Apple = marketing of religie ?
5 december 2002 - 21:58   
geplaatst door: Peter Villevoye
Deze week verschenen bij Wired 2 artikelen die de oorzaak van Apple's populariteit proberen te duiden: is Apple een wereldmerk door slimme marketing of een cult-achtige religie, of beide ?

Het marketing verhaal wordt beargumenteerd met de visies van een reclame-type. Apple zou haar populariteit te danken hebben aan slimme campagnes en goeie reclame-creatieven, die de Apple 'volgelingen' alles laten slikken wat ze maar bedenken. De Apple-producten doen er niet toe.

Ik vind die gedachte wat raar: een goed product is een 1e voorwaarde ! Dat marketing daarbij kan zorgen voor het goed promoten ervan, is een ander aspect. Maar zonder een goed product zou geen enkel merk het lang volhouden. Daar kan Apple zeer zeker over meepraten...

In het religie-verhaal wordt Umberto Eco's vergelijking weer eens opgedist (Mac = katholiek, Windows = protestant). En om helemaal in de kerstsfeer te komen, worden de twee Steves die in hun garage aan de eerste Apple werkten, en-passant vergeleken met Jozef en Maria in de stal.

Enfin, lees de artikelen zelf maar en bepaal je eigen mate van religiositeit.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple = marketing of religie ?
5 december 2002 - 22:55    reactie #1
geplaatst door: madscientist2
Ik heb mijn mac maar om reden gekocht. Hij werkt veel makkelijker dan een pc. Om daar een goed voorbeeld van te geven.
Een collega had een pen-drive gekocht voor op de usb-poort. Onder windows pendrive erin prikken. Windows zegt ik heb nieuwe hardware gevonden. Floppy in de windowsbak. Zoek naar drivers klik een aantal keren op volgende. Machine herstarten pen-drive werkte.
Op de mac. Pendrive in de usb-poort stoppen. Komt een icoon op de desktop. Pen-drive was klaar.

Die collega viel bijna van zijn stokje  :woot:

Nu weet hij meteen waarom ik met een mac werk.
The box said "Requires Windows XP or Better"
So, I bougth a Macintosh.......
Apple = marketing of religie ?
5 december 2002 - 23:10    reactie #2
geplaatst door: DEUZ
Ik ben zelf overgestapt van een PC naar een Mac. Dit heb ik gedaan om de volgenden redenen:

- Gebruiksvriendelijk OS
- Stabieler (hardware/software)
- Meer handige programmaatjes (bijv iCDc)
- Je bent niet 75% van je tijd bezig om je systeem draaiende te houden
- Mijn PowerMac is mooier om naar te kijken dan welk andere PC kast dan ook
- Nodigt uit om op te werken
- Je persoonsgegevens worden niet doorgestuurd naar de OS fabrikant
- Geen last van EULA waardoor je gedwongen wordt om dingen toe te staan op je systeem (zie Windows XP service pack 1)
- etc.............

Ik was echt niet overgestapt als Windows aan mijn behoefte voldeed. Mac is voor mij gewoon beter. Ik was het zat om constant met PC's te kloten.
Cupido: Een schele engel die niet kan richten! Mijn gallery
Apple = marketing of religie ?
6 december 2002 - 00:07    reactie #3
geplaatst door: Nicci
Iedereen heeft zo zijn redenen om een Mac te kopen, maar daar gaat het artikel niet over. Mensen (veel in ieder geval) reageren alsof je ze persoonlijk aanvalt als je zegt dat Mac slecht is. Of windows. Mensen reageren alsof je tegen een Christen  zegt dat god niet bestaat.
Een goede marketingstrategie, voor een merk in ieder geval, werkt goed als mensen zich op dat niveau met een merk identificeren. En dat is Mac goed gelukt.
Ik vind het altijd een beetje eng als mensen zich op die manier relateren aan een produkt.
De belangrijkste reden dat ik een Mac heb, is omdat hij beter in mijn interieur past. Zo simpel was het. Pas daarna ontdekte ik een aantal andere voordelen van Mac.
het leven is kort. koop een snelle computer. Nou ja, in ieder geval een mooie . . . . (iMac G5, iBook G4)
Apple = marketing of religie ?
6 december 2002 - 09:23    reactie #4
geplaatst door: Franky2002
Een goed product is inderdaad voorwaarde nummer 1! Alleen zouden ze van mij in de Lage landen wel wat meer reclame mogen maken want ik zie die slimme campagnes nauwelijks. Die vergelijking van Eco, katholiek-protestant, vind ik wel kloppen; een Apple is toch een stuk relaxter dan een Windhoos. Alhoewel uit die katholiek-protestant tegenstellingen al menig oorlog is voortgevloeid; ik hoop niet dat we dat ooit op ons geweten krijgen... :devil:
Apple = marketing of religie ?
6 december 2002 - 09:25    reactie #5
geplaatst door: Franky2002
Hoewel, ik bedenk me net dat die oorlog al een tijdje in volle hevigheid woedt!!! :wink: