[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/Fokker_logo.gif[/img]Het is natuurlijk een heel erg voor de hand liggende ontwikkeling: de iPad in de cockpit van een vliegtuig. Dit was al een tijdje mogelijk op de kleine toestellen, zoals de
iCub, een ULV die de iPad geïntegreerd heeft in het instrumentpaneel.

Maar alles zwaarder dan een ultra light, of toestellen buiten de 'experimental' categorie waarvoor specifieke voorwaarden aan de instrumenten worden gesteld, was de iPad niet meer dan een additioneel 'speeltje', hoewel er inmiddels al
erg mooie navigatie oplossingen voor de iPad verkrijgbaar zijn.
Aan al dit gefröbel is deze week een einde gekomen, nu
Fokker Services in samenwerking met
Navtech een gecertificeerd (EASA Class 1 Type B)
Electronic Flight Bag systeem uitgebracht heeft op basis van de iPad.

Het systeem is uitgebreid getest door de Zweedse maatschappij
Amapola Flyg AB, die met een vloot van 11 Fokker 50 vrachtvliegtuigen als eerste de iPad gecertificeerd kreeg. Inmiddels is dit systeem ook verkrijgbaar voor vliegtuigen van Bombardier, Airbus en Boeing.
In plaats van een grote pilotenkoffer vol papieren kunnen de piloten nu volstaan met een iPad waarop alle benodigde papierwerk is geïnstalleerd, inclusief de volledige Navtech bibliotheek van 31.000 kaarten.
bron:
persbericht Fokker