Apple Pay is succes, maar verbeteringen zijn nodig
We hebben het al zo vaak gezien, andere fabrikanten introduceren iets, maar een doorslaand succes wordt het niet. Apple komt met hetzelfde, maar in een beter doordachte versie en goed uitontwikkeld, en dat wordt een succes.
Het lijkt er op dat dit ook opgaat voor Apple Pay. Contactloos betalen bestaat al een paar jaar, maar werd niet echt een succes. Apple komt met Apple Pay, dat door onder andere het Secure Element waarschijnlijk de eerste echt veilige manier is van contactdoos betalen, en dat lijkt een doorslaand succes. Meer over Apple Pay en het Secure Element kan je lezen in
dit support-artikel van Apple zelf.
Phoenix Marketing heeft een half jaar na de introductie van Apple Pay onderzocht hoe het met ermee gaat en staat. De cijfers zien er goed uit voor Apple, zo heeft bijvoorbeeld 11 procent van alle mensen in de VS met een credit card zich al aangemeld bij Apple Pay, en van de mensen met een
iPhone 6 en iPhone 6 Plus is dat maar liefst 66 procent.
De meeste mensen registreerden hun credit card (82 procent), 53 procent deed dat met een debit card (hetzelfde als onze betaalkaarten) en 20 procent deed het met een prepaid card.
Apple Pay is succes, maar verbeteringen zijn nodig
Op zich zit het met de adoptie dus prima, de negatieve kant zien we vooral in de praktijk. Zo vroegen bijvoorbeeld 59 procent van de mensen met Apple Pay in de winkel of ze daarmee konden betalen, maar in de praktijk viel dat nogal eens tegen. Zo bezocht 47 procent een keten die te boek staat dat ze met Apple Pay zouden werken, waar dan bleek dat net die vestiging nog niet meedeed.
Daarbij meldt tweederde van de gebruikers problemen bij het betalen: terminals die niet werkten, er veel te lang over deden, fouten in de transacties zelf of kassamedewerkers die niet wisten wat te doen als het niet goed liep. Het lijkt er dan ook op dat Apple Pay goed uit de startblokken is gekomen, maar dat er nog veel werk te doen is voordat het allemaal werkt zoals het moet.
Apple Pay is succes, maar verbeteringen zijn nodig
(klik op de plaatjes voor een grotere versie)
Als je het onderzoek van Phoenix Marketing zelf wilt lezen, dan kan dat op
deze pagina.