
Apple's management over nieuwe iPhones, design en meer
We hebben de afgelopen tijd allemaal kunnen zien dat er binnen het management van Apple een aantal duidelijke keuzes gemaakt zijn.
Zo vloog niet alleen Scott Forstall er uit door interne strubbelingen, maar werd ook meteen duidelijk dat daardoor een frisse wind in het bedrijf ging waaien bij de keuzes voor interface design. Want waar Forstall relatief conservatief was bij het toevoegen van nieuwe dingen in iOS en vasthield aan Steve Job's voorliefde voor een interface die echte dingen imiteerde (brushed metal, digitaal kalfsleer), bleek dat Jonathan Ive het duidelijk tijd vond voor een compleet nieuw uiterlijk.
Maar niet alleen op dat vlak is het boeiend om te weten te komen waarom het management van Apple de keuzes maakt die gemaakt worden, veel mensen vragen zich ook af waarom de iPhone 5c niet goedkoper in de markt gezet is.
Het antwoord op het waarom op dit soort vragen is te vinden in twee interviews. Het eerste
van Businessweek is met Tim Cook, Jonathan Ive en Craig Federighi, terwijl
in USA Today alleen Jonathan Ive en Craig Federighi aan het woord komen.
Wat betreft de iPhone 5c spreekt onderstaand citaat waarschijnlijk boekdelen:
To Cook, the mobile industry doesnt race to the bottom, it splits. One part does indeed go cheap, with commoditized products that compete on little more than price. Theres always a large junk part of the market, he says. Were not in the junk business. The upper end of the industry justifies its higher prices with greater value. Theres a segment of the market that really wants a product that does a lot for them, and I want to compete like crazy for those customers, he says. Im not going to lose sleep over that other market, because its just not who we are. Fortunately, both of these markets are so big, and theres so many people that care and want a great experience from their phone or their tablet, that Apple can have a really good business.
En Craig Federighi heeft iets interessants te zeggen over de reden waarom er bij Apple nu voor ander design gekozen wordt:
This is the first post-Retina (Display) UI (user interface), with amazing graphics processing thanks to tremendous GPU (graphics processing unit) power growth, so we had a different set of tools to bring to bear on the problem as compared to seven years ago (when the iPhone first launched), he says. Before, the shadowing effect we used was a great way to distract from the limitations of the display. But with a display thats this precise, theres nowhere to hide. So we wanted a clear typography.
met dank aan forumlid 'Pieterr' die eerde de link naar het artikel in Businessweek op ons forum meldde