deze site mogelijk maakt en waaruit deze site voor een groot deel uit betaald wordt?!
Goed zo, diezelfde Léon dus... Hoezo dus belangenverstrengeling of niet begrijpen dat die Léon van Schie ook deze Léon van Schie is...
Maar zeg eens eerlijk zeg, waar gaat dit nu over... Het is namelijk totaal niet boeiend of ik als eigenaar van deze site toevallig ook de maker ben van deze software. Het gaat erom dat er een nieuw stukje software voor de Mac is en ik mijn Mac nieuws site logischerwijs gebruik om dit kenbaar te maken zodat de Mac gebruikers die hier interesse in hebben hun voordeel ermee kunnen doen en ik weer een centje verdien waarvan ik weer een deel kan gebruiken om in deze website te pompen, want dit kost namelijk ook gewoon geld. Bovendien, had ik hier niet zo "schaamteloos" reclame gemaakt voor mijn eigen product, dan had je niet de mogelijkheid gehad om de software in overweging te nemen, is't niet?!
Maar voor de tweede maal, zullen we lekker on-topic blijven en deze volslagen zinloze discussie lekker laten voor wat het is?
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
19 februari 2007 - 20:00    reactie #38
geplaatst door: Leon
Bon, nog even wat meer van het betere schaamteloze reclamewerk; er is een nieuwe versie beschikbaar, versie 3.0.7 r3. Dit is de versie zoals 'ie naar de eerste batch klanten verstuurd is.
http://www.macupdate.com/info.php/id/24103
2erik
391
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
19 februari 2007 - 21:17    reactie #39
geplaatst door:
2erik
Hi Leon,
Ga vooral door met dat schaamteloze reclame...
Ik heb de laatste versie gedownload, maar als ik op Producten druk geeft ie de melding "File not found"
Enig idee?
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
19 februari 2007 - 21:58    reactie #40
geplaatst door: Leon
Ja, er is iets fout gegaan tijdens het uploaden naar MacUpdate.com. De r3 release heeft dit probleem niet. Advies is wel om de gehele oude folder te wissen alvorens de nieuwe te gebruiken, en NIET te overschrijven!
2erik
391
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
19 februari 2007 - 23:17    reactie #41
geplaatst door:
2erik
Ben ik weer... Zit hier serieus te beta testen hier.
Euvel met product module is idd opgelost. Heb oude modules geimporteerd zoals eerder beschreven en dat gaat goed (zo nu en dan een rare melding over 'planning niet gevonden oid, maar daar kom ik wel uit).
Als ik nu echter een nieuwe relatie wil invullen vraagt 'ie of ik dat zeker weet (snap ik, is wel een muisklik extra en doet een beetje Windhoos aan, maar OK) en hij springt niet automatisch naar het veld crediteur/debiteur prive etc.. Jammer, vond ik wel een handige functie. Echter, als ik crediteur invul, de naam en adres en ik wil naar lijst weergave krijg ik de melding: 'Klantnummer' is defined to require a value, but it is not availabl ein this lay-out. Use another lay-out to assign a value to this field.
Ik kan alleen nog maar reverten, en dan ben ik alles kwijt. Mis ik iets?
PS: nieuwe verbeteringen prima zo. Kan nu ook de boekhouding van vorig jaar zien. Wel zo handig, met de opgave voor de deur...
ernst
696
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
20 februari 2007 - 10:39    reactie #42
geplaatst door:
ernst
Hoi Leon, mag ik je bij deze een complimenteren met je inzet en hoe jij
elke keer voor ons probeert 'leuke' dingen te bewerkstelligen zoals met dit
programmaatje? Hulde!
pm's worden niet gelezen,e-mail wel.
06-08-2004 + 14-10-2009
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
20 februari 2007 - 18:24    reactie #43
geplaatst door: Leon
Tnx
Een kleine opmerking, vanaf de 3.0.7 versie kun je de normale versie met een demo serienummer gebruiken, wat voor mij qua logistiek wat makkelijker is. Dat serienummer staat keurig in de map met de applicatie in een documentje genaamd "Demo serienummer.txt". Vul dat nummer in en je kunt de applicatie als 30-dagen demo gebruiken.
