[img=right]http://www.euronet.nl/users/studea/macfreak/cleanroom.jpg[/img]Enkele weken gelden ontstond wat beroering omtrent de nieuwe
Apple-commercial over de Intel Macs. Niet alleen was de PR-afdeling van Intel "
not amused" door de nogal vrijpostige uitingen die Apple over de "dull little boxes" waar de Intel-chip voorheen in moest werken. De mensen van Sub Pop Records (de maatschappij van de muziekband The Postal Service) zijn ook niet te spreken over de fraaie commercial - en dan vooral vanwege de beelden...
De commercial vertoont namelijk veel overeenkomsten met de video-clip bij het nummer
"Such Great Heights" van The Postal Service. Dat is niet helemaal toeval - de regisseurs van de clip (Josh Melnick en Xander Charity) hebben ook Apple's commercial onder hun hoede gehad. Nu valt er weinig anders in een "clean-room" te filmen dan steriele shots van fabrieksmensen in "clean-suits", maar de enscenering en cameravoering zijn in sommige shots zo goed als identiek.
De muziek-maatschappij wist van niets, totdat de Apple-commercial verscheen. Ze zijn verbolgen over het videografische 'jatwerk' (of zullen we het "inspiratie" noemen) en zullen waarschijnlijk een vergoeding eisen of een andere schikking willen treffen met Apple en/of de regisseurs.
Dit is de tweede keer in korte tijd dat Apple in de clinch ligt over de stylistische aanpak van een commercial. Eerder werd een
iTunes-commercial met Eminem[/b] van het scherm gehaald vanwege gelijkenis met een andere commercial en nu dit weer. Men zegt vaak "alles is al een keer gedaan" maar de reclame-afdeling van Apple begint behoorlijk luie trekjes te vertonen.