
Hollywood film Focus is helemaal met FCPX gemaakt
Toen Apple de overstap van Final Cut Pro naar
Final Cut Pro X maakte ontstak er een storm van verontwaardiging. Want deze versie was toch niet goed genoeg voor professionals? Het leek vooral een probleem van verwachtingen, want de geruchten waren juichend, en het programma was eigenlijk nog te kaal toen het uitkwam.
Apple heeft sindsdien hert leven duidelijk gebeterd, want Final Cut Pro X heeft een groot aantal enorme updates gekregen, en inmiddels is het programma volgens ons gewoon volwassen. Een bevestiging daarvan vinden we op
deze pagina van Apple, waar we kunnen zien hoe de Hollywood film (met o.a. Will Smith en Margot Robbie) tot stand is gekomen.
De regisseurs, Glenn Ficarra en John Requa, keken voordat ze aan deze film begonnen naar verschillende workflows, en besloten uiteindelijk om voor Final Cut Pro X te kiezen. De resultaten waren zelfs beter dan wat ze vooraf hadden verwacht. In de woorden van John Requa:
We got exactly the film we set out to make. What I love about Final Cut Pro X is that it allowed me to be involved with, and in control of, every aspect of making our film.
Het filmen zelf duurde 61 dagen, waarna één editor en drie assistenten 11 maanden bezig waren met de edit van de 145 uur film die geschoten was, waarna er 117 scenes in volle resolutie overbleven.
In het begin werd er op een
MacBook Pro gewerkt, Glenn Ficarra omschrijft dat zo:
We wanted to be hands-on. We wanted to follow Jan and tweak scenes and try stuff ourselves. To do that, theres no editing tool better than Final Cut Pro X.

Hollywood film Focus is helemaal met FCPX gemaakt
Daarna werd er gewerkt in de edit suite in Los Angeles, voor het 2K materiaal daar werd een
Mac Pro gebruikt, zo hoefde er nooit op renders gewacht te worden.
Michael Cioni, de CEO van
Light Iron zegt het volgende over dit werkproces:
Final Cut Pro X allowed the Focus editorial team to be their own online and offline facility. Its drawing on metadata. Its drawing on high-res media. And its drawing on optimized hardware. When you run it on the Mac Pro, you get really great performance. This is the creative edge that edit rooms really desperately want.

Hollywood film Focus is helemaal met FCPX gemaakt
Daarbij werden de ingebouwde tools van Final Cut Pro X ook veel gebruikt, uiteindelijk de helft van de digitale effecten in de film. Tijdelijke titels werden gemaakt met
Motion 5, en de ingebouwde real-time Keyer in Final Cut Pro X werd gebruikt om en snel en accuraat de green-screen shots te kunnen zien, voordat de effecten er waren en aan de edit werden toegevoegd.
Hieronder de trailer van deze film.