De 3.1 versie staat inmiddels op
www.MacUpdate.com
en in deze versie zijn de onderstaande zaken opgelost, toegevoegd en verbeterd:
v3.1.0
1. In de debiteuren module is het veld "betalingsdatum" toegevoegd waarin opgegeven kan worden wanneer een factuur betaald is
2. Vervaldagen (verloop betalingstermijn) worden niet langer weergegeven wanneer een factuur gesloten/betaald is.
3. Kortingsveld niet langer zichtbaar in factuur/offerte/herinnering layouts wanneer er geen korting is toegekend
4. Factuur/offerte/herinnering layouts verbeterd, teksten beter uitgelijnd en layout verbeterd
5. In voorkeuren de optie toegevoegd om te kunnen kiezen uit meerdere label soorten en meerdere labelsoorten toegevoegd (was 1, is nu 5)
6. In voorkeuren de optie toegevoegd om te kunnen kiezen uit meerdere factuur/offerte/herinnering layout types (4 verschillende layouts)
7. Bug optelost in relatiemodule waarbij Belgische gelijke postcodes voorrang kregen op Nederlandse, terwijl Nederland als regio geselecteerd stond
8. Tooltips voor buttons "maak inkoopopdracht" en "maak verkooporder" in relatiemodule voorzien van de juiste tooltips en de scripts iets aangepast ivm BTW melding in inkoop en verkoop modules
http://www.macupdate.com/info.php/id/24103
evdb
1.141
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
20 februari 2007 - 18:26    reactie #44
geplaatst door:
evdb
Citaat
7. Bug optelost in relatiemodule waarbij Belgische gelijke postcodes voorrang kregen op Nederlandse
En dat moeten we niet hebben!
evdb
1.141
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
20 februari 2007 - 23:14    reactie #45
geplaatst door:
evdb
Léon, een paar dingetjes waar ik in je laatste versie tegenaan loop:
In de Productenmodule kan ik geen btw-percentage kiezen.
In Debiteurenadministratie gebeurt er niets als ik een productnr. invoer, terwijl ik dat product wel heb aangemaakt in de Productenmodule.
In Debiteurenadministratie is nu helemaal geen Dagen tot/na Verval meer te zien, ook al staat een factuur open.
In Debiteurenadminsitratie kies ik voor Lijstweergave en kies ik Facturen, maar dan krijg ik de door mij aangemaakte testfactuur niet te zien.
Kan ook zijn dat ik iets niet begrijp hoor, maar dank alvast voor je antwoorden!
Leon
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
21 februari 2007 - 00:45    reactie #46
geplaatst door: Leon
Dat van het BTW precentage lijkt vreemd genoeg te kloppen, die pop-up lijkt niet meer te werken. Er lijkt soms wat fout te gaan met het uploaden naar MacUpdate.com dus vandaar dat ik de download maar even weer via m'n eigen site aanbied:
http://www.van-schie-foto.com/software/VSF_Administratie_v3.0.1_r2.dmg.zip
Het begint inmiddels hoog tijd te worden voor een manual trouwens. Da's waar ik nu aan ga beginnen voordat ik verder ga met het ontwikkelen, tenzij ik serieuze bugs gemeld krijg natuurlijk.
MacDuc
79
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
21 februari 2007 - 13:00    reactie #47
geplaatst door:
MacDuc
Een dikke proficiat met zo een mooi interface!!!!!
The best is yet to come!!
MacDuc
79
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
21 februari 2007 - 13:14    reactie #48
geplaatst door:
MacDuc
Ik kan geen nieuwe relatie aanmaken noch product. Krijg de melding "not modifiable". Heb het demo serienummer gebruikt.
Doe ik iets fout?
YH
(Bewerkt door MacDuc om 13:18, 21-02-2007)
The best is yet to come!!
MacDuc
79
Administratiesoftware voor de kleine ondernemer
21 februari 2007 - 13:37    reactie #49
geplaatst door:
MacDuc
OPgelost, ik had de software running vanuit de DMG, sorry!
PS, Importeren vanuit adresboek? Kan dit, hoe moet dit precies om de velden iets of wat overeen te doen komen?
Sorry ben daar niet zo thuis in.
Alvast bedankt voor de moeite.
YH
The best is yet to come!!
pagina 1
pagina 2 van 3
pagina 3
Vorige pagina
Volgende pagina
eerder topic
volgend topic