Vorige week meldden we dat Microsoft een enorme naäpende Switch-advertentie had gemaakt en dat deze geen lang leven beschoren was. Na enkele uren verdween deze alweer snel van MS' website. (De foto was fake, de tekst was ronduit misleidend en de persoon om wie het ging wilde liever geheim blijven.)
Deze week heeft Apple een reactie op deze uitglijer van de eerste orde gegeven. Nou ja, niet rechtstreeks, maar via een verwijzing naar hun free-lance hofnar David Pogue, die in de
NY Times (registratie nodig) flink commentaar geeft op de hele farce. Hij is vooral kwaad over de verkeerde vergelijkingen die in de advertentie werden gemaakt: AppleWorks en Netscape zouden niet op kunnen tegen Office en Explorer op Windows XP (alsof er geen Office en Explorer voor Mac OSX bestaan).
Maar laten we niet te hard van stapel lopen: de advertentie is allang weer weg.
Wel leuk is deze "
spoof", die zowel Apple's originele Switch-advertenties als de blindganger van MS op de hak neemt.
Microsoft heeft al eens eerder halfbakken marketing-campagnes gevoerd. Enkele jaren geleden (ten tijde van de anti-trust rechtszaak) plaatste MS zelfgemaakte "spontane steunbetuigingen" in amerikaanse kranten, om de publieke opinie gunstiger te stemmen. En bij die rechtszaken hebben ze ook bewijsmateriaal "gemanipuleerd" om beter voor de dag te komen (een video van enkele computerhandelingen was onterecht verknipt).