geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/iPhone6-en-6Plus-icoon.jpg
Consumenten met kapotte smartphone vaak afgescheept
De Consumentenbond heeft acht exemplaren van de Samsung S4 mini en acht van de iPhone 4s gekocht en is daar een maanden later mee teruggegaan, nadat er een klein defect in de telefoons was aangebracht èn de vochtindicator nat was gemaakt.

Dat laatste deden ze omdat veel mensen worden afgescheept met een rode vochtindicator, maar als er verder helemaal geen schade is zou dat helemaal geen reden mogen zijn de reparatie niet onder garantie uit te voeren.

De resultaten waren niet best, zowel bij iCentre als bij Amac werden de iPhone afgewezen omdat er een rode vochtindicator was. Zelfs toen de medewerker van de Consumentenbond ze er op wees dat er verder geen enkele indicatie was dat er ook vocht in het toestel was gekomen bleef Amac onverbiddelijk.

Verder werden er vaak pogingen gedaan om het af te schepen, bijvoorbeeld met hoge onderzoekkosten. Dat je het eerste halfjaar die onderzoekskosten helemaal niet in rekening mag brengen weten ze kennelijk niet. De Consumentenbond kwam er dan ook achter dat die informatie zelfs niet eens bekend is bij de directie van de winkels die de reparaties zouden moeten uitvoeren.

Daarbij sloeg iCentre een modderfiguur, want die bracht die onderzoekskosten inderdaad in rekening terwijl het dus helemaal niet mag.

Andere manier om ons af te schepen zijn dingen als "deze telefoon is te ruw gebruikt", "misschien moet u honderden euro"s bijbetalen", "er zit een winkel om de hoek die veel sneller repareert" en "kom over een week terug". Gewoon volhouden, toen de medewerker van de Consumentenbond dat deed kreeg hij uiteindelijk veertien van de zestien telefoons toch gerepareerd.

De Consumentenbond adviseert ons dan ook om voet bij stuk te houden en zich niet af te laten schrikken door wat verkopers zeggen.

Meer hierover op deze pagina van de Consumentenbond, en in de video hieronder.




met dank aan forumlid 'Nicodemus', die ons dit nieuws meldde




Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Consumenten met kapotte smartphone vaak afgescheept
7 maart 2015 - 19:55    reactie #1
geplaatst door: VwVanFan
Dat is ook 1 van de redenen dat ik die winkels mijdt,ze zijn niet eerlijk tegen over klanten.
Service tijdens garantie dient gratis te zijn,niet betaald onder de noemer van: blablabla.
 :woot:
Poging tot diefstal in mijn ogen.
 :angry:
Consumenten met kapotte smartphone vaak afgescheept
8 maart 2015 - 19:21    reactie #2
geplaatst door: SnowLeopard
Dat soort winkels varen wel bij de onwetendheid van de gemiddelde consument.
Schandalig als je het mij vraagt!
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.......
Consumenten met kapotte smartphone vaak afgescheept
9 maart 2015 - 09:58    reactie #3
geplaatst door: joffer
Citaat
veel mensen worden afgescheept met een rode vochtindicator, maar als er verder helemaal geen schade is zou dat helemaal geen reden mogen zijn de reparatie niet onder garantie uit te voeren.


Volgens Apple is dan de garantie vervallen. Daarmee is de handelwijze van de genoemde reparateurs goed verklaarbaar.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204104
Consumenten met kapotte smartphone vaak afgescheept
9 maart 2015 - 11:19    reactie #4
geplaatst door: Robert
@ joffer: het ligt volgens mij genuanceerder, hier een citaat van die pagina: "If you're not sure if liquid exposure is causing an issue for your device, even if you see a red LCI, contact AppleCare or an authorized iPhone service provider for help."

Daarbij mogen winkels zich in de eerste zes maanden volgens mij sowieso niet op fabrieksgarantie beroepen...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Consumenten met kapotte smartphone vaak afgescheept
9 maart 2015 - 15:32    reactie #5
geplaatst door: joffer
Hallo Robert,

Citaat
Daarbij mogen winkels zich in de eerste zes maanden volgens mij sowieso niet op fabrieksgarantie beroepen...


Of ze dt mogen of niet doet niet terzake. In het eerste halfjaar ligt de bewijstlast om NIET onder garantie te repareren bij de verkoper. Na dat halfjaar ligt de bewijslast om WEL onder garantie te repareren bij de consument. Het gaat dus om garantie die geldt tussen koper en verkoper.

Je moet je wel te allen tijde aan de garantievoorwaarden houden (b.v. er voor zorgen dat de iPhone niet nat wordt) en die voorwaarden mogen weer niet in strijd zijn met de wet (je hebt wettelijk recht op een deugdelijk produkt).

Die vochtsensor is ingebouwd om een indicatie te hebben of het apparaat met (teveel) vocht in kontakt is gekomen. Wanneer jij desondanks een goed verhaal hebt kan er coulant met je garantieclaim worden omgegaan, maar dat hoeft dus niet.

Over je nuancering: Het is dus niet zo dat ondanks een rode indicator er onder garantie MOET worden gerepareerd. Die suggestie wordt wel gewekt.