[img=right]http://macfreak.nl/base/data/news/images/iphonegroot.jpg[/img]Ontwikkelaars kunnen voor de iPhone Web 2.0-applicaties schrijven die net zo eruit zien als iPhones eigen applicaties. Tevens kunnen de iPhone applicaties en -diensten vanuit deze Web 2.0 applicaties aangesproken worden bijvoorbeeld: een telefoongesprek starten, e-mail versturen en een locatie weergeven op Google Maps.
Apple heeft hiervoor
een webpagina op het net gezet waar richtlijnen staan beschreven voor het ontwikkelen van zon Web 2.0-applicatie. De handleiding is ingedeeld in 7 categorieën:
Understanding User-iPhone InteractionDeze categorie gaat in op de gebaren die de iPhone snapt en hoe je deze in een applicatie kunt gebruiken.
Use Standards and Tried-and True Design PracticesDeze categorie gaat in op de standaarden die de iPhone ondersteund met daarbij een aantal voorbeelden hoe de standaarden gebruikt kunnen worden.
Integrate with Phone, Mail and MapsDeze categorie gaat in op de integratie met de applicaties van de iPhone zoals: telefoneren, e-mailen en het gebruik van Google Maps.
Optimize for Page ReadabilityDeze categorie gaat in op de stijlen van je applicatie of webpagina. Met o.a. de vraag hoe de iPhone de pagina goed kan schalen.
Ensure a Great Audio and Video ExperienceDeze categorie gaat in op de mediabestanden die ondersteund worden door de iPhone. Wat duidelijk naar voren komt is dat bij filmpjes elke verbindingssoort (EDGE, WIFI of desktop) een eigen grootte hoort. Dit door middel van een soort referentiemodel. Het ingeladen .mov bestand bevat een referentie naar andere filmpjes bijvoorbeeld: foo-ref.mov -> foo-edge.mov of foo-wifi.mov of foo.desktop.mov.
Know What Safari Supports on iPhoneDeze categorie toont een lijst met alle bestandsformaten die de iPhone ondersteunt.
Connect With Web DevelopersDeze categorie geeft een lijst met handelige urls voor support.
Op de website van
Pure Mac vind je een lijst met werkende iPhone applicaties.