geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/Adobe-logo.jpg
Adobe's David Wadhwani over de Creative Cloud
Adobe kwam deze week met de controversiële beslissing om voortaan de software alleen nog maar via de Creative Cloud aan te bieden en tegelijkertijd bracht de softwaremaker voor het eerst eigen hardware op de markt. Over die eerste beslissing hadden we eerder dit nieuwsbericht en over die hardware kon je al eerder op MacFreak in dit nieuwsbericht lezen.

Bij Adobe zijn ze ook niet gek en weten ze natuurlijk ook dat deze beslissing niet bij iedereen even goed zal vallen. Inmiddels is VP David Wadhwani dan ook bezig met een PR-offensief en geeft hij nu interviews over beide onderwerpen. Eén van die interviews kan je bij Macworld UK lezen en hij is ook geïnterviewd door TechCrunch.

Eigenlijk komt het meeste aan bod, van de hardware tot de prijsstelling en van het illegaal gebruik van Adobe's software tot het feit dat veel van de mensen die de software tot nu toe zonder te betalen gebruikten nu naar de Creative Cloud lijken te zijn overgestapt.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Adobe's David Wadhwani over de Creative Cloud
10 mei 2013 - 09:59    reactie #1
geplaatst door: b
Marketing op volle toeren en dat moet wel na alle kritiek ;-)

Tja, werkelijk alleen de toekomst kan uitwijzen hoe de Adobe CC (en in het bijzonder de abonnementsprijs) zich verder zal ontwikkelen. Ik ben helemaal voor legale software en de CC in het bijzonder, maar de abonnementskeuze vind ik een beetje onduidelijk en vooral te eng op dit moment. Een ballast aan creatieve programma's is IMHO niet optimaal. En toch moeten we ervoor gaan hé.
Adobe's David Wadhwani over de Creative Cloud
10 mei 2013 - 10:11    reactie #2
geplaatst door: Kapotlood
Plus, de content die je er mee maakt is jouw content. De licentie van het gemaakte materiaal zal áltijd bij de maker liggen. Als je als maker dan geconfronteerd wordt met 't feit dat zodra je die maandelijkse (en niet aftrekbare) kosten niet meer betaalt omdat je al die nieuwe functies simpelweg niet nodig hebt bijvoorbeeld… dan heb je dus he-le-maal niets meer aan al je eigen content.

En dat is maar één van de grote(re) problemen die me storen met het hele CC model zoals dat nu bestaat. Waar je voorheen een licentie kon kópen (upgrade of volledig), en deze zo lang als je wilt kon gebruiken om je eigen content te openen/bewaren/bewerken/exporteren, kún je nu niet anders dan betalen of op zoek gaan naar alternatieven.

Ik heb Pixelmator al geïnstalleerd en ben er een beetje mee aan 't stoeien, en ik hou Sketch goed in de gaten om te zien hoe zij groeien de komende tijd. Die CC zal ik zo lang mogelijk buiten de deur houden... voor altijd als dat mogelijk blijkt te zijn.

Nu ik die 2 interviews eens lees is het inderdaad vooral een hoop marketing, en bijzonder weinig gewone, duidelijke antwoorden. Hij geeft bijvoorbeeld aan dat het heel lastig is om met CC "pakketen" te verkopen à la de CS suites. Volgens mij valt dat allemaal heel erg mee... zo lastig is het niet om een x-% korting te geven pér extra app die je huurt. Eén programma is bijvoorbeeld $20 p.m., twee programma's zijn dan bijvoorbeeld $34, drie is dan $41, enzovoorts. 't Is maar even een voorbeeld natuurlijk, maar je kan heel simpel een oplopend kortingspercentage rekenen. Dat is nou nét één van de voordelen van puur digitaal verkopen. Het zijn allemaal nagenoeg volautomatische systemen, dus zo'n kortingsberekening is heel erg haalbaar.