[img=right]http://www.macfreak.org/base/data/news/images/yellopencil.jpg[/img]
D&AD is een non-profit organisatie die zich sedert 1962 inspant om de innovatie- en design praktijk op een hoger niveau te krijgen. Om dit doel te bereiken investeren ze jaarlijks grote bedragen in studieprogramma's aan Universiteiten en Hogescholen en reiken ze ook de fel begeerde
D&AD Global Awards uit. Dit zijn onderscheidingen die de dezelfde status hebben als de Oscars in de filmwereld.
Ze komen in drie gradaties: de 'witte potloden' zijn de nominaties, de 'gele potloden' worden uit de nominaties geselecteerd en gelden voor
creative excellence en de 'zwarte potloden' worden maar mondjesmaat verstrekt, want die zijn alleen maar bestemd voor werk dat
is groundbreaking or redefines its medium. Oftewel voor dingen die zo vernieuwend zijn dat ze een compleet nieuwe standaard voor die categorie neerzetten.
Het zal niemand verbazen dat Apple jaarlijks hoge ogen gooit wanneer het om de 'witte potloden' gaat, maar dit jaar was wel heel bijzonder voor Apple. In de
categorie 'Product Design' wist Apple maar liefst 5 van de 9 nominaties in de wacht te slepen, waarvan er één met een geel potlood beloond werd: de iPod Touch. Maar meer bijzonder: zowel de Aluminium iMac als de iPhone werden onderscheiden met een 'zwart potlood'.