[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPhone3g_Homescreen.jpg[/img]Tijdens de
Game Developers Conference in San Francisco afgelopen week was het iPhone OS en de App Store een
hot topic en werd duidelijk dat de iPhone en de iPod touch steeds serieuzer genomen worden als gaming-platform.
Inmiddels zijn er ongeveer 30 miljoen units hiervan op de markt (zo'n 17 miljoen iPhones en 13 miljoen stuks van de iPod touch) en dat maakt het een serieuze optie in opkomst. Van de Sony
PSP zijn er op dit moment zo'n 50 miljoen in omloop en van de
Nintendo DS zijn er dat ruwweg 100 miljoen stuks.
Die beide platforms zijn al op de markt sinds 2004 en de iPhone/iPod touch hebben dus respectievelijk meer dan helft of bijna een derde in een veel kortere tijd weten te bereiken.
Maar het grootste succes is ook hier de App Store, terwijl die nog maar negen maanden bestaat. Sanette Chao van
Gameloft vertelde dat ze in de afgelopen 8 maanden in de App Store meer hebben verdiend dan op andere mobiele platforms, van de 27 spelletjes die ze in de App Store hebben staan zijn er inmiddels al 2 miljoen stuks van verkocht. En Gameloft is niet de enige grote naam in de App Store,
Electronic Arts en
Glu Mobile zijn er inmiddels bijvoorbeeld ook te vinden.
Een extra voordeel is dat het makkelijk is om de prijs snel aan te kunnen passen,
Ngmoco bracht bijvoorbeeld
Rolando vorig jaar uit voor $9,99, waarna het de prijs verlaagde naar $5,99 en vervolgens naar $4,99 (van dit spel bestaat trouwens ook een gratis uitprobeer versie:
Rolando Lite). Subatomic Studios deed hetzelfde met
Fieldrunners dat eerst $4,99 kostte en nu als
spring break special naar $2,99 verlaagd is.
Het onderzoeksbureau
Mobclix heeft er onderzoek naar gedaan. Van de ongeveer 31.000 programma's die nu in de App Store te vinden zijn is ongeveer 23% (meer dan 7.300) spelletjes en er moet voor ongeveer 5.500 daarvan betaald worden.
Belangrijker lijkt het feit dat gebruikers aan simpele spelletjes gemiddeld 6 tot 8 minuten besteden, en voor complexere spelletjes zo'n 22 minuten. Ook deze cijfers kwalificeren de iPhone en de iPod touch volgens datzelfde Mobclix als een serieus gaming-platform.
Bron:
Reuters