
Apple gaat de service behoorlijk verbeteren
Apple Vice President Tara Bunch heeft afgelopen donderdag een zogenaamde 'town hall session' gehouden in het hoofdgebouw van Apple in Cupertino, waarbij de technische staf werd ingelicht over
de aanpassingen en veranderingen die de komende tijd zullen gaan plaatsvinden. Daarbij zou ook de term 'One Apple' gevallen zijn, maar het is nog niet duidelijk of dat alleen voor intern gebruik is of dat die ook in de communicatie naar buiten gebruikt zal worden.
De grootste aanpassing lijkt dat er voortaan veel minder iPhones, iPads en iPods omgeruild zullen worden door gerepareerde iPhones die op voorraad zijn ('
refurbished'), maar er zal veel meer ter plaatse gerepareerd worden. Op dit moment vervangt Apple in de V.S. in Apple Stores alleen speakers, receivers, home buttons, de vibratie motor en de batterij. Vanaf juni komen daar het display bij en vanaf juli ook de camera, de power-knop en de logic-boards.
Daarbij zullen de medewerkers in de Apple Stores ook veel geavanceerdere tools tot hun beschikking krijgen om diagnoses te stellen, zodat de technicus die het repareert veel sneller completere informatie krijgt.
De V.S is hierbij eerst aan de beurt, maar het is de bedoeling dat de rest van de wereld snel daarna zal volgen. Het is de bedoeling dat dit niet alleen voor klanten prettig is, Apple zelf hoopt op deze manier 1 miljard dollar per jaar te besparen.
De reparatieservice in de Apple Stores zou trouwens niet alleen zijn voor mensen met AppleCare, ook als je device buiten garantie is kan je hiervoor dan bij een Apple Store terecht.
Een andere grote verandering zou zijn dat AppleCare aangepast gaat worden en voortaan een abonnementsmodel krijgt. In het nieuwe systeem zouden klanten voor ieder aangeschaft device persoonlijke training kunnen krijgen in een Apple Store en het lijkt er op dat 24/7 ondersteuning er ook onderdeel van uitmaakt. Verder zou telefonische ondersteuning van 90 dagen naar een heel jaar gaan, met mogelijk een uitbreiding naar twee jaar in de toekomst.
Verder komt er waarschijnlijk ondersteuning via iMessage, worden de support-pagina's de komende tijd ook onder handen genomen en zal Apple actiever deel gaan nemen op hun eigen
discussie-pagina's.