[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iAd_plus_iPhone4.png[/img]Toen Apple zijn eigen reclameplatform voor de
[ituneslink=http://clk.tradedoubler.com/click?p=11632&a=1798265&URL=www.store.apple.com/nl/go/iphone]iPhone[/ituneslink], de
[ituneslink=http://clk.tradedoubler.com/click?p=11632&a=1798265&URL=http://store.apple.com/nl/go/ipad]iPad[/ituneslink] en de
[ituneslink=http://clk.tradedoubler.com/click?p=11632&a=1798265&URL=http://store.apple.com/nl/go/ipod]iPod touch[/ituneslink] met de naam iAD introduceerde, viel het op dat daarbij de verdeling 60-40 was (dus 60 procent voor de marktpartij en 40 voor Apple). Want in de App Store is die verdeling 70-30.
Inmiddels heeft Apple dit
recht getrokken en geldt vanaf nu ook daar een verdeling van 70-30. Tenminste, als de Developer Advertising Services Agreement Update die gisteren de ronde deed echt is, want het was gisteren natuurlijk wel 1 april. Maar aangezien het er allemaal erg officieel uitzag nemen we aan dat het hier om een echte aanpassing van het beleid gaat.
Het is daarbij trouwens maar de vraag of de ontwikkelaar hier meer aan gaat verdienen, want adverteerders hoeven Apple voortaan niet meer te betalen voor de aantal keren dat er op een reclame geklikt wordt, maar om hoe vaak ze getoond worden (de zogenaamde
impressions). Het is op dit moment niet duidelijk of dat betekent dat ontwikkelaars ook inderdaad meer betaald zullen krijgen.
Tegelijkertijd verlaagde Apple ook de drempel voor een iAd campagne, waar je eerst je budget nog minimaal 500.000 dollar moest bedragen is dan nu verlaagd naar 100.000 dollar.

iAd is tot toe waarschijnlijk niet het succes dat Apple er van gehoopt had, vorig jaar liep het marktaandeel ervan terug. Maar volgens recente cijfers heeft Apple nog altijd 15% van deze markt in handen, en mochten ze met deze maatregelen weer de weg omhoog terugvinden, dan is wat ze in handen hebben in potentie nog steeds een platform waarmee nog aardig wat mee te verdienen valt.
Ik zelf zal trouwens wel de 'verkeerde' apps gebruiken, want de prachtige voorbeelden van iAd-campagnes die Apple in keynotes heeft laten zien heb ik nog nooit spontaan voorbij zien komen.