[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/AppStore_icoon.jpg[/img]Met de App Store heeft Apple natuurlijk een droom van alle marketeers gecreëerd. In het begin was alles nog fantastisch en gingen alle media aan de haal met deze briljante creatie van Apple. Het verkopen van mobiele apparaten met een ingebouwde winkel waarvan jij bepaalt wie je toelaat in je winkel. Beter wordt het niet.
Voor Apple is het ongetwijfeld dagelijks het onderwerp van de dag. Waar trek je de grens? Waar ligt de lijn? We weten allemaal dat Apple Apple is en dat er mensen zijn die Apple arrogant vinden, maar niemand kan ontkennen dat Apple met de iPhone en de iPad twee revolutionaire producten op de markt heeft gezet en die zijn niet alleen marktbepalend, maar ook een op zichzelf staande industrie zijn geworden. Zo groot zelfs dat medegiganten als Amazon en Sony bij dit feest betrokken willen worden.
Deze dagen is er een rel ontstaan over het feit dat Apple de Sony Reader app
geweigerd zou hebben uit de App Store. Met de Sony Reader app kun je, net zoals met de Kindle app, ebooks aankopen in de app zelf. Inmiddels is het alweer zo'n grote rel geworden dat zelfs Apple zich genoodzaakt vond om hierop in de media
te reageren. Iets wat Apple zelden doet.
Apple gaf als belangrijkste reden aan dat Sony zich simpelweg niet aan de vooraf gestelde regels hield. Wil je buiten de in app aankoopprocedure aanbieden dan mag dat, zolang je maar beide opties aanbiedt aan de gebruikers. Het enige waar je vraagtekens bij kan zetten is waarom Apple het niet toelaat dat je vanaf je Sony Reader app ook toegang krijgt tot content die buiten de app om is aangekocht.
Om het even heel simpel uit te leggen. Apple creëert met de iPhone, iPad en App Store een distributieplatform voor andere bedrijven. Apple biedt andere bedrijven de mogelijkheid om mee te profiteren van dit kanaal en het succes dat Apple daarmee heeft. Apple investeert dus in het maken van een product, met de bijbehorende logistiek en marketing. Het enige wat je als bedrijf moet doen is je aan de regels houden om als app te worden opgenomen in de App Store. Wil je je product graag distribureren via dit kanaal, dan zul je 30% per verkochte app moeten afrekenen.
In onze ogen een volkomen logisch business model.