George Lucas had geld nodig vanwege een echtscheiding
en verkocht zijn animatie-toko voor weinig geld aan Jobs,
omdat hij wist dat Pixar daarmee in goede handen kwam.
Jobs heeft er vooral een "management" bewind gevoerd,
gebaseerd op alle hem vertrouwde lef, bluf en intuïtie.
Creatief heeft hij niet zozeer iets bepaald maar de juiste
mensen altijd gestimuleerd, gevrijwaard van hindernissen
en vooral een speeltuin geboden voor creatieve ideeën.
De enige input die hij ooit op de productie heeft gehad,
is dat hij voorzag dat alleen de allerbeste 3D-animaties
voorkomen dat je wordt afgeleid van waar het om gaat:
het verhaal. Daarom heeft hij regelmatig programmeurs
verrot gescholden en tot het uiterste bewogen om iets te
maken wat nog niet bestond: superieure rendersoftware,
die geen beelden berekent maar "bewegingsonscherpte".
Nog steeds geldt "RenderMan" als dè rendering-engine,
waarmee ze niet alleen zelf werken maar waarmee ook
alle 3D-rendering in vele kaskrakers gedaan werd/wordt.
Zie deze enorme lijst.Verder heeft hij een heleboel geld en geduld erin gestopt
en een uitermate succesvolle beursgang vlot getrokken.
De deal met Disney was nodig voor het bereik van een
werkelijk groot, wereldwijd publiek. Een nieuwe deal zal
ook nu weer nodig zijn, want Pixar heeft geen verstand
van filmdistributie of het fabriceren en verkopen van de
massa's merchandising (die uiteindelijk meer opbrengt).
Onder de Disney-deal werden de filmrechten afgekocht
en deelde Pixar in de merchandising. In de nieuwe deal
wilde Jobs de rechten niet meer kwijt en meer aandeel
in de opbrengst. Daar had Disney geen oren meer naar.
Het wachten op een nieuwe partner zal niet lang duren...
En Disney kan nog vele eeuwen de reeds gekochte films
herkauwen (Disney 'recycled' iedere film om de 7 jaar).