Apple doet pas iets als 't ook goed kan. En dat ze er ook
geld aan willen verdienen is natuurlijk een normale zaak.
De 3G-iPhone kwam pas toen de kracht van de batterij de
energiebehoefte van 3G redelijk kon bijbenen. En zelfs nu
zijn er nog genoeg gebruikers die er graag over klagen...
Het kunnen ontwikkelen van echte apps werd pas mogelijk
na een jaar, toen Apple een duidelijker beeld had van het
concrete gebruik en de gebleken veiligheid van de iPhone.
Flash is ook zo'n twistpunt: wanneer werkt het fatsoenlijk
en wat gaat men er eigenlijk mee doen ? Eerlijk gezegd is
het me opgevallen dat ik Flash weinig mis in het gebruik.
Tuurlijk zou het een mooie toevoeging zijn, maar het blijkt
zeker geen cruciaal onderdeel. Sterker nog: terwijl Adobe
al 2 à 3 jaar AIR-applicaties promoot, zie ik ze zelden iets
nuttigs 'in het wild', laat staan dat men die AIR-apps koopt.
Apple gooit de iPhone open en in no-time zijn er duizenden
native apps beschikbaar en al vele miljoenen gedownload
(momenteel 80.000 apps, 2 miljard gedownload/gekocht).
Overigens waren er een jaar lang al "web-apps" mogelijk,
maar daar wilden echte ontwikkelaars weinig van weten...
Ik gun de iPhone èn Adobe een brede Flash-ondersteuning,
maar kan me voorstellen dat Apple zich niet laat 'pushen'.
Als het goed werkt, zal het heus wel gebeuren.