[IMG=right]http://www.freespace.nu/files/481_1112059846.png[/IMG]Tot voor kort hadden de bedrijven
iRiver,
MPIO[/b] en
Samsung[/b], alle drie Koreaans van origine, de MP3-player markt in eigen land in handen. De vraag naar simpele flash-players is daar groter dan naar harddisk-players, wat Apple tot voor kort alleen maar maakte. Zelfs de helft van de Amerikaanse flash-players markt was in handen van het drietal.
Totdat Apple in januari de
iPod Shuffle introduceerde. Dit kwam zogezegd als een donderslag bij heldere hemel voor de Koreanen. In het begin werd er nog al lacherig over het nieuwste product gedaan, zo zou het een speler uit de steentijdperk zijn omdat er bijvoorbeeld een schermpje ontbreekt. Ook Shuffle was een optie waar de Aziatische equivalenten al jaren mee zijn uitgerust. De concurrentie van Apple maakte
publiekelijk duidelijk dat ze niet bang waren voor de nieuwste telg van de iPod familie.
Nu denken ze daar wel anders over. Onlangs
berichtte een Koreaanse krant dat de iPod Shuffle in de twee maanden dat het in het land verkrijgbaar is, 10 procent van het marktaandeel heeft weg gesnoept. Fabrikant iRiver probeerde de Koreaan nog op de nationalistische gevoelens te pakken door op 1 maart j.l.
pagina-grote advertenties te plaatsen met deze feiten. Het gewenste effect bleef dus uit.
Fabrikant
MPIO probeert nu een tegenaanval in te zetten door
ook met een goed design te komen, zeggen ze zelf. Zo kan je op hun
nieuwste player zelf naar eigen smaak een
stickertje plakken... Verder denken ze zich te onderscheiden door zich sterker te focussen op geluidskwaliteit, ze gaan bijvoorbeeld een hoofdtelefoon bijsluiten die kwalitatief in de buurt komt van een
Sennheiser MX400s. iRiver levert die Sennheiser trouwens al standaard bij een aantal producten.
We zullen dit met argusogen volgen... Link:
"Apple eats into Korea MP3 market" Link:
"Apple's market share rises with Shuffle" Link:
"MP3 Maker Hoists Taegukgi in Battle with Apple"