Ex-GM topman: Apple moet geen auto's maken
19 februari 2015 - 11:05   
geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/Cupertino-Apple-HQ.jpg
Ex-GM topman: Apple moet geen auto's maken
Dan Akerson is een boel geweest in zijn leven, hij was onder andere CEO van MCI, General Instrument, Nextel en XO Communications. Daarna ging hij in 2003 werken bij The Carlyle Group, waar hij de baas was van het grootste equity fonds van dat bedrijf was. Daarna was hij tussen 2010 en 2014 CEO van General Motors, waarna hij met pensioen ging.

Dan Akerson heeft nu gezegd dat Apple zich maar beter ver kan houden van het maken van auto's, want de marge's van de auto industrie zijn volgens hem te laag, terwijl er erg veel geld besteed moet worden aan de fabricatie van de materialen.
Citaat


I think somebody is kind of trying to cough up a hairball here. If I were an Apple shareholder, I wouldn't be very happy. I would be highly suspect of the long-term prospect of getting into a low-margin, heavy-manufacturing business.

A lot of people who don't ever operate in it don't understand and have a tendency to underestimate.

They'd better think carefully if they want to get into the hard-core manufacturing. We take steel, raw steel, and turn it into car. They have no idea what they're getting into if they get into that.


Wij vinden het nogal vreemd dat een ex-CEO reageert op vage geruchten. Mocht Apple echt bezig zijn met het maken van een auto dan zal er toch echt nagedacht zijn over dit soort aspecten, en GM laat het staal toch echt klaarmaken door ArcelorMittal.

Daarbij doet ons dit meteen denken aan de reacties van CEO's in het verleden toen Apple met iets anders begon dan ze tot dan toe gedaan hadden, ook dan werd het bedrijf gewaarschuwd dat ze niet wisten wat ze aan het doen waren en dat het niet zou gaan werken.





Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Ex-GM topman: Apple moet geen auto's maken
19 februari 2015 - 11:42    reactie #1
geplaatst door: ouwemac
Misschien had ie wat aandacht nodig.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen wat het betekent als er niet meer om je mening gevraagd wordt. :biggrin:
…….
Ex-GM topman: Apple moet geen auto's maken
19 februari 2015 - 11:54    reactie #2
geplaatst door: Robert
@ ouwemac: ik stel jouw mening hier anders altijd enorm op prijs!  :happy:  :thumbs-up:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Ex-GM topman: Apple moet geen auto's maken
19 februari 2015 - 12:49    reactie #3
geplaatst door: ouwemac
Nou dat doet me toch weer goed robert :happy:
…….
Ex-GM topman: Apple moet geen auto's maken
19 februari 2015 - 13:12    reactie #4
geplaatst door: Ger Nijkamp
Apple doet continu dingen die ze nog nooit eerder hebben gedaan. Online muziekwinkels. Tablets. Online softwarewinkels. Cloudsoftware. Muziekspelers. Telefoons. Horloges. Winkels. Zonder uitzondering allemaal succesvol. Extreem succesvol, zelfs. Dus waarom geen auto's..? Het proces van ontwikkelen en bouwen van auto's is in de basis niet zo heel anders dan dat van een laptop, kan ik je vertellen.

Behalve dan dat Apple de enige (!) in de wereld is die hard- en software in één hand ontwikkelt. Misschien wordt dat -nu mobiliteit steeds vaker electrisch en software aan het worden is- ook voor auto's de hoogste tijd geworden. Of over een jaar of vijf à tien, en is Apple maar alvast aan de research begonnen. Want dat laatste is het geval, denk ik. Bedrijfsmatig voorsorteren, heet dat.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Ex-GM topman: Apple moet geen auto's maken
19 februari 2015 - 13:20    reactie #5
geplaatst door: jtk
Citaat Akerson "I would be highly suspect of the long-term prospect of getting into a low-margin, heavy-manufacturing.".

Dat lijkt me de kern van de foute redenering. Als er ooit één bedrijf is geweest dat niet is verzand in "low-margin" is het Apple. Verder: de automobiel-industrie verkocht helemaal geen "low-margin, heavy-manufacturing" maar heilige koeien.

Technologische ontwikkelingen kunnen lang in de bestaande industrie geabsorbeerd worden maar er treden ook vaak schokeffecten op. Detroit (als centrum van de Amerikaanse auto-industrie) is een failliete puinhoop, onder meer omdat in Japan de fabricage-technologie enorm verbeterd werd.

In de computer-industrie zijn er veel bedrijven er niet in geslaagd de transitie naar micro-processoren te maken. In de periode 1982-1995 zijn veel grote namen (DEC, Sun, Data General, Prime, Silicon Graphics, Burroughs/Sperry/Unisys, Wang, Nixdorf, Olivetti, ICL, CII en wellicht nog meer) verdwenen en alleen IBM, HP en Apple zijn in staat geweest, op verschillende manieren, de revolutie te overleven.

Tesla heeft succes met het vervangen van de verbrandingsmotor door elektrische aandrijving maar een Tesla is in veel opzichten nog een traditionele "auto".

Google is, op dit moment, leidend in zelf-rijdende auto's (maar ik moet de eerste zelf-rijdende auto nog langs de Prinsengracht zien rijden).

Joni Ive staat bekend als ontwerper die niet uitgaat van bestaande conventies en, hoewel zijn voorliefde voor gigantische Britse bakbeesten niet in lijn is met met wat je zou verwachten van een Apple auto, is hij als geen ander in staat om een revolutie te initiëren en Apple heeft de middelen om er wat van te maken. Anderzijds: Akerson vreest terecht dat Apple aandeelhouders dit als een risicovolle operatie zullen beschouwen.
jtk