Die harde cijfers zeggen heel veel.
Veel zachter is natuurlijk een gevoel.
Maar naar mijn gevoel is deze stelling verdedigbaar:
'De iPad is de heruitvinding van de drukpers'.
Strict genomen is dit onzin, want bij de iPad komt geen drukinkt of papier meer kijken.
Maar dat maakt het juist zo sterk.
Kijk eens naar de uitgeverijwereld. Een zieltogende bedrijfstak, waar het al jaren kommer en kwel is. Drukkers en journalisten werden met honderden tegelijk de straat op geschopt.
Er zijn nog altijd sublieme bladen, ook nieuwe. Maar de echte vernieuwing in uitgeefland houden allemaal rekening met met de iPad, of het verschijnsel tablet. Sterker nog: de echte vernieuwingen zijn helemaal gebaseerd op de iPad.
Kijk bijvoorbeeld eens wat de
Telegraaf doet met Aurasma.
En de vernieuwingen bij tv?
Het is misschien niet louter Apple die hier de verniewingen mogelijk maakt, maar 'het derde scherm' gaat nog erg belangrijk worden.
Lees maar.
(aanpassing: vertikking)
(Bewerkt door MacWim om 16:17, 17-01-2012)