[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img] Dat Apple het de laatste tijd erg goed doet op de consumentenmarkt zal niemand ontkennen en heeft Apple dan ook nog genoeg ruimte om te groeien in de toekomst.
Needham's Charlie Wolf gaat wat verder in op de meeste recente verkoopcijfers van Apple. En vooral bij de Mac-verkopen heeft hij een aantal interessante zaken gevonden.

Een overzicht:
- In juni is de groei van Mac 35% terwijl de totale markt met 20,9% toeneemt.
- Mac verkopen namen met 31,4% toe in het consumenten-segment, terwijl het gemiddelde voor het segment een groei liet zien van 25,2%.
- Op zakelijk gebied groeide de Mac 49,8% procent t.o.v. een totale marktgroei van 15,7%
- De Mac-verkopen in de overheidssector namen toe met 200%, totale marktgroei 12,1%.
Als we dan verder kijken hoe Apple het doet op het zakelijke vlak dan geeft dat het volgende beeld.

De groei bij de consumenten blijkt het grootst te zijn in Europa. Dit wordt waarschijnlijk mede veroorzaakt door het zogenaamde 'halo'-effect van de iPhone. De iPod zorgde ervoor dat mensen, die voorheen Apple niet of nauwelijks kenden, opeens in contact kwam met de andere producten van Apple, zoals de Mac. Het 'halo' effect van de iPhone is nu nog sterker aanwezig dan tijdens de hoogtij dagen van de iPod. Mensen zijn door de iPod geintresseerd geraakt in de iPhone en nu dus ook in de Mac.
De iPhone heeft in Europa een verassend groter marktaandeel op het gebied van smartphones dan in de VS. Dit komt waarschijnlijk omdat Apple in de meeste EU-landen met meerdere aanbieders werkt.

Bron:
Fortune