Diensten, diensten, diensten...
Adobe verdiende tijdens haar eerste decennium het leeuwendeel van hun geld aan de licenties op PostScript-RIPs in printers en belichters. Dat was een voor de klant 'onzichtbare' kostenpost, die men niet echt uitgebreid ging overwegen, maar gewoon inherent en eigenlijk vanzelfsprekend aan het gewenste apparaat verbonden was.
Toen zijn ze steeds meer software gaan verkopen: Photoshop, Illustrator, InDesign, en alles wat daar achter aan kwam. Software staat meer in de aandacht, daarover wordt door de klant heel bewust gewikt en gewogen, en geklaagd, en gezeurd en gemopperd. Daar moet door Adobe ook veel meer voor worden gepromoot en gepleit.
En nu hoopt Adobe met diverse diensten weer nieuwe geruisloze verdienmodellen op te bouwen: Digital Publishing, dat met hosting honderdjes- en duizendjesgewijs de kas spekt en met een paar dubbeltjes per download de kassalade doet voldruppelen; Muse en Carousel met hosting-abonnementen voor enkele Euro's of tientjes per maand; zelfs software kan je 'leasen' en hoef je niet meer te kopen.
Een duidelijk andere manier van geld verdienen. En als de software en diensten goed zijn, dan verdienen ze dat ook !