[img=right]http://www.macfreak.nl/~redactie/AppleLogo.jpg[/img]De verwachting van de meeste analisten is al tijden dat de computers van Apple beter zullen gaan verkopen door het succes van de iPod, het zogenaamde 'halo-effect'.
En de switch naar Intel-processors en het uitkomen van
Boot Camp en
Parallels heeft die verwachtingen alleen maar groter gemaakt. Zo
verwacht analist Shaw Wu van American Technology Research een behoorlijke toename, terwijl Needham & Co analist Charles Wolf zelfs
een ware explosie verwacht. Het resultaat is dan ook dat Apple extra
aandacht krijgt op Wall Street.
Maar is er ook werkelijk iets merkbaar van dat halo-effect, als dat er zou zijn dan zou er op z'n minst al iets van waarneembaar moeten zijn.
Als we
recente cijfers van
IDC bekijken dan zien we dat het halo-effect zich tot nu toe vooral in Europa voltrekt.
In het Verenigd Koninkrijk had Apple een marktaandeel van 2,9%. Dit is voor desktops en laptops gecombineerd, desktops apart is 2,6% en laptops is 3,4%. Het groeipercentage bij de laptops was 50,15%.
Aangezien de groei bij concurrerende laptops gecombineerd 20,44% was is er dus bij de laptops sprake van ruim twee keer zo hoge groeicijfers van Apple. Natuurlijk is het makkelijk om een hoog groeipercentage te behalen als je klein bent, maar het gaat hier om te kijken of er sprake is van een trend.
Als de percentages erg laag lijken; Apple heeft een relatief klein aandeel heeft in de server- en zakelijke markt waardoor de percentages onder eindgebruikers een stuk hoger liggen.
Jammer genoeg kan ik op dit moment de cijfers voor de V.S. niet meer terugvinden, maar die liggen duidelijk lager. Mocht iemand die cijfers wel hebben dan houd ik me aanbevolen.