[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/AppStore_icoon.jpg[/img]Op zeven juni hield Apple niet alleen
een keynote, ze pasten ook de
iPhone Developer Program License Agreement aan en daar zal met name AdMob/Google niet blij mee zijn.
Steve Jobs had al eerder laten weten dat hij helemaal niet blij was, op de D8 conferentie zei hij:
We're going into the ad business because we want to help our developers make some money. We're not going to make much money in the ad business. We are doing it for our developers.
We gaan in de advertentiemarkt omdat we onze ontwikkelaars willen helpen om geld te verdienen. Wij gaan niet veel geld verdienen en de advertentiemarkt. We doen het voor onze ointwikkelaars.Maar
nu blijkt dat de nieuwe voorwaarden een stuk dwingender zijn dan eerder verwacht werd, en het lijkt er op dat het eerder door Google gekochte AdMob hier niet blij van zal worden. Want één van de nieuwe voorwaarden is dat de gegevens alleen naar de ontwikkelaars gestuurd mogen worden en niet meer naar buiten mogen worden gebracht.
Dit besluit zal ongetwijfeld weer leiden tot veel kritiek op een te grote controle van Apple op het iOS-platform. Maar zoals zo vaak zitten er ook dit keer weer twee kanten aan, in het verleden bleek dat er soms te veel data naar buiten kwam, waardoor het op het randje kwam van het schenden van privacy.