Linux is een uitstekend alternatief voor wie niet tevreden is met OS X, maar je kunt ook altijd een PC kopen. Als het alternatief kan je daar als consument of ondernemer toch voor kiezen? Ik ben een groot voorstander van stemmen met je voeten als je ergens niet tevreden mee bent, maar pas wanneer duidelijk is dat er geen andere oplossing meer is.
Er is dan wel geen consumentenbond, maar wanneer klanten aangeven (vertegenwoordigd door grote klanten, tijdschriften en websites als MacFreak) zal Apple uiteindelijk luisteren. Doet ze dat niet (en dat gebeurd natuurlijk ook wel eens) moet je de afweging maken of dat probleem belangrijk genoeg is om over te stappen naar iets anders.
Dit is een hele rationele manier om dit vraagstuk te benaderen, maar ik begrijp je frustratie met bepaalde acties van Apple. Ik heb persoonlijk de neiging gehad om reeds voordat mijn eerste Mac was gearriveerd uit de boot te stappen vanwege enorme wachttijd en de onbeschofte communicatie van de Apple Store. Ik heb dit niet gedaan en ben daar erg blij mee (de situatie omtrent de Apple Store is trouwens inmiddels ook verbeterd). Dergelijke vervelende omstandigheden komen bij iedere grote organisatie voor, maar komen in het geval van Apple niet voort uit kwade wil.
Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb is het feit of Apple bepaalde essentiele features meteen released, of even wachten zodat klanten dubbel moeten upgraden. Dit is naar mijn gevoel het geval bij iChat AV.
Ook hiervoor is een consumentbond niet nodig, maar moeten we met zijn allen als Apple klanten laten weten dat we daar niet van zijn gediend en dan zal Apple in veel gevallen wel bijdraaien. Een consumentbond is trouwens in de praktijk niet haalbaar vanwege de verschillende belangen van klanten van Apple en vanwege het feit dat het niet te doen is om zoiets internationaal op te zetten.
(Bewerkt door dewaard om 16:23, 25-03-2004)