[img=right]http://www.macfreak.org/base/data/news/images/InsideStevesBrain.jpg[/img]De verhalen rondom Steve Jobs zijn welhaast legendarisch aan het worden. Dat komt niet in de laatste plaats op de manier waarop hij zich met allerhande detailzaken wenst te bemoeien om de 'look and feel' van een Apple product perfect te krijgen. Zo is er het (over)bekende verhaal van de
koptelefoonaansluiting van de eerste iPod die niet mooi genoeg klikte, waardoor vlak voor de perspresentatie nieuwe aansluitingen in de demomodellen moesten worden gesoldeerd.
Deze verhalen inspireren velen die Jobs van nabij hebben meegemaakt tot het schrijven van een boek over hun bevindingen.
MikeEvangelist, bijvoorbeeld, die van April 2000 tot Juli 2002 product Marketing Director voor Final Cut Pro en aanverwante programma's was. En dat was kennelijk lang genoeg om een boek te schrijven over zijn ervaringen en bevindingen. Dit boek 'Jobs I've known' is nog niet klaar en de auteur doet (af en toe) verslag van zijn vorderingen op het blog met de toepasselijke naam
Writers Block Live.
Wat wel al klaar is, is het boek
'Inside Steve's Brain'. Geschreven door Leander Kahney, die we allemaal kennen als Newseditor van
Wired News en schrijver van de boeken
Cult of Mac en
Cult of iPod en editor van de bijbehorende
Cult of Mac website.
In het boek 'Inside Steve's Brain' probeert ook Kahney een tipje van de sluier op te richten over het reilen en zeilen van Apple onder Jobs. Een mooi verhaal uit dit boek dat de werkwijze van Jobs treffend illustreert, is de manier waarop Jobs op het nippertje wist te in te grijpen in wat anders ongetwijfeld een van de grootste blunders in de Apple geschiedenis geworden was: de user interface van OS X.
Ik zal er hier verder niets van verklappen, maar een stukje van dit verhaal staat te lezen op
Gizmodo.
Inside Steve's Brain is in ieder geval voor ons te verkrijgen bij
Amazon in Engeland en is voor de Mac adept een boek om met rode oortjes in één adem uit te lezen.