De twee PDFs geven een ongekende blik in de keuken van Apple.
Misschien van het Apple in oude tijden, maar ik heb ook het idee
dat veel van de visies en verhalen nu nog steeds belangrijk zijn.
Niet alleen staan er hele marketing-verhalen in, ook de kostprijs
van een Apple II en Mac kan men er open en bloot in zien staan.
Er kleefden flinke marges aan een Apple II en Mac (en nu nog...)
Maar een kostprijs van de onderdelen en directe bedrijfsmiddelen
zegt natuurlijk nog niets over de kosten/investeringen in aspecten
als personeel, research & development, distributie, ondersteuning,
en al die bijkomstigheden die een product met zich mee brengt.
En iets wat ik altijd al bevroedde, vind ik duidelijk bevestigd:
de Europese markt (en andere regio's dan VS) vereist flink wat
extra kosten voor techniek en ondersteuning, distributie-kanalen,
eigen lokale zakelijke verantwoordelijkheden. Dit business-model
toont aan dat we de prijs van een Mac of een ander Apple-product
niet aan de hand van slechts een dollarkoers kunnen beoordelen.
(Bewerkt door Peter Villevoye om 23:50, 7-06-2009)