[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPhone4.png[/img]Iedere
iPhone of
iPad met een simkaart er in heeft een uniek identificatienummer, het zogenaamde UDID (Unique Device IDentifier).
En een tijdje geleden had Apple het al
aangekondigd: apps mogen vanaf iOS 5 het UDIDs niet meer gebruiken, en ontwikkelaars die reclame's of andere services willen bieden aan gebruikers moeten dus op een andere manier regelen dat ze weten met wie ze te maken hebben.
Inmiddels
is het zover en weigeren inmiddels twee van de tien review-teams apps die nog wel steeds gebruik maken van de UDID. Komende week komen daar nog twee teams bij en over een paar weken zullen alle teams dit beleid toepassen.
Dit nieuwe beleid voor iOS 5 is bedoelt om er voor te zorgen dat het iOS voorzichtiger omgaat met onze privacy, en UDIDs zijn nu eenmaal gevoeliger dan bijvoorbeeld de cookies van onze browsers. Ook daarmee kan van alles bijgehouden worden over ons surfgedrag, maar daar kunnen we in ieder geval nog enige controle over hebben, bijvoorbeeld door ze te wissen.