GPU-versnelling in PS CS4? (Upd.)
26 mei 2008 - 22:54   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/gerucht.gif[/img]Acceleratie door middel van het gebruik van de grafische kaart (GPU) kennen we allemaal, Mac OS X doet dat bijvoorbeeld met Core Image en programma's als Pixelmator en Acorn maken daar dan ook dankbaar gebruik van.

Maar het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat Photoshop van Core Image gebruik gaat maken, want dan zou de ontwikkeling met de Windows-versie veel te veel uit de pas gaan lopen. Daarom is het prettig om te lezen dat de ontwikkelaars van Photoshop wel degelijk met versnelling met behulp van de GPU bezig zijn. Bij deze demo werd een 2 GB, 442 megapixel afbeelding bijna in real-time bewerkt en kon er ook erg snel gewerkt worden met geïmporteerde 3D modellen. Op dit moment alleen nog voor Windows, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dat aan de Mac-kant zouden laten liggen. Volgens het stuk zou dit moois in de 'CS Next' suite - lees CS4 - zitten.

Het enige wat mijn de wenkbrauwen deed optrekken was dat het al uit zou komen op 1 oktober, wat me wel erg snel lijkt aangezien er tot nu toe zeker anderhalf jaar zat tussen verschillende versies van de CD suite. Kortom, nog te onzeker en daarom voor ons een gerucht, maar het klinkt in ieder geval veelbelovend.

Update: Mijn voorgevoel was correct en de datum was inderdaad onzin. Maar Adobe werkt wel degelijk aan GPU-versnelling maar, zo schrijft Photoshop ontwikkelaar John Nack in zijn blog, het is nog niet zeker of dat daadwerkelijk in Photoshop terecht komt. Waarbij je je kunt afvragen waarom Adobe technologie demonstreert die misschien niet eens gebruikt zal gaan worden zonder dat er duidelijk bij te vermelden. John Nack verwijt de media e.e.a. in zijn blog maar misschien dat de pot hier de ketel iets verwijt? (met dank aan forumlid Nelis00 voor de link hieronder).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.