Citaat Akerson "I would be highly suspect of the long-term prospect of getting into a low-margin, heavy-manufacturing.".
Dat lijkt me de kern van de foute redenering. Als er ooit één bedrijf is geweest dat niet is verzand in "low-margin" is het Apple. Verder: de automobiel-industrie verkocht helemaal geen "low-margin, heavy-manufacturing" maar heilige koeien.
Technologische ontwikkelingen kunnen lang in de bestaande industrie geabsorbeerd worden maar er treden ook vaak schokeffecten op. Detroit (als centrum van de Amerikaanse auto-industrie) is een failliete puinhoop, onder meer omdat in Japan de fabricage-technologie enorm verbeterd werd.
In de computer-industrie zijn er veel bedrijven er niet in geslaagd de transitie naar micro-processoren te maken. In de periode 1982-1995 zijn veel grote namen (DEC, Sun, Data General, Prime, Silicon Graphics, Burroughs/Sperry/Unisys, Wang, Nixdorf, Olivetti, ICL, CII en wellicht nog meer) verdwenen en alleen IBM, HP en Apple zijn in staat geweest, op verschillende manieren, de revolutie te overleven.
Tesla heeft succes met het vervangen van de verbrandingsmotor door elektrische aandrijving maar een Tesla is in veel opzichten nog een traditionele "auto".
Google is, op dit moment, leidend in zelf-rijdende auto's (maar ik moet de eerste zelf-rijdende auto nog langs de Prinsengracht zien rijden).
Joni Ive staat bekend als ontwerper die niet uitgaat van bestaande conventies en, hoewel zijn voorliefde voor gigantische Britse bakbeesten niet in lijn is met met wat je zou verwachten van een Apple auto, is hij als geen ander in staat om een revolutie te initiëren en Apple heeft de middelen om er wat van te maken. Anderzijds: Akerson vreest terecht dat Apple aandeelhouders dit als een risicovolle operatie zullen beschouwen.